AL-QURAN DAN ASSUNNAH PANDUAN HIDUP (TOPIK 1)
PENGENALAN
Topik 1 ini adalah
berkaitan dengan beberapa persoalan penting berkaitan peranan al-Quran dan
al-Sunnah sebagai panduan hidup yang akan dipelajari oleh pelajar PPISMP
Semester 2. Pelajar akan didedahkan dan
diberi penerangan yang mendalam tentang peranan al-Quran dan al-Sunnah sebagai panduan
hidup manusia dari aspek ekonomi, politik, sosial, kebajikan dan juga pendidikan. Topik ini juga akan membantu pelajar untuk
mendapatkan maklumat dalam
menghuraikan ayat-ayat al-Quran dan al-Sunnah berkaitan bidang-bidang ekonomi,
politik, sosial, kebajikan dan juga pendidikan. Para pelajar juga diterangkan juga bagaimana cara untuk
menganalisis dan menghuraikan ayat-ayat al-Quran dan al-Hadis berkaitan bidang ekonomi, politik, sosial,
kebajikan dan juga pendidikan
1.0 AL-QURAN DAN AS-SUNNAH PANDUAN HIDUP
Al-Quran al-Karim
merupakan Kalamullah dan mukjizat teragung yang diturunkan kepada Rasulullah
SAW melalui Malaikat Jibril AS. Al-Quran adalah satu panduan dan petunjuk Allah
SWT untuk hamba-hambaNya mengenali Pencipta sekelian alam agar mendapat
kebahagiaan hidup yang sebenar di dunia ini dan seterusnya di akhirat nanti. Manakala
As-Sunnah secara umumnya ialah apa yang dikesan daripada Rasulullah SAW samada
dari perkataan, perbuatan, persetujuan atau sifat baginda, akhlak ataupun yang
berkaitan sejarah baginda SAW, samada sebelum dibangkitkan sebagai rasul
ataupun selepas kebangkitan (Jamaluddin al-Qasimiy, Qawa’id al-Tahditih,1979)
1.1 Peranan al-Quran dan as-Sunnah dalam
kehidupan manusia
Al-Quran diturunkan
untuk mendidik manusia khususnya masyarakat Islam dalam menjalani kehidupan di
dunia dengan sebaik mungkin kerana mereka yakin adanya hari pembalasan kelak.
Al-Quran juga mengajak manusia supaya sentiasa memerhati serta merenungi
tanda-tanda kekuasaan Allah yang ada di langit dan di bumi. Alam ini merupakan
bahan untuk berfikir, sebagai lembaran buku pengetahuan di samping menjadi
bukti bagi kesatuan pentadbiran dan peraturan (Muhammad Shadid 1994). Manakala
Al-Sunnah adalah sumber yang memperincikan penjelasan yang terkandung di dalam Al-Quran
serta bertindak sebagai pengukuh terhadap kebenaran ajarannya selaku sumber
utama yang menjelaskan tentang ajaran Islam.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Maa’idah
ayat 3:
الْÙŠَÙˆْÙ…َ Ø£َÙƒْÙ…َÙ„ْتُ
Ù„َÙƒُÙ…ْ دِينَÙƒُÙ…ْ ÙˆَØ£َتْÙ…َÙ…ْتُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ Ù†ِعْÙ…َتِÙŠ Ùˆَرَضِيتُ Ù„َÙƒُÙ…ُ
الْØ¥ِسْÙ„َامَ دِينًا
Maksud:
“…
Pada hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu, dan telah Aku cukupkan
kepadamu nikmat-Ku, dan telah Aku redha Islam sebagai agama bagimu ...” (Al-Maa-idah:
3)
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Telah
aku tinggalkan untuk kamu semua dua perkara. Kamu tidak akan sesat selagimana
kamu berpegang kedua-duanya, Kitab Allah dan Sunnah RasulNya.”
