PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN JAWI
1.0) TUGASAN 1: PENULISAN ESEI 1
PENGENALAN
Terdapat
pelbagai istilah yang boleh dikaitkan dengan nama tulisan Jawi. Merujuk Kamus
Dewan Edisi Keempat, tulisan Jawi bermakna tulisan yang menggunakan huruf Jawi.
Manakla huruf Jawi bermaksud huruf Arab dengan beberapa huruf tambahan yang
digunakan untuk menulis dalam bahasa Melayu. Terdapat juga para sejarawan yang
berpendapat bahawa tulisan Jawi dipanggil sebagai Yawi di Pattani.
Melalui perspektif yang lain,
tulisan Jawi dijadikan sebagai antara dua sistem tulisan rasmi di Brunei dan
juga dijadikan sebagai tulisan alternatif di Malaysia. Hal ini demikian kerana
tulisan Jawi dahulunya merupakan abjad piawai dalam penggunaan bahasa Melayu
tetapi sudah diganti dengan abjad Rumi. Oleh yang demikian tulisan Jawi digunakan
secara terhad kepada kegunaan keagamaan dan kebudayaan sahaja. Sulu di
Filipina, Pattani di Thailand, Kelantan di Malaysia dan beberapa kawasan
petempatan Melayu di Indonesia
menggunakan penulisan Jawi.
Sekitar tahun 1300
Masihi di Kepulauan Melayu tulisan Jawi telahpun wujud. Perkembangannya
berhubung kait dengan ketibaan pedagang-pedagang Islam khususnya yang datang
dari Parsi dan bebrapa kawasan Timur Tengah. Terdapat pelbagai anjad Arab yang
diperkenalkan diubah suai agar sesuai dengan bahasa Melayu klasik yang
digunakan secara lisan mahupun tulisan. Tulisan Jawi ditulis dari kanan ke kiri
dan ditokok tambah dengan enam huruf yang tiada dalam bahasa Arab iaitu ca, pa,
nga, va dan nya.
Setelah bangsa Melayu mendapati
bahawa tulisan Pallava yang digunakan mereka selama ini tidak sesuai sekali
sebagai wahana penyebaran perihal agama baru ini, tulisan Jawi berkembang pesat
sejajar dengan penyebaran Islam. Penggunaan tulisan Jawi merupakan faktor utama yang
memangkin kebangkitan bahasa Melayu
sebagai serantau di samping penyebaran agama Islam. Orang Melayu memandang
tinggi tulisan Jawi sebagai gerbang kepada pemahaman Islam dan kitab sucinya,
al-Qur'an.
Ikhtisar-ikhtisar perundangan purbakala seperti Hukum Kanun Melaka dan
bahan-bahan terbitannya, termasuk Hukum-Hukum Kanun Johor, Kedah dan Brunei
semuanya ditulis dalam Jawi. Bahasa Melayu dalam tulisan Jawi merupakan bahasa
perantaraan seluruh lapisan masyarakat, baik para raja, bangsawan, ilmuwan
agama mahupun orang keramaian, di samping menjadi lambang tradisi kebudayaan
dan tamadun Melayu. Tulisan Jawi digunakan secara meluas di negeri-negeri
kesultanan Melaka, Johor, Brunei, Sulu, Patani, Ache dan Ternate seawal abad
ke-15, untuk tujuan surat-menyurat diraja, titah-perintah, puisi dan juga
kaedah perhubungan utama sesama saudagar di pelabuhan Melaka.
2.0)
SEJARAH PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN JAWI
Sejak
dahulu lagi orang Melayu terkenal dengan beberapa sistem tulisan yang digunakan
hasil daripada beberapa aktiviti serapan masuk yang dibawa oleh para pedagang
yang secara tidak langsung memberikan pengaruh yang besar kepada orang-orang
Melayu. Orang Melayu mula menggunakan sistem tulisan sejak abad ke-4 Masihi di
Champa, Vietnam. Pada abad ke-7, terdapat pula beberapa bahan tulisan bahasa
Melayu yang ditemui di Sumatera, Jawa Tengah dan Kota Kapur. Pada abad ke-14
pula, bahan tulisan berbahasa Melayu tersebut dijumpai di Pagaruyung, Sumatera
Barat dan di Minye Tujuh, Acheh. Kesemua bentuk tulisan tersebut boleh
dikaitkan dengan penggunaan huruf-huruf India sehingga dapat melahirkan
tulisan-tulisan kain seperti tulisan Jawa, Sunda dan juga Bali. Tulisan rencong
juga merupakan salah satu daripada jenis tulisan yang lahir daripada golongan
tulisan India. Tulisan rencong ini mempunyai pelbagai jenis nama di serata
tempat yang berlainan.
