FIQH MUAMALAT (TOPIK 4)
PENGENALAN
Topik
empat ini adalah berkaitan dengan beberapa persoalan penting dalam aspek muamalat
Islam yang akan dipelajari oleh pelajar PPISMP Semester 2. Pelajar akan didedahkan tentang asas muamalat
Islam, perbezaaan antara muamalat Islam dan
muamalat konvensional serta menganalisis asas muamalat Islam seperti
jual beli, jual beli saham, pinjaman, hutang, riba, sewaan dan gadaian. Topik ini juga akan membantu pelajar untuk
mendapatkan maklumat
berkaitan konsep halal dan haram dalam Islam dari sudut pemakanan dan
pekerjaan. Diterangkan juga bagaimana
cara yang diperlukan oleh seseorang muslim untuk menganalisis dan mencerakin aspek
halal dan haram dalam pemakanan dan pekerjaan..
A. ASAS MUAMALAT DALAM ISLAM
1.0
Pengenalan
Manusia
tidak boleh hidup bersendirian tanpa bantuan orang lain, hal tersebut adalah
merupakan satu fitrah. Muamalat itu adalah semua hukum syariat yang
bersangkutan dengan urusan dunia, dengan memandang kepada aktiviti hidup
seseorang seperti jual-beli, tukar-menukar, pinjam-meminjam dan sebagainya.
Muamalat juga merupakan tatacara atau peraturan dalam perhubungan manusia
sesama manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing yang berlandaskan syariat
Allah s.w.t yang melibatkan bidang ekonomi dan sosial Islam .
Muamalat
yang dimaksudkan ialah perhubungan antara manusia sesama mereka untuk mendapat
keperluan masing-masing dengan cara yang baik sesuai dengan ajaran dan tuntutan
agama serta landasan syarak. Segala harta yang ada di alam ini samada di muka
bumi, dilaut atau di dasar adalah milik Allah s.w.t secara mutlak.Manusia
disuruh memiliki harta yang di sediakan oleh Allah s.w.t melalui ilmu pengetahuan
dan kemahiran yang di anugerahkan kepadanya.Mereka yang memiliki harta kekayaan
di dunia adalah sebagai pemegang amanat Allah s.w.t dan bertanggungjawab
terhadap harta-harta tersebut.
Firman Allah S.W.T :
Maksudnya : Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu
mudah digunakan,maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantau dan makanlah
daripada rezeki yang dikurniakan oleh Allah s.w.t dan ingatlah kepada Allah
s.w.t jualah (tempat kembali kamu) di bangkitkan (maka hargailah nikmatnya dan
takutilah kemurkaannya)
(Surah
Al-Mulk : 15)
Mencari
harta kekayaan amat di galakkan oleh Islam,kerana harta merupakan alat bagi
mencapai kesenangan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat. menunaikan
tanggungjawabnya terhadap agama. Dalam mencari harta kekayaan,umat Islam di
kehendaki menggunakan sebahagian daripada hartanya pada jalan kebaikan dan
kebajikan untuk faedah bersama. Bagi memastikan kegiatan ekonomi yang dilakukan
oleh manusia dilaksanakan dengan baik dan mencapai keredhaan Allah s.w.t. Islam
lah menggariskan beberapa peraturan bagi mencapai matlamat tersebut.
1.1 Peranan
Muamalat
§ Mewujudkan masyarakat yang aman dan
sejahtera. Muamalat yang di jalankan berlandaskan syariat Islam akan melahirkan
masyarakat yang aman dan jauh daripada sebarang
penipuan,pemerasan,ketidakadilan,memonopoli harta dan sebagainya,inilah
matlamat muamalat dalam Islam demi kesejahteraan umat manusia.
§ Muamalat dalam Islam bertujuan
menghindarkan berlakunya sebarang penindasan sesama manusia. Islam menegah
umatnya melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak baik yang akan menyusahkan
pihak yang di tindas.
§ Supaya semua kegiatan ekonomi yang
dijalankan bersih daripada sebarang perbuatan yang dilarang oleh Allah
s.w.t,kita hendaklah meninggalkan perkara-perkara yang keji seperti
riba’,rasuah,menipu atau sebagainya yang dilarang oleh Allah s.w.t.
§ Bermuafakat secara Islam melahirkan
manusia yang berakhlak mulia dalam menjalankan suatu amanat Allah s.w.t.
§ Memudahkan manusia untuk merasai
kurniaan Allah s.w.t dengan cara yang betul dan diredhainya. Sekiranya tiada
peraturan bermuamalat,manusia akan melakukan apa saja untuk memperoleh harta
yang banyak,mereka juga akan mengunakan harta mengikut nafsu tanpa memikirkan
kepentingan orang lain.
§ Mengalakkan manusia supaya rajin
bekerja untuk meningkatkan taraf ekonomi keluarga,masyarakat dan negara.
§ Melahirkan masyarakat yang saling
bekerjasama, tolong –menolong dan bantu-membantu untuk kebaikan dan kebajikan
bersama.
§ Supaya harta kekayaan yang
disediakan oleh Allah s.w.t tidak hanya di monopoli oleh golongan tertentu
sahaja. Semua manusia berhak mendapat dan memiliki harta mengikut keupayaan
masing-masing asalkan dengan cara yang betul dan diredhai Allah s.w.t
1.2 Kelebihan
Muamalat
§ Memperolehi harta kekayaan dengan
cara yang diredhai oleh Allah s.w.t.
§ Seseorang itu dapat menggunakan
sebahagian daripada hartanya pada jalan kebajikan.
§ Seseorang yang menggunakan
hartanya untuk faedah orang lain akan beroleh pahala daripada Allah s.w.t.
§ Orang yang membelanjakan hartanya
pada jalan Allah akan mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhirat.