Al-Quran
yang diturunkan oleh Allah SWT membawa panduan khusus dan menyeluruh untuk
manusia. Manakala As-Sunnah yang disandarkan kepada Rasulullah SAW berperanan antaranya
mengkhususkan umum, mentaqyidkan, mengumumkan yang khusus, menjelaskan apa yang
terkandung di dalam Al-Quran.
Al-Quran
dan As-Sunnah berperanan bukan terbatas kepada urusan-urusan pengabdian diri secara
khusus kepada Allah SWT yang berkaitan akidah, ibadah dan akhlak semata-mata,
tetapi seluruh urusan kehidupan manusia di dunia merangkumi politik, ekonomi,
sosial, pendidikan, kebajikan dan juga kemasyarakatan. Ajarannya sangat
menjunjung tinggi keterbukaan dan toleransi, membentuk persefahaman dan
kerjsama tanpa memandang latar belakang yang dimiliki seperti budaya, agama,
bangsa dan sebagainya.
1.2 Bidang ekonomi menurut al-Quran dan
as-Sunnah
Aktiviti ekonomi adalah aktiviti manusia sehari-hari
dan merupakan kegiatan utama dalam mempertahankan hidup dan mengisi proses
sejarah. Suasana yang terbentuk dalam sesebuah masyarakan samada dalam aspek,
politik, sosial, ekonomi dan lain-lain sangat dipengaruhi oleh jenis aktiviti
yang dilakukan dalam masyarakat tersebut.
Sebagai
sumber rujukan utama dalam kehidupan manusia, Al-Quran bukan sahaja menzahirkan
aspek-aspek ketuhanan yang mesti difahami dan dipatuhi dan dicernakan dalam
kehidupan manusia, tetapi juga aspek kemanusiaan yang memberi kebebasan untuk
mengatur kehidupan.
Terdapat tiga perkara utama berkaitan ciri-ciri
ekonomi dalam Al-Quran iaitu:
a.
Kombinasi antara nilai-nilai khusus dan
semasa.
Suatu
nilai yang khusus di mana dasar-dasar ekonomi tersebut telah ditetapkansecara
khusus oleh Allah SWT tanpa ada sebarang perubahan. Manakala nilai semasa yang
mana pelaksanaan dan caranya diserahkan kepada tuntutan dan keperluan manusia.
Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa’ ayat 29:
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memakan (gunakan) harta sesama kamu dengan jalan
yang salah, melainkan dengan jalan perniagaan yang
dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu
berbunuh-bunuhan sesame sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa mengasihani kamu.
(An-Nisa’:
29)
Firman Allah SWT lagi dalam
surah Al-Baqarah, ayat 168 – 169:
(Al-Baqarah : 168 – 169)
b.
Kombinasi antara kepentingan peribadi
dan kemaslahatan umum.
Setiap sistem
ekonomi samada Kapitalis, Sosialis, ataupun Islam mempunyai tujuan yang sama, iaitu
untuk memenuhi keperluan manusia yang pelbagai meliputi kepentingan peribadi
dan kemaslahatan umum. Walaubagaimanapun,cara penyelesaian yang terakhir membezakan
antara satu sistem ekonomi dengan yang lain. Ekonomi Kapitalis lebih cenderung
untuk membela kebebasan individu, ekonomi Sosialis bertindak mementingkan
kebersamaan manakala Ekonomi Al-Quran memelihara kedua-dua kepentingan individu
dan masyarakat secara adil dan saksama.
Firman
Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 143:
Maksudnya: Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus),
Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil,
supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia
(tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi
orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah
Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu
(wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan
Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan
siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan sesungguhnya
(soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali
kepada orang-orang yang telah diberikan Allah petunjuk hidayah dan Allah tidak
akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas
kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).
(Al-Baqarah :
143)
c.