Tulisan Arab ataupun Jawi ini mulai
digunakan di Tanah Melayu kira-kira pada abad ke-3 hijrah atau ke-10 Masihi
yang dikatakan oleh para sejarawan bermula di Kedah dan kemudiannya merebak ke
Phang-Rang, Vietnam, Pahang, Brunei dan Gerisik, Jawa Timur pada abad ke-11. Terdapat
juga tulisan Jawi yang dijumpai penggunaannya melalui buku undang-undang, hukum
kanun, kitab agama, hikayat, prosa Melayu, catatan hasil cukai, geran tanah,
kira-kira baitulmal dan juga perubatan. Melalui pengembangan sistem tulisan
Arab tersebut menyebabkan pelbagai bukti-bukti kewujudan tulisan Jawi pada batu
bersurat atau prasasti, manuskrip lama, surat perjanjian dan surat izin
berniaga yang terlampau banyak dijumpai pada masa itu.
Merujuk pendapat Amat Juhari Moain
(1996), tulisan Jawi telah digunakan oleh orang Melayu dalam pelbagai lapangan
dan kegiatan penulisan. Terdapat juga penggunaan tulisan Jawi dalam kesenian
iaitu pada seni khat bagi menghiasi mihrab, pada dinding di dalam masjid, batu
nisan dan sebagainya. Hasil catatan Hashim Musa (1996) dalam buku Sejarah
Melayu menunjukkan bahawa tulisan Jawi pada masa itu digunakan secara meluas
dalam urusan-urusan pentadbiran sehingga dianggap satu tulisan yang hebat di
Kepulauan Tanah Melayu dan Nusantara. Penggunaannya yang meluas telah menarik
minat penulis-penulis tempatan dan luar negeri seperti W.G Shellaber (1935)
untuk menulis buku Evolution of Malay Spelling. Melalui penulisan buku
Sejarah Melayu oleh Hashim Musa (1996), dicatatkan bahawa tulisan Jawi telah
berkembang untuk perkara-perkara seperti dalam rajah 1 di bawah.
Rajah 1.0 : Penggunaan Tulisan
Jawi
3.0) PERINGKAT PERKEMBANGAN
SISTEM EJAAN JAWI
Tulisan Jawi telahpun mengalami dua peringkat
utama yang dipanggil sebagai evolusi dari segi sistem ejaan dan bentuk huruf
yang membinanya. Tulisan Jawi ini telah mengalami pelbagai bentuk perubahan dan
perkembangan dalam mencapai tahap pemantapannya. Perkembangan sistem Jawi
berlaku dalam banyak peringkat namun secara generalisasinya, perkembangan
sistem Jawi dapat dibahagikan sebenarnya kepada dua peringkat utama. Rajah 1.1
menunjukkan dua peringkat utama perkembangan sistem Jawi secara ringkas.
Rajah 1.1 : Peringkat Perkembangan
Sistem Ejaan Jawi
Terdapat empat tahap dalam perkembangan
sistem ejaan Jawi bagi peringkat yang pertama. Antara perkembangan sistem ejaan
Jawi bagi peringkat pertama iaitu menggunakan tulisan dan sistem ejaan Arab
sepenuhnya, menghilangkan tanda baris tetapi mengekalkan ejaan dan huruf sedia
ada, mewujudkan huruf-huruf saksi dan menggunakan huruf saksi pada suku kata
pertama dan juga kedua.
3.1.1) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 1 : MENGGUNAKAN TULISAN ARAB
Pada peringkat sistem ejaan Jawi
peringkat yang pertama, tahap yang pertama iaitu menggunakan tulisan Arab.
Melalui tahap ini, tulisan Jawi menggunakan sistem ejaan Arab sepenuhnya.
Ejaannya menggunakan tulisan Arab yang terlengkap dengan menggunakan tanda-tanda
baris bagi mengeja kata-kata pinjaman daripada bahasa Arab dan perkataan Melayu
yang asli. Kebiasaannya ejaan-ejaan lama yang menggunakan Jawi pada tahap ini mudah
didapati di dalam beberapa buah manuskrip Melayu lama misalnya kitab Aqa’id
al-Nasafi yang juga merupakan manuskrip Melayu yang paling tertua. Rajah 2
menunjukkan contoh kata-kata pinjaman daripada bahasa Arab atau perkataan
Melayu asli.