Firman Allah s.w.t:
Maksudnya :
Berimanlah kamu kepada Allah dan rasulnya dan
belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian daripada harta benda
(pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil,maka
orang yang beriman antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian
daripada harta itu pada jalan Allah) maka tetap beroleh pahala yang besar.
(Surah Al-Hadid : 7 )
§ Peraturan-peraturan dalam
bermuamalat mengikut Islam secara tidak langsung melahirkan manusia yang
berakhlak mulia .
§ Mewujudkan masyarakat yang
adil,bertanggungjawab,amanah,jujur dan terhindar daripada melakukan perbuatan
yang tidak baik.
§ Antara kesan-kesan yang timbul
sekiranya muamalat yang dijalankan tidak mengikut syariat Islam termasuklah :
a) Membawa
kepada pergaduhan dan permusuhan
b) Melahirkan sebuah masyarakat yang tidak aman. c) Melahirkan individu yang bersikap mementingkan diri sendiri. d) Mendapat harta dengan cara yang tidak halal. e) Menggunakan harta pada perkara-perkara yang tidak diredhai oleh Allah dan membazir. f) Melahirkan manusia yang bersifat tamak, kedekut, haloba dan sanggup menindas orang lain demi kepentingan diri sendiri. |
2.0 JUAL
BELI (AL-BAY’)
2.1 Pengertian
Bahasa :
Pertukaran sesuatu dengan sesuatu yang lain.
Istilah
syarak : Menukar harta atau benda yang mempunyai nilai mengikut cara-cara
tertentu yang diharuskan oleh syarak dengan lafaz ijab dan kabul
2.2 Hukum
Hukum asal jual beli adalah harus. Ini bertujuan bagi
menyempurnakan hajat manusia yang memerlukan sesuatu sebagai pemilikan.
Syariat ini termaktub dalam al-Quran dan al-Hadis. Malah, telah diakui oleh
ijmak ulama.
a) Dalil al-Quran
Firman Allah
s.w.t
“ … Dan Allah menghalalkan jual
beli dan mengharamkan riba….”
(
Al-Baqarah : 275 )
b) Dalil Al-Hadis
Nabi s.a.w
ditanya mengenai pekerjaan apa yang paling suci lalu jawab baginda :
" سئل النبي صلى الله عليه وسلم : اي الكسب اطيب ؟ فقال : عمل الرجل بيده، وكل بيع مبرور، اى لا غش فيه ولا خيانة ".
" سئل النبي صلى الله عليه وسلم : اي الكسب اطيب ؟ فقال : عمل الرجل بيده، وكل بيع مبرور، اى لا غش فيه ولا خيانة ".
“ ...Pekerjaan tangan seseorang dari setiap
jual beli yang baik-baik iaitu jual beli yang tidak sambil (menipu barang
dagangan) lagi pula tidak khianat .”
c) Ijmak Ulama :
Seluruh ulama bersepakat bahawa jual beli adalah harus untuk keperluan dan kepentingan dalam kehidupan. Imam al-Syafie berkata,
Seluruh ulama bersepakat bahawa jual beli adalah harus untuk keperluan dan kepentingan dalam kehidupan. Imam al-Syafie berkata,
“Asal bagi semua jual beli adalah harus jika
kedua-dua orang yang berjual beli itu reda dengan barang yang dijual beli itu,
kecualilah jenis jual beli yang dilarang Rasulullah s.a.w.”
(Al-Syafie : 1981)
(Al-Syafie : 1981)
2.3 Rukun Jual Beli
a) Penjual
dan Pembeli
·
seorang yang baligh, berakal dan
mampu menguruskan barangan dengan baik; dilakukan atas kemahuan sendiri dan
bukan secara paksaan dan bebas
·
membuat pilihan kecuali dalam kes
yang melibatkan undang-undang;
·
penjual dan pembeli adalah dua orang
individu yang berlainan;
·
beragama Islam bagi jual beli yang
melibatkan al-Quran, al-Hadis dan kitab yang
·
mengandungi ayat al-Quran di
dalamnya;
·
pembeli bukan seorang yang kafir
harbi (yang boleh diperangi) jika barangan yang dibeli
·
adalah peralatan senjata.
b) Barang jualan
·
hendaklah wujud dan boleh diserahkan
semasa akad jual beli dilakukan kecuali dalm jual beli al-Salam dan al-Istishna’;
·
bersih dan suci;
·
berfaedah menurut syarak dan
bernilai menurut Islam
·
kepunyaan penjual atau wakilnya;
·
diketahui oleh penjual dan pembeli
tentang kadar, jenis dan sifatnya.
c) Harga
·
bayaran adalah bernilai atau laku dalam
pasaran;
·
bayaran jelas jumlahnya;
·
bayaran adalah milik pembeli;
·
bayaran boleh diserahkan kepada
penjual walaupun secara hukum ( sah jual
beli dengan cek
·
atau kad kredit )
·
jenis matawang bayaran diketahui
oleh penjual dan pembeli
d) Ijab dan Qabul
·
Tawaran (ijab) hendaklah berterusan dan
tidak diubah hinggalah telah diterima (qabul);
·
ijab dan qabul berlaku dalam satu
majlis dan tidak wujud tempoh yang lama antara kedua-duanya;
·
ijab dan qabul tidak diselangi
dengan percakapan atau perkataan lain yang tidak berkaitan dengan akad;
·
wujud persamaan ijab dan qabul
walaupun berlainan lafaz;
·
akad jual beli tidak boleh dikaitkan
dengan sesuatu yang tidak berkaitan dengan akad;
·
akad jual beli tidak boleh dihadkan
untuk tempoh tertentu.