Kombinasi antara kepentingan material dan tuntutan
spiritual
Secara umumnya, semua sistem ekonomi di dunia menjurus kepada matlamat
yang sama, iaitu memenuhi keperluan material. Ekonomi Kapitalis sentiasa berusaha
mengumpul dana individu untuk keperluan individu, manakala ekonomi sosialis
berusaha memenuhi keperluan sosial yang digambarkan melalui kemakmuran ekonomi
masyarakatnya secara keseluruhan. Berbeza dengan kedua-duanya, Ekonomi Al-Quran
menetapkan keperluan material menjadi satu jalan menuju ke arah matlamat yang
lebih utama dan abstrak, mencapai ketenangan spiritual yang mana ianya hanya
mampu dicapai dengan melaksanakan tuntutan-tuntutan yang memenuhi kriteria yang
telah digariskan oleh Allah SWT, iaitu menjauhi laranganNya dan semata-mata
mengharapkan keredhaanNya.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat
148 :
Maksudnya : Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya;
oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja
kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari
kiamat untuk menerima balasan); sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu
(Al-Baqarah : 148)
1.3 Bidang politik menurut al-Quran dan
as-Sunnah
Al-Quran dan As-Sunnah telah
menetapkan konsep asas yang mesti dipatuhi dalam urusan permesyuaratan dan sistem
membuat keputusan melalui firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 159:
Maksudnya : “Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku
lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar,
tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka,
mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan
itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada
Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.
(Ali Imran : 159)
Manakala penyusunan politik yang
menetapkan posisi manusia menjadi pemimpin, keharusan memilih dan mentaati
pemimpin telah diperjelaskan dengan terperinci oleh Rasulullah SAW di dalam
hadis yang bermaksud
Hadis Ibnu Umar r.a. Diriwayatkan daripada Nabi
s.a.w berkata, baginda telah bersabda: Kamu semua adalah pemimpin dan kamu
semua akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin. Seorang pemerintah
adalah pemimpin manusia dan dia akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya.
Seorang suami adalah pemimpin bagi ahli keluarganya dan dia akan
bertanggungjawab terhadap mereka. Manakala seorang isteri adalah pemimpin
rumahtangga, suami dan anak-anaknya, dia akan bertanggungjawab terhadap mereka.
Seorang hamba adalah penjaga harta tuannya dan dia akan bertanggungjawab
terhadap jagaannya. Ingatlah, kamu semua adalah pemimpin dan akan
bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin.
Dalam keharusan berlaku, bersifat
adil dan melaksanakan keadilan
dalam memerintah, Allah SWT menjelaskan di dalam surah An- Nisa’ ayat 58:
dalam memerintah, Allah SWT menjelaskan di dalam surah An- Nisa’ ayat 58:
Maksudnya:“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan
amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan
hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah
memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha
Mendengar lagi Maha Melihat.”
(An-
Nisa’ : 58)
Menurut perspektif al-Quran dan
al-Sunnah, etika politik adalah untuk mewujudkan pemerintahan yang bersih,
efisien dan efiktif. Ianya juga bertujuan melahirkan suasana politik yang
demokratik yang memiliki ciri-ciri keterbukaan, rasa bertanggungjawab,
menanggapi aspirasi rakyat, menghargai perbezaan dalam persaingan, kesediaan
untuk menerima pendapat yang lebih benar, serta menjunjung tinggi hak asasi
manusia dan keseimbangan hak dan kewajipan dalam kehidupan berbangsa. Ianya
diharapkan mampu menciptakan suasana harmonis, kekuatan sosial politik serta
kepentingan golongan lain untuk mencapai kemajuan bangsa dan Negara.
Berdasarkan
Al-Quran dan Al-Sunnah, terdapat beberapa prinsip etika politik iaitu :
a. Kekuasaan sebagai Amanah
Prinsip ini telah di nyatakan oleh Allah SWT secara jelas di dalam surah An- Nisa’ ayat 58 iaitu :
Prinsip ini telah di nyatakan oleh Allah SWT secara jelas di dalam surah An- Nisa’ ayat 58 iaitu :
Maksudnya : Sesungguhnya Allah memerintahkan
kamu menyampaikan amanah kepada orang yang berhak menerimanya dan memerintahkan
kamu apabila menetapkan hukum-hukum diantara manusia supaya kamu menetapkan nya
dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada
kamu. Sesungguhnya Allah Maha mendengar dan Maha Melihat.