Rajah 2 : Ejaan manuskrip Melayu lama
Terdapat pelbagai kelemahan yang
boleh didapati apabila penggunaan tanda baris diteruskan dalam penggunaan
tulisan Jawi pada tahap ini. Penggunaan ejaan pada tahap ini membuatkan proses penulisan
lambat. Hal ini meneraju kepada perubahan sistem ejaan Jawi kepada tahap
menghilangkan baris.
3.1.2) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 1 : MENGHILANGKAN BARIS
Pada peringkat perkembangan sistem ejaan
Jawi peringkat pertama bagi tahap yang kedua iaitu tahap menghilangkan baris,
sistem ejaan Jawi masih lagi menggunakan pengaruh ejaan Arab. Tetapi pada tahap
dua ini, penggunaan baris telahpun dimansuhkan. Oleh yang demikian, tulisan
Jawi yang tidak lagi menggunakan tanda baris dipanggil sebagai tulisan Arab
Gundul. Tahap menghilangkan baris ini berlaku apabila telah berlakunya
pemantapan sistem ejaan bagi tahap yang pertama. Disebabkan itulah tanda baris
dibuang.
Walau bagaimanapun, kelemahan
menggunakan sistem tulisan Jawi Arab Gundul menyebabkan kesukaran dalam
membunyikan sesuatu perkataan dengan tepat serta boleh menimbulkan perkataan
yang terbentuk homograf iaitu perkataan yang sama ejaan, tetapi berbeza
daripada segi sebutan. Misalnya perkataanتمبق boleh
disebut sebagai tembak, tambak, tembok dan juga tombak. Hal ini menunjukkan
bahawa ejaan tersebut akan mengelirukan para pembaca mahupun penulis. Perkara
seperti ini dialami jga oleh orang-orang yang pakar dalam bidang tulisan Jawi.
Oleh yang demikian, bagi menyelesaikan masalah kekeliruan sebutan, tahap
menggunakan huruf saksi atau vokal diperkenalkan.
3.1.3) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 1 : MENGGUNAKAN HURUF SAKSI ATAU VOKAL
Pada tahap menggunakan huruf saksi atau
vokal ini, sistem ejaan Jawi dianggap sebagai tahap yang paling awal dengan
membubuh huruf saksi pada suku kata pertama sahaja. Terdapat tiga huruf benar
Arab yang dijadikan sebagai huruf saksi selain mengekalkannya sebagai huruf
benar, iaitu ا (alif), و (wau)
dan ي (ya). Rajah 2.1 menunjukkan
antara contoh perkataan yang menggunakan huruf saksi atau vokal.
ini
|
اين
|
bola
|
بولا
|
kita
|
كيت
|
mata
|
مات
|
Rajah 2.1 : Perkataan yang
menggunakan huruf vokal atau saksi
Bentuk
homograf masih lagi wujud tetapi tidak sebanyak mana sepeti pada tahap yang
sebelumnya. Tetapi terjadi juga beberapa kesilapan dan salah faham masih
berlaku misalnya perkataan لاك boleh
disebut sebagai laki dan juga laku. Perkara ini bermakna bahawa masih wujud
kelemahan semasa tahap menggunakan huruf vokal atau saksi ini. Kemudiannya
sistem ini beralih kepada tahap yang seterusnya.
3.1.4) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 1 : HURUF SAKSI PADA SUKU KATA PERTAMA DAN KEDUA
Terdapat banyak perkataan dalam bahasa
Melayu yang menggunakan dua suku kata. Jadi pada tahap ini, huruf saksi atau
vokal ini telah diletakkan pada kedua-dua suku kata pertama dan juga kedua. Walau
bagaimanapun, sistem ini juga mempunyai beberapa kelemahan yang tidak boleh
dielakkan. Melalui sistem ini dapat
dikesan bahawa terdapat kekurangan hurf-hurf vokal dalam tulisan Jawi bagi
melambangkan fonem-fonem vokal bahasa Melayu, Dalam huruf Jawi, terdapat tiga
sahaja hurf saksi iaitu ا,و,ي sahaja manakala dalam bahasa
Melayu terdapat lima vokal yang dilambangkan dengan enam fonem iaitu a,e-pepert,
e-taling, i, o dan u. Rajah 2.2 menunjukkan penggunaan huruf saksi pada suku
kata pertama dan kedua pada tulisan Jawi.