2.4 Bentuk – Bentuk Jual Beli
a) Jual beli yang
dibenarkan :
- Bay’ al-Tauliah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli tanpa keuntungan;
- Bay’ al-Isyraq : menjual sebahagian barangan yang dibeli dan telah
dengan sebahagian harga asal ketika dibeli tanpa keuntungan;
- Bay’ al-Murabahah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli dengan tambahan keuntungan pada
kadar yang tertentu;
- Bay’ al-Wadhi’ah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli dengan diturunkan sedikit harga;
- Al-Sarf / Tukaran matawang : jual beli dua barangan yang kedua-
duanya dalam bentuk matawang;
- Bay’ al-Salam : jual beli barangan secara tempahan tetapi perlu bayaran
pendahuluan dan ada tempoh penyerahannya;
- Bay’ al-Istishna’ : jual barang yang belum wujud dan tidak memerlukan
mendahulukan dengan bayaran dan tempoh penyerahannya boleh
ditentukan dan boleh tidak ditentukan;
- Bay’ al-Wafa’ : kontrak jual beli dengan menjual harta tetap yang tidak
boleh dipindahkan kepada pembeli seperti tanah dan rumah.
- Bay’ al-Tauliah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli tanpa keuntungan;
- Bay’ al-Isyraq : menjual sebahagian barangan yang dibeli dan telah
dengan sebahagian harga asal ketika dibeli tanpa keuntungan;
- Bay’ al-Murabahah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli dengan tambahan keuntungan pada
kadar yang tertentu;
- Bay’ al-Wadhi’ah : menjual barangan yang dibeli dan telah diterima
dengan harga asal ketika dibeli dengan diturunkan sedikit harga;
- Al-Sarf / Tukaran matawang : jual beli dua barangan yang kedua-
duanya dalam bentuk matawang;
- Bay’ al-Salam : jual beli barangan secara tempahan tetapi perlu bayaran
pendahuluan dan ada tempoh penyerahannya;
- Bay’ al-Istishna’ : jual barang yang belum wujud dan tidak memerlukan
mendahulukan dengan bayaran dan tempoh penyerahannya boleh
ditentukan dan boleh tidak ditentukan;
- Bay’ al-Wafa’ : kontrak jual beli dengan menjual harta tetap yang tidak
boleh dipindahkan kepada pembeli seperti tanah dan rumah.
b) Jual beli yang haram dan tidak sah :
- Jual beli barangan yang haram untuk kegunaan maksiat atau
keburukan. Contohnya, menjual patung berhala ataupun dadah;
- Jual beli yang mempunyai unsur perjudian. Contohnya, membeli
sesuatu barang sebagai pertaruhan untuk mendapat hadiah lumayan;
- Jual beli yang mempunyai unsur penipuan. Contohnya, menjual
buah- buahan yang diperagakan elok di bahagian atas tetapi buruk
didalam serta dibawahnya;
- Jual beli yang mengandungi dua akad (kontrak) dalam satu.
Contohnya, kita menjual kereta kepada seseorang dengan harga
RM10,000 secara tunai dan dengan harga RM2,000 secara ansuran
selama setahun;
- Jual hutang dengan hutang. Contohnya, kita ada berhutang RM100
dengan Ahmad. Pada masa yang sama, Borhan membayar hutang
dengan kita RM100. Kemudian, kita meminta Borhan membayar hutang
kita sebanyak RM100 itu kepada Ahmad;
dengan Ahmad. Pada masa yang sama, Borhan membayar hutang
dengan kita RM100. Kemudian, kita meminta Borhan membayar hutang
kita sebanyak RM100 itu kepada Ahmad;
- Jual beli barangan yang tidak sempurna hak milik. Contohnya, kita
menjual suatu barangan yang dibeli tetapi belum diserahkan barangan
itu kepada kita oleh pemiliknya;
- Jual beli barangan gharar, tiada kepastian dan tidak boleh
diserahkan kepada pembeli. Contohnya, menjual burung di udara atau
ikan di lautan.
- Jual beli barangan yang belum wujud. Contohnya, menjual buah-
buahan putik yang masih dipokok atau anak lembu yang masih dalam
kandungan;
- Jual beli barangan bersyarat. Contohnya, kita berkata “ aku jual
keretaku ini dengan syarat engkau jual kereta engkau kepadaku.”
menjual suatu barangan yang dibeli tetapi belum diserahkan barangan
itu kepada kita oleh pemiliknya;
- Jual beli barangan gharar, tiada kepastian dan tidak boleh
diserahkan kepada pembeli. Contohnya, menjual burung di udara atau
ikan di lautan.
- Jual beli barangan yang belum wujud. Contohnya, menjual buah-
buahan putik yang masih dipokok atau anak lembu yang masih dalam
kandungan;
- Jual beli barangan bersyarat. Contohnya, kita berkata “ aku jual
keretaku ini dengan syarat engkau jual kereta engkau kepadaku.”
c) Jual beli yang haram
tetapi sah :
- Membeli atau menjual barang yang sedang dalam tawaran orang
lain;
- Monopoli dalam jual beli. Contohnya, membeli barang dengan tujuan
menyekat orang lain membeli atau supaya orang lain tidak menjualnya;
- Jual beli hadir libad (orang bandar kepada orang desa), iaitu
membeli daripada orang yang tidak mengetahui harga sebenar, samada
mereka dari desa ataupun dari bandar;
lain;
- Monopoli dalam jual beli. Contohnya, membeli barang dengan tujuan
menyekat orang lain membeli atau supaya orang lain tidak menjualnya;
- Jual beli hadir libad (orang bandar kepada orang desa), iaitu
membeli daripada orang yang tidak mengetahui harga sebenar, samada
mereka dari desa ataupun dari bandar;
- Jual beli tulaqqi al-Rukhban (memintas perdagangan), iaitu
menyekat penjual dari desa yang tidak mengetahui harga pasaran di
tengah jalan untuk membeli dengan harga yang murah;
- Jual beli najasy, iaitu membeli barang dengan tujuan orang lain terikut –
ikut membelinya hingga mereka mambayar dengan harga yang lebih
tinggi;
- Membeli barangan yang halal untuk tujuan maksiat. Contohnya,
membeli ayam tetapi digunakan untuk memuja keramat;
- Jual beli sewaktu azan solat Jumaat (kepada mereka yang
diwajibkan solat Jumaat). Ia bermula daripada imam menaiki mimbar
hinggalah selesai menunaikan solat;
- Mengurangkan sukatan dan timbangan.