(An- Nisa’ : 58)
Dalam
konteks kenegaraan, amanah dikaitkan dengan kekuasaan dan kepimpinan yang
merupakan satu bentuk penguasaan terhadap
orang-orang dibawah pimpinannya. Islam secara tegas melarang pemimpin melakukan
penyalahgunaan kuasa yang diamanahkan kepada mereka kerana semuanya akan
dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di akhirat kelak.
b. Musyawarah
Prinsip secara musyawarah dalam
Al-Quran terbukti dengan jelas dalam surah As-Syura ayat 38 iaitu :
Maksudnya: “Dan juga (lebih baik
dan lebih kekal) orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya
serta mendirikan solat dengan sempurna, dan urusan mereka dijalankan secara
bermesyuarat sesame mereka, dan mereka mendermakan pula sebahagian daripada apa
yang Kami beri kepadanya.”
Manakala dalam surah Ali Imran ayat
159, Allah memerintahkan RasulNya melaksanakan amalan musyawarah dalam setiap
urusan. Firman Allah SWT:
Maksudnya : Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari
Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada
mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar
lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah
mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah
ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan
(peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam
(sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah,
sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
(Ali Imran :
159)
Musyawarah boleh dimaksudkan sebagai
satu medan bertukar pendapat, idea, gagasan dan berfikir menyelesaikan masalah
sebelum tiba masa untuk membuat keputusan.
Melalui musyawarah, sikap yang berbentuk penindasan yang dilakukan oleh
pihak yang kuat terhadap golongan yang lemah dapat dihindarkan dan semua pihak
dapat melahirkan pendapat dengan yakin dan adil.
Dalam
Islam, perkara utama yang dihasratkan melalui musyawarah ialah pemupukan jiwa
persaudaraan dan bukannya mementingkan kelompok yang menang ataupun kalah.
Pengambilan keputusan dalam musyawarah juga hanya dikakukan untuk
perkara-perkara kebaikan sahaja dan melarang pengambilan keputusan dalam
perkara keburukan. Dengan kata lain, musyawarah yang disarankan di dalam Islam
menekankan prinsip ‘Amar Maaruf Nahi Munkar’ (menyuruh kepada kebaikan dan
melarang keburukan)
c.
Keadilan Sosial
Menurut Islam
etika utama dalam bermasyarakat adalah menegakkan keadilan sesama manusia. Allah
SWT berfirman di dalam surah Al-Maidah ayat 8:
Maksudnya : “hai orang-orang yang
beriman, hendaknya kamu menjadi saksi yang adil dan janganlah kebencianmu
terhadap suatu kaum menyebabkan kamu berlaku tidak adil. Bersikap adillah kamu,
karena adil itu lebih dekat kepada taqwa, dan bertakwalah kepada Allah karena
sesungguhnya Allah sangat mengetahui apa yang kamu lakukan.”
(Al-Maidah
: 8)
Penekanan tentang keadilan ini adalah
suatu perintah untuk membentuk manusia yang jujur, bertanggungjawab dan
sentiasa bertindak sesuai dengan kehedak social hingga wujud keharmonian dan
keadilan dalam hidup.
d. Persamaan
Prinsip
persamaan di dalam Islam merangkumi semua aspek iaitu social, ekonomi, politik,
budaya dan lain-lain. Salah satu prinsip persamaan dinyatakan oleh Allah SWT di
dalam surah Al-Hujuraat ayat 13 :
Maksudnya : “ Hai manusia, sesungguhnya
kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan perempuan dan menjadikan kamu
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu kenal mengenal. Sesungguhnya
orang yang paling mulia disisi Allah adalah yang paling bertakwa diantara kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengenal."