بوكو
|
buku
|
ﭭﻮﻻ
|
pula
|
ݢﻲݢﻲ
|
gigi
|
ﻻݢﻮ
|
lagu
|
Rajah 2.2 : Penggunaan Huruf
Saksi Pada Suku Kata Pertama dan Kedua
3.2) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 2
Sistem ejaan Jawi mulai berkembang
secara beransur pada zaman awal perkembangannya. Perubahan yang dilakukan
adalah berdasarkan kelaziman yang berlaku dan bukannya mengikut peraturan
mahupun sebarang panduan. Namun, menjelang sahaja abad ke-20, perkembangan
sistem ejaan Jawi dikembangkan kepada beberapa pedoman dan juga panduan yang
dirangka dan diterbitkan oleh orang perseorangan mahupun pertubuhan yang
tertentu misalnya Hejaan P.Bm.P.B. Diraja, Ejaan Jawi Za’ba, Sistem Ejaan Dian
dan juga Pedoman Ejaan Jawi yang Disepurnakan. Keempat-empat pedoman dan
panduan ini diserapkan ke dalam penggunaan sistem ejaan Jawi pada zaman
tersebut.
3.2.1) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 2 : HEJAAN P.Bm.P.B. DIRAJA
Mejar Dato’ Mohd Said Sulaiman yang
merupakan seorang pegawai kanan kerajaan Johor telahpun menyusun panduan ejaan
ini yang digunakan secara rasmi oleh Pakatan Bahasa Melayu Persuratan Buku
Diraja Johor (P.Bm.P.B Diraja Johor). Pakatan ini telahpun menubuhkan panduan
tulisan ini pada tahun 1937. Panduan ejaan ini menerangkan kaedah mengeja
dengan menggunakan huruf-huruf saksi iaitu ا,و,ي , cara
mengeja perkataan berimbuhan, penggunaan huruf ء , penggunaan dan perbezaan huruf ق dan ك dan lain-lain.
Rajah 3.0 hingga 3.2 menunjukkan pola 1 dalam sistem ejaan jawi Hejaan P.Bm.P.B.
Rajah 3.0 : Pola 2 HEJAAN
P.Bm.P.B. DIRAJA
Rajah 3.1 :Pola 2 HEJAAN
P.Bm.P.B. DIRAJA
Rajah
3.2 :Pola 3 HEJAAN P.Bm.P.B. DIRAJA
Penggunaan ‘ta simpul’ ة dan
‘ta panjang’ ت diadakan dalam sistem ejaan
Pakatan. ‘Ta panjang’ digunakan pada akhir perkataan menunjukkan bunyi itu
hidup. Contohnya مات (mata). Sebaliknya ‘ta simpul’
pada akhir perkataan menunjukkan bunyi itu mati iaitu سبة .Walau apapun terjadi sistem ejaan ini secara langsung
digunakan oleh Kerajaan Johor dalam setiap urusan penerbitan dan
surat-menyurat.
3.2.2) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 2 : EJAAN JAWI ZA’BA
Dalam buku Daftar Ejaan Melayu:
Jawi-Rumi, Za’ba telah memberikan panduan ejaan yang lengkap dan juga
terperinci. Beliau telahpun memberikan panduan ejaan yang abru sekurang-kurangnya
20 peraturan atau hukum ejaan Jawi bagi kata dasar dan 20 peraturan bagi kata
berimbuhan. Rajah-rajah di bawah menunjukkan contoh peraturan yang ditetapkan oleh Za’ba melalui sistem
ejaan Jawi pada peringkat kedua.
Rajah 4.0 : Bunyi berpadu atas
kasar, menggunakan huruf saksi alif (ا)
kamu
|
كامو
|
satu
|
ساتو
|
dadu
|
دادو
|
Rajah 4.1 : Bunyi lepas hadapan
di hujung menggunakan huruf saksi wau (و )
Rajah 4.2 : Ejaan berpenambah
ber-, ter-, per- terus disambung, kecuali perkataan yang bermula dengan
huruf ر
maka pada huruf itu digugurkan.
Rajah 4.3 : Penambahan partikel pun
hendaklah dirangkaikan dengan kata dasar
Walaupun sistem ejaan pada tahap ini
mempunyai pelbagai perubahan yang sangat besar namun masih banyak lagi
kelemahan yang didapati. Antaranya iaitu terlalu banyak kekcualian ejaan, ejaan
cara lama masih banyak dikekalkan, masih terdapat masalah homograf dan juga
tidak kekal dari segi bentuk ejaan bagi satu kata dasar yang sama.