menyekat penjual dari desa yang tidak mengetahui harga pasaran di
tengah jalan untuk membeli dengan harga yang murah;
- Jual beli najasy, iaitu membeli barang dengan tujuan orang lain terikut –
ikut membelinya hingga mereka mambayar dengan harga yang lebih
tinggi;
- Membeli barangan yang halal untuk tujuan maksiat. Contohnya,
membeli ayam tetapi digunakan untuk memuja keramat;
- Jual beli sewaktu azan solat Jumaat (kepada mereka yang
diwajibkan solat Jumaat). Ia bermula daripada imam menaiki mimbar
hinggalah selesai menunaikan solat;
- Mengurangkan sukatan dan timbangan.
3.0 JUAL BELI SAHAM
3.1 Pengertian
Bahasa : berasal
daripada perkataan arab sahm mempunyai pelbagai makna antaranya ialah
nasib atau bahagian seperti firman Allah s.w.t. dalam surah al-Saafaat ayat
141:
“...dengan
satu keadaan Yang memaksa) maka Dia pun turut mengundi, lalu menjadilah ia dari
orang-orang Yang kalah Yang digelunsurkan (ke laut)”
Istilah syarak : ialah sejenis
tertibatan yang dikeluarkan oleh syarikat sebagai alat pemilikan.
Menurut
pandangan ahli-ahli ekonomi, saham dimaksudkan kepada dua perkara:
1. Bahagian tertentu pemodal sesebuah syarikat harta
dan bahagian ini mewakili
sebahagian
tertentu modal syarikat menerusi pemilikan skrip saham bagi setiap pemodal. Ini
dilihat sebagai suatu cara bagi pengesahan hak miliknya dalam sesebuah
syarikat.
2. Skrip saham atau dokumen yang sah yang diberikan
kepada setiap pemodal sebagai mengesahkan pemilikannya kerana setiap saham yang
diberi kepada pemodal memberikannya suatu hak dalam syarikat mengikut peraturan
yang selayaknya. Jumhur fuqaha’ muasirin berpendapat bahawa
Islam secara umumnya mengharuskan penerbitan dan jual beli saham, dengan syarat
tidak mengandungi unsur-unsur yang haram seperti riba, gharar, perniagaan benda
yang haram dan unsur-unsur haram yang lain. Oleh itu, hukum sesuatu saham
berbeza mengikut sifat saham tersebut dan jenisnya
.
3.2 Hukum
3.2 Hukum
Hukum urusniaga saham mengikut jenis aktiviti perniagaan sesuatu
syarikat :
a. Syarikat yang aktivitinya halal.
Hukumnya harus bermuamalah dengan saham syarikat ini tanpa sebarang khilaf.
b. Syarikat yang aktivitinya haram.
Seperti bank yang mengamalkan riba, syarikat pembuatan arak dan sebagainya. Hukumnya haram secara ittifaq.
c. Syarikat yang aktivitinya syubhat.
Syarikat yang mengeluarkan perkhidmatan dan barangan yang halal, tetapi kadangkala bermuamalah dengan uruniaga yang haram , seperti syarikat barangan elektrik, ubat-ubatan, kenderaan dan lain-lain yang membiayai aktiviti syarikat dengan pinjaman ribawi atau urusniaga yang melibatkan riba.Para fuqaha’ mu’asirin berselisih pendapat tentang masalah ini kepada 3 pendapat :
a. Syarikat yang aktivitinya halal.
Hukumnya harus bermuamalah dengan saham syarikat ini tanpa sebarang khilaf.
b. Syarikat yang aktivitinya haram.
Seperti bank yang mengamalkan riba, syarikat pembuatan arak dan sebagainya. Hukumnya haram secara ittifaq.
c. Syarikat yang aktivitinya syubhat.
Syarikat yang mengeluarkan perkhidmatan dan barangan yang halal, tetapi kadangkala bermuamalah dengan uruniaga yang haram , seperti syarikat barangan elektrik, ubat-ubatan, kenderaan dan lain-lain yang membiayai aktiviti syarikat dengan pinjaman ribawi atau urusniaga yang melibatkan riba.Para fuqaha’ mu’asirin berselisih pendapat tentang masalah ini kepada 3 pendapat :
i. Pendapat pertama : Haram bermuamalah dengan saham syarikat ini selagimana tidak 100% halal.
ii. Pendapat
kedua : Harus bermuamalah dengan saham ni tetapi dengan syarat, berdasarkan
kaedah fiqh dan nas yang terbina di atas asas memudahkan dan mengangkat
kesusahan
iii.
Pendapat ketiga : Makruh
3.3 Rukun
Saham :
§ pemegang saham
§ pinjaman
§ kadar tertentu daripada keuntungan syarikat
3.4 Pelaburan
Saham Menurut Pandangan Islam :
§ saham tersebut mestilah bebas daripada unsur riba'
§ pelaburan saham bukanlah di dalam syarikat korprat atau perdagangan yang
berurus niaga dalam perkara-perkara haram
§ saham yang dibeli mestilah tidak mempunyai unsur-unsur spekulasi
4.0 PINJAMAN
( AL-‘ARIYAH)
4.1 Pengertian
Bahasa : sesuatu yang dipinjam pergi kemudiannya
kembali. Ia juga bermaksud saling bertukar dan mengganti sesuatu.