(Al-Hujuraat
: 13)
1.4 Bidang Sosial menurut al-Quran dan
as-Sunnah
Islam telah menetapkan konsep asas
yang mengandungi nilai-nilai keperihatinan terhadap manusia, terutamanya dalam
memandu kaedah dasar dalam pemikiran beragama yang sebenar. Al-Quran mengajar
cara berfikir yang bersepadu, pemahaman hidup yang tidak memisahkan antara
kehidupan di dunia dan akhirat malah saling berkait antara satu sama lain.
a. Ukhuwah
Dalam Al-Quran
Menurut M.
Quraish Shihab, ukhuwah Islamiyah adalah ikatan persaudaraan yang bersifat
sejagat. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Quran yang menjelaskan empat
jenis persaudaraan iaitu:
·
Ukhuwwah
‘ubudiyyah atau ketundukan kepada Allah SWT
·
Ukhuwaah
Insaniyyah iaitu persaudaraan seluruh umat manusia yang berasal dari seorang
ayah dan ibu
·
Ukhuwwah
wathaniyyah wan-nasab iaitu persaudaraan kebangsaan dan keturunan
a. Ukhuwwah fi din al-Islam iaitu
persaudaraan sesama Muslim
Beberapa maksud ukhuwwah (persaudaraan) yang dinyatakan adalah
berdasarkan pemahaman terhadap teks ayat-ayat al-Quran yang secara jelas
menggambarkan tentang persaudaraan atas dasar keimanan kepada Allah SWT dan
juga persaudaraan yang jalinannya bukan kerana agama. Ini tercermin dengan
jelas dari pengamatan terhadap penggunaan bentuk jamak kata tersebut dalam
al-Quran, yang menunjukkan dua arti kata akh, yaitu:
Terdapat
22 kali bentuk jama’ perkataan Ikhwan,
yang biasanya digunakan untuk persaudaraan tidak
sekandung disertakan dengan perkataan ad-dîn (agama) sebagaimana dalam firmanNya
dalam surah At-Taubah ayat 11 :
Maksudnya:
“Apabila mereka bertaubat, melaksanakan solat dan menunaikan zakat, mereka adalah saudara-saudara kamu seagama.”
(At-Taubah
: 11)
Manakala
sebahagian ayat yang lain pula tidak dirangkaikan dengan kalimah ad-din (agama)
seperti firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 220:
Maksudnya: Mengenai
(urusan-urusan kamu) di dunia dan di akhirat dan mereka bertanya lagi kepadamu
(wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah:
"Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya", dan jika
kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu
ialah saudara-saudara kamu (yang seagama); dan Allah mengetahui akan orang yang
merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan
jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan
bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha
Bijaksana.
(Al-Baqarah
: 220)
Secara
jelasnya, ayat tersebut
menunjukkan bahwa al-Quran memperkenalkan persaudaraan seagama dan persaudaraan
tidak seagama di dalam pergaulan sesama manusia.
Manakala bentuk
jamak kedua yang digunakan oleh al-Quran adalah ikhwah, terdapat
sebanyak tujuh kali dan digunakan untuk makna
persaudaraan seketurunan, kecuali satu ayat iaitu dalam surah Al-Hujuraat
ayat 10:
Maksudnya:”Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah
bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah)
itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.”
(Al-Hujurat : 10)
Apa yang menarik untuk difikirkan ialah penggunaan
kalimah ‘Ikhwah’ di dalam Al-Quran yang bermaksud persaudaraan
seketurunan ketika membincangkan tentang persaudaraan sesama Muslim dan tidak
menggunakan kalimah ‘Ikhwan’ sedangkan ianya digunakan dalam banyak
keadaan yang memberi maksud persaudaraan seketurunan. Bukankah lebih tepat menggunakan
kata terakhir, jika melihat kenyataan bahwa saudara-saudara seiman
terdiri dari banyak bangsa dan suku, yang tentunya tidak
seketurunan?