Seorang pengarang majalah Dian di
Kelantan telah memperkenalkan sistem ejaan Jawi yang baharu berdasarkan sistem
fonetik pada tahun 1979. Sistem fonetik ini merupakan sistem mengeja perkataan
sebagaimana perkataan itu disebutkan. Rajah-rajah di bawah menunjukkan antara
contoh sistem ejaan Dian yang digunakan.
agama
|
اݢاما
|
guna
|
ݢونا
|
lama
|
لاما
|
Rajah 5.0 : Ejaan mengikut bunyi
bilik
بيليق
|
belek
بيليق
|
burung
بوروڠ
|
borong
بوروڠ
|
لاݢوڽ
|
|
bapanya
|
باڤاڽ
|
ڽاموق
|
|
nyanyuk
|
ڽاڽوق
|
Rajah 5.3 : Jika ڽ sebagai konsonan, huruf vokal ا,و,ي digunakan.
pulau
|
ڤولاو
|
pakai
|
ڤاكاي
|
Rajah 5.4 : Bunyi diftong boleh
dieja menggunakan sistem ejaan Dian
saing
|
ساءيڠ
|
kain
|
كاءين
|
istinjak
|
استنجاء
|
wuduk
|
وضوء
|
Rajah 5.6 : Istilah atau
perkataan dalam bahasa Arab dikekalkan ejaannya supaya kekal tertibnya
buah-buah
|
بواه٢
|
buku-buku
|
بوكو٢
|
Rajah 5.7 : Kata ganda ditulis
menggunakan angka dua Arab
Sistem Ejaan Dian mempunyai pelbagai
perubahan baharu yang mengurangkan masalah jika dibandingkan dengan sistem
ejaan yang sebelumnya. Walau bagaimanpun, terdapat pelbagai kelemahan yang boleh
didapati. Antara kelemahan Sistem Ejaan Jawi Dian iaitu tiada perbezaan lambang
antara /f/ dengan /p/ kerana kedua-duanya menggunakan huruf yang sama iaitu huruf
ف dan huruf angka dua Arab (٢) yang digunakan pada akhir kata ganda agak
mengelirukan terutamanya pada kata ganda berimbuhan seperti برڤانسن٢ kerana sebutannya diragui.
3.2.4) PERKEMBANGAN SISTEM EJAAN
JAWI PERINGKAT 2 : PEDOMAN EJAAN JAWI YANG DISEMPURNAKAN
Pada tahun 1983, satu bengkel
ejaan Jawi telahpun diadakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Pelbagai sistem
ejaan Jawi yang diasaskan oleh Za’ba dijadikan sebagai panduan asas bengkel
tersebut. Kertas kerja telah dibentangkan dalam Konvesyen Kebangsaan Tulisan
Jawi yang diadakan di Kuala Terengganu pada bulan April 1984. Sebuah buku Pedoman
Ejaan Jawi Yang Disempurnakan (PEJYD) dan diikuti oleh penerbitan buku Daftar
Ejaan Rumi-Jawi pada tahun 1988. Sebenarnya kebanyakan pembaikan dan
penambahan berpandukan sistem ejaan Jawi Za’ba. Rajah 6.0 di bawah menunjukkan
antara penambahbaikan yang dilakukan dalam Pedoman Ejaan Jawi yang
Disempurnakan.
Rajah
6.0 : Sistem Pedoman Ejaan Jawi Yang Disempurnakan
Pedoman Ejaan Jawi yang Disempurnakan ialah satu usaha bagi
penyelarasan, penyeragaman, penambahan, pengubahsuaian dan pelengkap kepada
sistem perkembangan kepada sistem ejaan Jawi. Konklusinya, Pedoman Ejaan Jawi
Yang Disempurnakan ini merupakan satu sistem ejaan Jawi yang lebih baik
daripada sistem yang sebelumnya kerana pelbagai masalah dapat diatasi melalui hukum-hukum
yang diberikan.
اولسن يڠ پاݢوس باݢي مڠتاهوءي ڤرکمبڠن علمو جاوي.
BalasPadamgood girl
BalasPadamAsslm saya nk tanya perkembangan sistem ejaan tulisan jawi pada abad ke berapa ye...cuma ada abad ke 20 je..saya tgh buat research tentang tulisan jawi😅..maaf bertanya
BalasPadamgood girl
BalasPadamterbaik
BalasPadamsangat membantu saya dalam mencari maklumat untuk tugasan BMMB1114
BalasPadam