Istilah syarak : bermaksud mengambil manfaat daripada
sesuatu barang tanpa membayar imbuhan. ‘Ariyah adalah kontrak memberi kebenaran
kepada peminjam untuk menggunakan manfaatnya sahaja dan bukannya untuk tujuan
pemilikan.
4.2 Hukum
Hukum pinjaman adalah harus selaras dengan dalil
al-Quran, al- serta ijmak ulama
a) Dalil al-Quran
al-Ariyah masih berada dalam konsep tolong menolong yang
digalakkan dalam Islam. Firman Allah s.w.t :
“ Dan tolong menolonglah kamu dalam
(mengerjakan) kebajikan dan takwa dan jangan tolong menolong dalam berbuat dosa
dan perlanggaran”
( Al-Maidah
: 2)
b) Dalil al-Hadis
Konrak pinjaman
merupakan perintah dan amalan Rasulullah s.a.w. sendiri semasa hayat baginda.
Antaranya, hadis diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah r.a. bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda :
“Siapa yang mempunyai tanah,hendaklah ini
hibah (memberikannya) atau meminjamkannya.”
(Riwayat
Muslim)
4.3 Rukun dan syarat sah al-‘Ariyah
Terdapat empat
rukun dalam al-Ariyyyah iaitu :
a)
Peminjam
b)
Pemberi pinjaman
c)
Barang pinjaman
d)
Lafaz pinjaman
Secara
amnya,suatu kontrak pinjaman akan tamat jika mengalami salah satu perkara
berikut:
a)
peminjam memulangkan barangan pinjamannya
b)
pemilik menuntut semula barangnya, walaupun tempoh
pinjaman belum tamat
c)
salah satu pihak meninggal dunia
d)
salah satu pihak hilang kelayakan seperti muflis, gila
atau bodoh
5.0 HUTANG (AL-QARD)
5.1 Pengertian
Bahasa : pengasingan sebahagian dari
sesuatu. Dalam aspek ini, seolah-olahnya si pemberi pinjam telah mengasingkan
sebahagian dari harta miliknya untuk diberi pinjam kepada si peminjam yang akan
mengembalikan semula kepada si pemberi pinjam dalam tempoh tertentu
Istilah syarak : al-Qard ialah pinjaman yang
dilakukan untuk sesuatu kegunaan samada dari wang ringgit atau lainnya yang
akan dipulangkan samada dalam bentuk zat yang sama ataupun tidak.
a) Dalil
al-Quran
Al-Qard telah disyaricatkan
melalui al-Quran, al-Sunnah dan al-Ijmac. Selain
“Ayat Hutang” di atas masih ada ayat al-Quran lain yang menyentuh tentang
al-Qard, diantaranya firman Allah swt:
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman
kepada Allah, pinjaman yang baik iaitu dengan mengeluarkan hartanya di jalan
Allah, maka Allah akan melipatgandakan balasan baik kepadanya dengan lipat
ganda yang banyak. Dan Allah-lah yang menyempitkan dan melapangkan rezki dan
kepadaNyalah kamu akan dikembalikan.”
(Al-Baqarah
: 145)
b) Dalil al-Hadis
Hadis Nabi Muhammad saw juga banyak menyebut tentang
al-Qard, diantaranya sabdaan Nabi Muhammad saw:
ما من مسلم يقرض مسلما
قرضا مرتين إلا كان كصدقتها مرة
“...Sesiapa dari kalangan orang
Islam yang memberi pinjaman kepada orang Islam yang lain sebanyak dua kali maka
seolah-olahnya dia telah memberi sedekah satu kali.”
Ulamak juga telah berijmac bahawa
al-Qard adalah disyaricatkan dalam Islam.
5.2 Hukum
Hukum al-Qard bagi pemberi pinjam dan yang meminjam
adalah bergantung kepada keadaan mereka. Kadangkala hukumnya menjadi wajib dan Kadangkala
menjadi sunat dan lain-lain.\
Hukum
Al-Qard ke Atas Peminjam (Al-Muqrid)
a)
Wajib
Memberi pinjam menjadi wajib sekiranya orang yang
hendak meminjam dalam keadaan terdesak untuk menyara hidupnya atau keluarganya
dan si al-muqrid adalah orang yang mampu untuk memberi
pinjaman.
b)
Haram
Haram ke atas al-muqrid memberi
pinjaman kepada orang yang diyakini akan menggunakan pinjaman tersebut untuk
melakukan perkara yang haram seperti menggunakan wang pinjaman untuk berjudi
dan sebagainya.
c)
Sunat
Pada umumnya, sunat memberi pinjam kerana perbuatan
tersebut boleh membantu menyelesaikan masalah mereka yang memerlukan.
d)
Makruh
Hukum makruh akan terjadi dalam urusan memberi
pinjaman sekiranya pinjaman diberi tidak mengikut keutamaan orang-orang yang
ingin meminjam dan juga menjadi makruh jika diyakini bahawa orang yang meminjam
akan membazirkannya.
e)
Harus
Harus memberi pinjaman jika urusan tersebut bukan
untuk membantu orang yang berhajat tetapi hanya sekadar tujuan tertentu seperti
memberi pinjaman semata-mata supaya pinjaman tersebut terjamin keselamatannya
jika diberi pinjam kepada sesiapa yang boleh dipercayai.