M. Quraish Shihab menjelaskan, hal
ini bertujuan untuk mempertegas dan mempererat jalinan hubungan antara sesama
Muslim, bahawa hubungan tersebut bukan saja dijalin oleh keimanan
(yang di dalam ayat itu ditunjukkan dengan perkataan al-mu’minûn), tetapi juga
dijalin oleh persaudaraan seketurunan (yang ditunjukkan dengan perkataan
ikhwah). Ianya merupakan kewajiban yang tidak boleh ditolak oleh umat yang
mengaku beriman agar selalu menjalin hubungan persaudaraan yang harmonis di
antara mereka, dan tidak satu pun yang dapat dijadikan alasan untuk
melahirkan keretakan hubungan sesama mereka.
b. Petunjuk al-Quran Untuk Memantapkan Ukhuwah
Bagi
memantapkan ukhuwwah, Al-Quran telahmenetapkan garis panduan iaitu perbezaan
adalah suatu ketetapan yang berlaku dalam kehidupan ini. Ianya adalah satu
ketetapan Ilahi demi kesejahteraan hidup, sekaligus demi mencapai matlamat
kehidupan makhluk di atas muka bumi ini. Firman Allah SWT dalam surah Al-Maaidah
ayat 49:
Maksudnya: Dan Kami turunkan kepadamu (wahai
Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya
Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta
mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan
apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut
kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang
kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu
Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau
Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam
agama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang
telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan
(beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya,
maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.
(Al-Maaidah
: 49)
Ayat di atas jelas membuktikan bahawa sekiranya Allah SWT
mengkehendaki kesatuan pendapat, nescaya diciptakanNya manusia tanpa akal
sepertimana makhluk lain seperti haiwan dan benda-benda tidak bernyawa yang tidak
memiliki kemampuan untuk memilih. Dengan kefahaman
ini, seorang Muslim akan lebih mengiktiraf tentang adanya pandangan yang
berbeza dengan pandangannya yang semuanya berada dalam kehendak Allah SWT. Akhirnya,
dia akan menjadi seorang yang lebih bertoleransi, tidak gelisah dan tidak
memaksa orang lain secara halus mahupun kasar agar menerima pandangan agamanya.
1.5 Bidang Kebajikan
menurut al-Quran dan as-Sunnah
Al-Quran mendorong manusia untuk
beriman dengan Allah SWT dan meyakini bahawa segala kebaikan yang diterima oleh
manusia merupakan anugerah daripada Allah SWT. Di samping itu, mereka juga
harus meyakini bahawa dalam setiap harta yang dimiliki oleh manusia itu
terdapat hak Allah SWT yang harus dikeluarkan demi kemaslahatan masyarakat.
Jelas menunjukkan di dalam perintah ini, nilai-nilai kemasyarakatan untuk mengeratkan
ikatan persaudaraan dalam kalangan anggota masyarakat samada orang kaya ataupun
fakir miskin.
Al-Birr bermaksud
kebaikan atau kebaktian, adalah suatu perilaku yang berkait dengan sekelompok kaum mukminun yang
mempunyai kedudukan istimewa di sisi Allah SWT yang disebut sebagai Al-Abror. Firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah ayat
44:
Maksudnya: “Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan
(al-birr), sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu
membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir?”
(Al-Baqarah : 44)
Firman Allah SWT lagi dalam surah Al-Mujaadalah
ayat 9:
Maksudnya:“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu
mengadakan pembicaraan rahasia, janganlah kamu membicarakan tentang membuat
dosa, permusuhan dan durhaka kepada Rasul. Dan bicarakanlah tentang membuat
kebajikan (al-birr) dan takwa. Dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya
kamu akan dikembalikan.”
