CONTOH SOALAN LATIHAN SEBELUM MENDUDUKI PEPERIKSAAN BAGI TAHUN 2016 (BMM 1034) PPISMP
Inilah contoh soalan yang boleh dibuat sebagai latih tubi sebelum para guru pelatih menghadapi peperiksaan BMM 1034 (Kemahiran Bahasa dalam Bahasa Melayu). Cikgu telah beri kepada pelajar soalan-soalan yang mungkin masuk untuk peperiksaan nanti. Jadi, anggaplah soalan yang cikgu Ell buat ini sebagai latihan sahaja. Bentuk-bentuk soalan yang akan disoal nanti hampir sama seperti yang cikgu Ell bagi ini. Selamat mengulangkaji pelajaran! :)
- Aktiviti kemahiran bertutur (5 markah)
- -berbual
- -Bercerita (sebut perkataan bertatasusila dalam skrip (kata kunci sesuai)
- -Bersoal jawab
- Faktor yang mempengaruhi kemahiran mendengar seseorang (10 markah)
- Pelahiran dalam tulisan.
- Nyatakan cara sesuai menggalakkan murid2 melahirkan fikiran mereka secara bertulis yang sesuai (5 markah)
- -Melengkapkan cerita
- -Menulis melalui gambar
- -Menulis pendapat
- -Menulis karangan berdasarkan isi penting
- Jelaskan kesalahan yang dilakukan murid semasa menulis karangan. (10 markah)
- -Kesalahan ejaan
- -Kesalahan kosa kata'
- -Kesalahan kata ganti nama diri'
- -Kesalahan tanda baca
- -Kesalahan kata singkatan
ESEI (kemahiran mendengar atau bertutur)
(kemahiran membaca)
(kemahiran menulis)
- Sediakan satu teks cerita binatang
- Bincangkan kepentingan membca untuk meluaskan pengetahuan dan pemikiran individu
○ Manfaat - sentiasa mencari ilmu, budaya, mengubah carafikir, berfikir secara matang, berketerampilan berbahasa, membuat keputusan yg rasional sesuai dgn ilmu pembacaan, Contoh: org tengah mengguna pengetahuan selesaikan
○ Membina yakin diri - Banyak maklumat diperoleh, yakindalam perbahasan, dapat membidas
○ Menambah kosakata
○ Memupuk menjadi ilmuwan
○ Mengupas sesuatu isu dengan jelas tanpa boleh dipertikaikan
○ Membina gayahidup berkualiti
○ Berucap dengan baik dan mantap
- Bukti sejauh mana peringkaat kemahiran menulis dapat membuatkan murid menguasai kemahiran tersebut dengan lebih bagus
○ Membimbing semasa pra menulis (biasakan guna lat tulis), aktiviti pergerakan tangan dan mata, pelajar dapat koordinasi untuk tujuan menulis, latihan membentuk bulatan diudara secara individu dan kelas, atas pasir,
○ Mekanis (semua murid boleh guns alat tulis) menulis huruf untuk membentuk perkataan dan ayat, latihan menulis huruf di atas kertas bergaris, ayat mudah, ayat pendek
○ Perlahiran (telah menguasai mekanis dgn baik) dilatih untuk melahirkan sesuatu ketika menulis, karangan, terkawal dan akhirnya tahu beri rangsangan (isi tempat kosong, ayat berdasarkan gambar, rencana, karangan)
Ulasan
Catat Ulasan