Hukum
Al-Qard ke Atas yang Meminjam (Al-Muqtarid)
a)
Wajib
Meminjam sesuatu keperluan menjadi wajib jika pinjaman
tersebut dilakukan untuk menyelamatkan nyawa seseorang.
b)
Haram
Haram ke atas seseorang yang ingin meminjam sesuatu
untuk digunakan dalam perkara yang haram.
c)
Sunat
Disunatkan meminjam sesuatu keperluan jika perkara itu
boleh mengurangkan bebanan yang tertanggung.
d)
Makruh
Makruh hukumnya jika meminjam sesuatu semata-mata
untuk berlebih-lebihan dalam sesuatu perkara.
e)
Harus
Diharuskan meminjam sesuatu keperluan sekiranya
berhajat dan hajat tersebut tidak sampai ke tahap sunat atau wajib.
Kontrak al-Qard ialah mendekatkan diri kepada Allah swt
dan berbuat baik sesama insan kerana manfaat pinjaman dirasai oleh al-muqtarid,
sedangkan al-muqrid hanya berjasa, berbakti dan berbuat baik
kepadanya. Agama Islam sebagai agama yang diterima oleh Allah swt dan yang
bersifat al-kamal iaitu sempurna telah mengatur sistem yang
terbaik untuk menjayakan proses al-Qard. Sistem tersebut diatur supaya tidak
ada unsur riba dan rasuah yang diharamkan oleh Allah swt dan supaya tidak ada
keraguan, penipuan, penindasan, kezaliman dan sebagainya yang boleh mencemarkan
keimanan seseorang.
6.0 RIBA’
6.1 Pengertian
Bahasa : ialah bertambah,
lebih atau pertambahan. Apa yang dimaksudkan sini adalah pertambahan modal.
Istilah syarak: Akad dan
perjanjian tambahan bagi sesuatu pertukaran barang atau nilai tertentu dengan
sebab tangguh sama ada tidak diketahui persamaanya disegi syara’ ketika akad
atau diketahui persamaanya waktu akad dan sama ada menangguhkan kedua
tukaran itu atau salah satunya.
6.2 Hukum
Semua agama samawi dan syariat islam mengharamkan amalan
riba.Hal tersebut berdasarkan dalil nas al-Quran dan al-Hadis antaranya ialah:
a) Dalil
al-Quran
“...Orang-orang
Yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti
berdirinya orang Yang dirasuk Syaitan Dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan
(Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa
Sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". padahal Allah telah
menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. oleh itu sesiapa
Yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia
berhenti (dari mengambil riba), maka apa Yang telah diambilnya dahulu (sebelum
pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada
Allah. dan sesiapa Yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka
itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
(Surah
al-Baqarah : 275 )
b) Dalil al-Hadis
Hadis yang menunjukkan pengharaman
riba’ ialah :
إِنَّ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ آكَلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ
وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ
“..Rasulullah
S.A.W. telah melaknat pemakan riba, orang yang memberikan riba, orang yang
menjadi penulisnya dan saksi-saksinya. Kemudian Rasulullah S.A.W. mengatakan:
Mereka semua adalah sama.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim dan
Ahmad dan Abu Daud dan Tarmizi)
Hadis lain yang
menunjukkan bahaya riba’ ialah :
حدثنا عبد
العزيز بن عبد الله حدثنا سليمان عن ثور بن زيد عن أبي الغيث عن أبي هريرة عن
النبي صلى الله عليه وسلم قال : اجتنبوا السبع الموبقات قالوا يا رسول الله : وما
هن قال الشرك باالله والسحر وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل مال اليتيم
والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات والمؤمنات الغافلات.
“...Hendaklah
kamu menjauhi tujuh perkara yang membinasakan,sahabat-sahabat bertanya.Apakah
ia wahai Rasullullah s.a.w? Jawab Baginda: Syirikkan Allah S.W.T.,melakukan
perbuatan sihir, membunuh diri, atau jiwa yang dilarang oleh Allah
S.W.T. kecuali dengan cara yang sebenar,makan riba,makan harta anak yatim,lari
daripada medan peperangan dan menuduh zina terhadap perempuan-perempuan yang
baik yang tidak ada perasaan untuk melakukannya.”
(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
6.3 Jenis-Jenis Riba’
Menurut pendapat Imam Syafi’i, riba
yang terdapat dalam konteks jual beli terbahagi kepada tiga jenis:
·
Riba al-Fadlu
·
Riba Nasi’ah
·
Riba al-Yady
6.3.1
Riba’ Al-Fadlu
Riba al-Fadlu ialah riba
yang dibayar lebih kepada satu pihak dengan sebab penukaran.Riba al-Fadlu juga
jual beli yang disertai dengan tambahan dengan salah satu jenis barang yang sama
jenis.Contoh:jual beli sekilo gandum dibayar dengan sekilo setengah gandum.
Riba al-Fadlu juga berlaku dalam
jual beli duit dengan duit atau wang dengan wang, atau makanan disamping ada
pertambahan. Contohnya seseorang yang menjual emas kepada seseorang hingga
sesuatu tempoh tertentu dan dibayarnya dengan emas dan tambahan perak. Riba seperti ini berlaku baik benda yang
dijual beli sama jenis atau berlainan jenis.
6.3.2 Pembentukan
Riba’ Al-Fadlu.
Riba al-Fadlu secara umumnya berlaku
dalam enam jenis benda iaitu:
·
Emas.
·
Perak.
·
Hintah (biji gandum).
·
Tamar.
·
Garam.
·
Gandum
(tepung).
6.3.3 Pengharaman
Riba’ Al-Fadlu
Ia diharamkan
dengan berdasarkan Hadis dan Qiyas. Antara dalil Hadis ialah:
حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وعمرو الناقد وإسحق بن
إبراهيم واللفظ لإبن أبي قال إسحق أخبرنا وقال الآخران حدثنا وكيع حدثنا سفيان عن
خالد الحذاء عن أبي قلابه عن أبي الأشعث عن عبادة بن الصامت قال قال رسول الله صلى
الله عليه وسلم الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبرّ بالبرّ والشعير بالشعير والتمر
بالتمر والملح بالملح مثلا بمثل سواء بسواء يدا بيد فإذ ا اختلفت هذه الأصناف
فبيعوا كيف شئتم إذا كان يدا بيدٍ.