(Al-Mujaadalah : 9)
Al-Quran juga menjelaskan pembalasan atas setiap amal
kebajikan di akhirat, iaitu iman dan amal soleh, serta pembalasan atas amal kemaksiatan, iaitu kufur
dan keji, samada yang zahir mahupun yang batin. Firman Allah SWT dalam surah Al-An’aam ayat 160:
Maksudnya:“Sesiapa
yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh
kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal
kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya;
sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun).
(Al-An’aam : 160)
Firman Allah SWT lagi berkaitan dengan kebajikan dalam surah
Al-Maa’idah ayat 2:
Maksudnya:
Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu ingat halal membuat sesuka hati
mengenai syiar-syiar agama Allah, dan mengenai bulan-bulan yang dihormati, dan
mengenai binatang-binatang yang dihadiahkan (ke Makkah untuk korban), dan
mengenai kalong-kalong binatang hadiah itu, dan mengenai orang-orang yang
menuju ke Baitullah Al-Haraam, yang bertujuan mencari limpah kurnia dari Tuhan
mereka (dengan jalan perniagaan) dan mencari keredaanNya (dengan mengerjakan
ibadat Haji di Tanah Suci); dan apabila kamu telah selesai dari ihram maka
bolehlah kamu berburu. Dan jangan sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum
kerana mereka pernah menghalangi kamu dari masjid Al-Haraam itu - mendorong
kamu menceroboh. Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan
dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa
(maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya
Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
(Al-Maa’idah : 2)
Kemuncak segala kebajikan di atas muka bumi ini ialah
meletakkan keyakinan hakiki tentang keimanan kepada Allah SWT yang dinyatakan
secara tegas oleh Allah SWT melalui firmanNya di dalam surah Al-Baqarah ayat
177 iaitu:
Maksudnya: Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu
menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah
berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan
segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang
ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang
miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang
meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang
akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang
menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan
orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan
juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang
demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan
mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.
(Al-Baqarah
: 177)
Di dalam ayat yang lain, Allah SWT menjelaskan lagi
melalui firmanNya dalam surah Al-Baqarah ayat 189 iaitu:
Maksudnya : Mereka bertanya kepadamu (wahai
Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran)
anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya
ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian
belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan
orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta
bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya."
(Al-Baqarah : 189)
1.6 Bidang Pendidikan menurut al-Quran dan
as-Sunnah
Pendidikan merupakan teras kepada
pembangunan sesebuah masyarakat dan negara. Tanpa pendidikan, masyarakat
umumnya akan hidup dalam kemunduran di samping akan menyebabkan keruntuhan
moral yang berleluasa. Pendidikan berupaya memelihara dan memancarkan
nilai-nilai asas sesebuah masyarakat dan begitu juga sebaliknya pendidikan juga
boleh menjadi punca kekeliruan dalam sesebuah masyarakat. Pendidikan juga dapat
membantu pertumbuhan sahsiah dan menyemai serta mengekalkan jati diri seseorang
individu.
Dalam konteks
Islam pula, menurut Kurshid (1975), pendidikan merupakan satu proses pendidikan
bagi kognitif, fizikal dan roh untuk melahirkan insan yang berperikemanusiaan.
Definisi falsafah ini menumpu kepada pembentukan individu sehingga menjadi
seorang manusia yang benar-benar sempurna bukan sahaja dari segi pertambahan
ilmu bahkan dari segi pembentukan akhlak dan rohani.
Secara umumnya,
proses pendidikan terhadap manusia berlaku sejak azali lagi apabila Allah SWT
menciptakan Nabi Adam AS seperti firmanNya dalam surah Al- Baqarah ayat 31:
Maksudnya:“Dan
Dia telah mengajarkan Nabi Adam akan segala nama benda dan gunanya, kemudian
ditunjukkannya kepada malaikat lalu ia berfirman “Terangkanlah kepadaKu nama
benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.”
