CONTOH SOALAN LATIHAN SEBELUM MENDUDUKI PEPERIKSAAN BAGI TAHUN 2015 (BMM 1034) PPISMP
Berikut merupakan contoh soalan yang boleh dibuat sebagai latih tubi sebelum para guru pelatih menghadapi peperiksaan BMM 1034 (Kemahiran Bahasa dalam Bahasa Melayu). Cikgu telah beri kepada pelajar soalan-soalan yang mungkin masuk untuk peperiksaan nanti. Jadi, anggaplah soalan yang cikgu Ell buat ini sebagai latihan sahaja. Bentuk-bentuk soalan yang akan disoal nanti hampir sama seperti yang cikgu Ell bagi ini. Selamat mengulangkaji pelajaran! :)
- Senaraikan lima isi penting (5 markah)
- Cadangkan tajuk yang sesuai bersama hujah yang relevan (5 markah)
- Huraikan lima kesalahan bahasa (5 markah)
- Jelaskan sebab kesalahan dan huraikan (5markah)
- Perkataan sama tapi sebutan lain
- Bina ayat membezakan perkataan
- Dua proses mendengar (respon terhad)
- Peringkat kemahiran mendengar sehala (respon terhad)
- Ciri2 mendengar dua hala (respon terhad)
- Contoh pertuturan bukan verbal
- Nyatakan dua cara dalam kemahiran membaca
- Skimming
- Scanning
- Ciri2 Bacaan Mekanis
- Perbezaan bacaan intensif dan ekstensif
○ Intensif dikawal oleh guru (guru membetulkan kesalahan)
○ Ekstensif bacaan panjang (bacaan diluar bilik darjah)
○ Intensif menekankan ketepatan menyebut, jeda
○ Ekstensif membaca untuk keseronokan yg diminati oleh individu
○ Intensif melibatkan kelancaran membaca dan juga tepat aspek tatbahasa
○ Ekstensif lebih kepada pemahaman murid
ESEI (kemahiran mendengar dan bertutur)
(kemahiran membaca)
(kemahiran menulis)
- Tafsirkan peringkat2 kemahiran bertutur dan cadangkan aktiviti yang boleh mengasah kemahiran tersebut (ada 3 peringkat)
○ Peringkat awal - bertutur berkaitan dengan persekitaran dan pemngalaman murid sendiri, (kehidupan seharian, sebutan dan kata yg sesuai, yg mudah, menggunakan kosa kata mudah, melafazkan perkataan dalam ayat yang pendek)
○ Peringkat Maju- memberikan pendapat, menggunakan kosa kata pelbagai, buat pertimbangan, memberi respon, menyampaikan maklumat
- Bincangkan jenis bacaan dan tujuan pelaksanaan
○ Mekanis (bersuara) -menyuarakan tulisan, sebutan jelas, intonasi dan irama, menggerakkan alat pertuturan, kelas permulaan, membolehkan murid baca cekap, sebutan betul dan jelas, iramayg betul, tanda baca yg tepat, membolehkan murid membaca dengan tepat.
○ Mentalis (bacaan senyap)- baca dalam hati, tanpa ada suara, kelajuan lebih pantas, nada dan intonasi tidak diperlukan, selepas mekanis berjaya, melatih membaca sendiri, dilatih untuk memahami dengan senyap dan pantas
○ Intensif (Pembacaan baca teks pendek2) - memetik teks tertentu, tekanan kepada ketepatan, membaca secara terperinci, membaca dgn pnuh penghayatan, menyerap perkara yg perlu dikuasai, memudahkan murid mnjawab soalan berdasar teks, dapat mengesan perkara yg hendak dicari
○ Ekstensif (Membaca teks yg lebih panjang) - bertentangan dengan intensif, untuk keseronokan, novel, bukan untuk latihan, menjadi minat, kelancaran membaca, pemahaman secara keseluruhan, pembaca perlu khusuk
Perincikan punca kesalahan tersebut dan cadangkan
Ulasan
Catat Ulasan