Emas dengan emas, perak dengan perak,
gandum dengan gandum,barli dengan barli,tamar dengan tamar dan garam dengan
garam sama banyak dengan tunai. Apabila berlainan jenis pula bolehlah kamu jual
sekehendak kamu asalkan tunai.
(Riwayat Muslim dan Ahmad)
Walaupun riba al-Fadlu selalunya
terjadi dengan enam jenis barang seperti yang tersebut tadi, namun dalam
keadaan lain ia boleh dikiaskan dengan perkara berikut :
§
Beras
§
Gula
§
Dan lain-lain
Oleh itu barangan yang mempunyai unsur
riba tersebut boleh dijual dengan yang sama jenisnya,seperti emas dengan emas
berdasarkan tiga syarat:
§
Hendaklah sama
sukatan dan timbangan keduanya.
§
Dengan tunai.
§
Terima dalam
majlis akad.
Barangan jenis riba lain yang tidak
sama jenisnya juga seperti gandum dengan
§
Dengan harga
tunai.
§
Terima dalam
majlis akad.
7.0 SEWAAN (AL-IJARAH)
7.1 Pengertian
Bahasa : bermaksud
jual beli manfaat. Ia merujuk kepada bayaran atau ganjaran yang diberikan
kepada orang yang melakukan sesuatu kerja. ini juga termasuklah upah, sewa atau
imbuhan.
Istilah : al-ijarah bermaksud kontrak untuk mendapatkan
manafaat daripada sesuatu barangan tertentu dengan bayaran tertentu.
7.2 Hukum
Hukum al-jarah atau sewaan adalah harus. Jumhur ulama
mengharuskannya berpandukan kepada dalil al-Quran dan al-Hadis.
a) Dalil al-Quran
Firman Allah s.w.t.:
“
jika mereka menyusukan anak untuk kamu, berikanlah upah kepada mereka.”
( al-Talaq : 6)
b) Dalil al-Hadis:
Banyak hadis
berkaitan amalan perintah Rasulullah s.a.w. yang menunjukkan keharusan sewa.
Antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Ibn. Abbs r.a.
“ Sesungguhnya Rasulullah s.a.w.
berbekam dan memberikan upah kepada pembekamnya “.
(Riwayat al-Bukhari, Muslim dan
Ahmad)
7.3 Jenis-jenis Sewaan
Sewaan ada
dua jenis, iaitu :
1.
Ijarah zimmah : Ialah menyewa sesuatu yang belum ada di hadapan mata sewaktu
akad. Sewaan jenis ini diisyaratkan tunai pembayarannya dan
menerimanya pada majlis akad.
2.
Ijarah ain : Ialah menyewa / mengupah sesuatu yang sudah ada di hadapan mata
sewaktu akad.
7.4 Hikmat-hikmatnya
Di antara hikmat-hikmat sewa menyewa dan upah mengupah
ialah :
§ Memberi kemudahan kepada orang-orang yang tidak
memiliki sesuatu barang mendapat faedah daripadanya.
§ Menambah kelapangan bagi tuan ampunya barang dengan
beroleh bayaran sewanya.
§ Mengeratkan perhubungan di antara satu sama lain.
§ Supaya anggota masyarakat mendapat kemudahan dan
kesenangan hidup.
§ Menggalakkan pihak-pihak yang mampu supaya sentiasa
memberi kemudahan kepada pihak-pihak yang kurang mampu.
7.5 Rukun
dan syarat sah al-ijarah
Terdapat lima rukun al-ijarah iaitu :
a) Pemberi sewa, mereka dipanggil dengan istilah mu’jir,
iaitu orang yang diberi bayaran atau yang diupah
b) Penyewa, mereka juga dipanggil dengan istilah
musta’jir iaitu orang memberi bayaran atau upah
c) Manfaat atau perkhidmatan
d) Bayaran atau upah
e) Sighah iaitu ijab dan qabul
Contoh
Setiap barang yang sah dijualbeli,
mendatangkan munafaat dan kekal zatnya, sahlah dipersewakan ; dan setiap mereka
yang sah melakukan urusan jualbeli,
sahlah bagi mereka menjalankan urusan
sewa menyewa ini. Supaya lebih terang,
cara sewa menyewa dan upah mengupah, di bawah ini diterangkan contoh-contohnya
:
1. Noriah mengupah Salmah menyusui anaknya dengan bayaran
sebanyak $100.00 sebulan. Noriah
dinamakan “orang yang mengupah”, Salmah, dinamakan “orang yang mengambil
upah”. Bayaran $100.00 itu dinamakan
upah.
2. Zaid
telah menyewa sebuah motokar dari Kota Bharu hendak pergi ke Kuala Lumpur
dengan bayaran sebanyak $80.00. Zaid
dinamakan “yang menyewa – mustakjir”.
Wang sebanyak $80.00 itu dinamakan “sewa- ujrah” dan tuan punya motokar
itu dinamakan “pemberi sewa – mukjir”.
3. Encik Zamri menyewa sebuah rumah kepunyaan
Encik Ali dengan sewa sebanyak $50.00 sebulan.
Encik Zamri dinamakan “yang
menyewa – mustakjir” Ali dinamakan “pembeli sewa – mukjir” dan wang bayaran itu
dinamakan sewa – ujrah”
8.0 GADAIAN
(AL-RAHN)
8.1 Pengertian
Bahasa : bererti kekal, tetap dan berterusan. Kata “rahnum” dengan kata “gadaian” dalam
bahasa Malaysia, ertinya menurut bahasa ialah mempertaruhkan sesuatu umpamanya
menggadai nyawa, menggadaikan tanahair dan sebagainya.