(Al- Baqarah : 31)
Ayat
ini jelas menggambarkan bagaimana Allah SWT mengajar Nabi Adam segala nama
benda yang terdapat di dalam dunia ini yang bakal dihuninya. Tujuan pengajaran
ini ialah untuk kemudahan Nabi Adam dan zuriatnya tinggal di dunia sehingga
hari kiamat (Ashraf 1985; Kamarul Azmi dan Ab. Halim, 2007).
Mencari ilmu dan
mengajarkannya adalah satu kewajipan yang sangat mulia. Oleh itu mencari ilmu
adalah satu kewajipan bagi setiap Muslim. Lebih tegas lagi, Islam mewajibkan
bagi setiap umat Islam untuk menuntut ilmu sebagaimana sabda Rasulullah SAW
(Ibn Majah t. th.) yang bermaksud:
“Menuntut ilmu itu
adalah kewajipan ke atas setiap orang Islam.”
Sabda Rasulullah
SAW ini menunjukkan bahawa kewajipan menuntut ilmu bukanlah eksklusif kepada
golongan tertentu sahaja bahkan kewajipan tersebut adalah ke atas seluruh umat
Islam.
Pendidikan dalam
al-Quran menunjukkan tujuan Allah SWT menciptakan manusia itu sendiri iaitu
penyerahan diri secara ikhlas kepada Pencipta yang terarah kepada tercapainya
kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Manusia
dipertanggungjawab sebagai khalifah atau pemimpin untuk memakmurkan bumi ini
kerana manusia dibekalkan dengan akal yang berpotensi untuk berfikir dan
mencari ikhtiar bagi mengatur kehidupan mereka di dunia ini (Ashraf 1985).
Ianya jelas sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Zaariyat ayat 56:
Maksudnya:
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu.”
(al-Zaariyat : 56)
Islam adalah agama
yang amat mementingkan dan menggalakkan umatnya menuntut ilmu. Ianya terbukti
dengan peranan al-Quran sebagai sumber terpenting dalam pembinaan tamadun Islam
agar umatnya terus belajar dan belajar serta sering menyelidiki sesuatu
perkara. Perkara ini termaktub di dalam wahyu yang pertama diturunkan kepada
Rasulullah SAW dalam firman Allah SWT dalam surah al-Alaq ayat 1-5:
Maksudnya:”Bacalah dengan
(menyebut) nama tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari
segumpal darah, Bacalah, dan tuhanmu lah yang paling pemurah, yang mengajar
(manusia) dengan perantaran kalam.Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak
diketahui.”
(Al-Alaq : 1-5)
Ayat ini memberi isyarat dan
perintah yang amat jelas dalam bidang pendidikan. Perkataan iqra’ (bacalah)
yang disebutkan oleh malaikat Jibrail as berulang-ulang kali kepada Rasulullah SAW
menegaskan supaya umat manusia belajar, mengkaji dan mencari ilmu. Jika
diteliti secara lebih mendalam, ayat ini mendidik dan mengajak orang yang
beriman supaya menjadi orang yang berilmu (Mohd.Yusuf 2002). Petunjuk awal ini
jugalah yang telah mendorong Rasulullah SAW menjadikan aspek pembinaan peribadi
cemerlang fizikal, mental dan spiritual mendahului segala agenda lain yang
bersifat duniawi, material dan pembangunan fizikal (Zainuddin Jaafar 2003).
Berdasarkan
ayat ini juga, ulama membuat kesimpulan bahawa belajar atau mencari ilmu itu
adalah merupakan perkara wajib terutamanya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan
agama Islam (Mohd. Yusuf 2002). Kejadian Allah SWT yang sangat luas memerlukan
kajian yang mendalam, menuntut manusia menggunakan akal dan memperoleh
pengetahuan yang tinggi. Penguasaan ilmu adalah amat dituntut oleh Islam.
Justeru itu, Islam mewajibkan setiap umatnya, lelaki atau perempuan menuntut
ilmu. Kewajipan ini juga bertujuan supaya umat Islam itu tergolong dalam umat
Islam yang cerdas dan terhindar dari kejahilan.
Ulasan
Catat Ulasan