Istilah syarak : menjadikan sesuatu barang sebagai
cagaran kepada sesuatu hutang buat menjelaskan hutang itu ketika tidak kuasa membayarnya.
8.2 Hukum
Hukum al-Rahn atau gadaian adalah harus berdasarkan
dalil al-Quran dan al-Hadis serta ijmak ulama. Berikut disertakan dalil tentang
keharusan tersebut.
a) Dalil al-Quran
“...Jika
kamu dalam musafir (lalu kamu berhutang) sedang kamu tidak memperoleh seorang penulis, hendaklah
diadakan barang gadaian yang dipegang ( pemiutang). “
(al-Baqarah : 283)
b) Dalil
al-Hadis
Ulama
fiqh Islami bersepakat bahawa Rasulullah s.a.w. adalah orang pertama yang
terlibat dalam melakukan gadaian dalam Islam. Ini diceritakan dalam hadis yang
diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :
“ ...Rasulullah s.a.w. membeli makanan daripada
seorang Yahudi secara hutang dengan menggadaikan sebuah perisai besi.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
8.3 Hikmah Gadaian dalam Islam
Berhutang
adalah merupakan suatu jalan bagi mengatasi kesulitan perbelanjaan tetapi
kadang-kadang orang-orang yang berkemampuan tidak sanggup hendak memberi hutang
kepada seseorang yang dipercayainya kecuali dengan sesuatu cagaran.
Dengan adanya
cagaran itu, hutang yang diberikan itu akan terjamin dan
terselamat. Memandangkan kepada keadaan inilah Islam mengharuskan
bermualamat dengan cara bergadai iaitu berhutang dengan meletakkan suatu
pertaruhan atau cagaran supaya terjamin pembayarannya bila mana sampai
tempohnya kelak. Dengan cagaran itu, pihak memberi hutang tidak
merasa apa-apa keraguan lagi kerana bila sampai tempohnya nanti, walaupun
orang yang berhutang itu tidak sanggup menjelaskannya, pemberi hutang yang
memegang gadaian itu boleh menjualnya dan mengambil harganya sekadar yang
telah diperhutangkannya.
Contoh
Ramli
memerlukan wang sejumlah $3,000.00. Untuk mendapat wang sejumlah
tersebut ia terpaksa berhutang daripada Fakrul dengan menggadaikan kebun
getahnya iaitu sebagai cagaran kepada hutangnya itu dengan perjanjian
apabila ia tidak dapat melunaskan hutangnya itu dalam tempoh yang
telah ditetapkan, Fakhri bolehlah menjual kebun tersebut; dan jika harganya
lebih mahal daripada jumlah wang yang diperhutangkan itu, wang selebihnya itu
hendaklah diberikan kepada Ramli kerana ianya adalah kepunyaan Ramli.
Muamalat
hutang dengan cagaran sebagaimana yang tersebut di atas inilah
dikatakan rahnun (gadai). Ramli yang memerlukan wang itu dinamakan
rahin (penggadai). Fakhrul yang memberikan wang dinamakan murtahin
(pemegang gadai). Kebun yang dicagarkan itu dinamakan marhun (yang digadaikan).
Wang sebanyak $3,000.00 itu dinamakan marhun bih (hutang gadaian).
Muamalat cara ini mestilah dengan ada ucapan di antara si penggadai dan si
pemegang gadai.
8.4 Rukun-rukun Gadaian
Dari
keterangan-keterangan di atas nyatalah, rukun-rukun gadaian itu empat perkara
iaitu :-
1.
al-Rahin (Penggadai) dan al-murtahin (pemegang
gadai). Kedua-duanya hendaklah:
§
Keahlian mengurus hartanya (ahliyatut Tabaru).
Dengan syarat ini, penjaga, bapa atau lainya, tidak boleh menggadaikan harta
kanak-kanak dan harta orang-orang gila kecuali jika terpaksa atau ternyata ada
keuntunganya.
§
Akil baligh: tidak sah bagi kanak-kanak dan
orang-orang gila.
§
Tidak dipaksa : melakukan gadai mestilah dengan
kehendak sendiri. Tidak sah jika dipaksa.
2.
al-Marhun (Barang yang digadai) – barang-barang yang
digadai hendaklah barang-barang yang sah diperjualbelikan.
Barang-barang yang tidak sah diperjualbelkan, tidak sah ianya digadaikan.
3.
al-Marhun bih (hutang) – bayaran atau barang
yang diberi kepada penggadai itu mestilah hutang yang dimaklumi.
Maka tidak sah jika tidak berupa hutang seumpama benda yang wajib diganti
seperti barang yang dirampas, barang pinjaman atau sebagainya.
4.
Sighah (Lafaz kontrak)– tidak sah gadaian melainkan
dengan ijab dan Kabul. Syarat-syaratnya sama dengan syarat-syarat
pada urusan berjualbeli. Maka tidak sah jika diselangi oleh perkataan
lain atau berselang lama. Juga tidak sah jika bertaklik dan jika
memakai jangka waktu.
8.5 Perbezaan
Muamalat Islam dan Konvensional
Perbezaan Sistem Kewangan Islam dan
Konvensional boleh dilihat kepada konsep dan operasi. Konsep Kewangan Islam
merujuk kepada prinsip-prinsip syariah yang bebas daripada unsur-unsur yang
dilarang seperti riba, gharar (keraguan), maisir (judi), tadlis (penipuan),
penindasan, ketidakadilan, memonopoli harta dan sebagainya. Manakala konsep
sistem kewangan konvensional pula berlandaskan pemberian faedah(riba) dalam
hampir semua transaksi,baik dalam pinjaman, overdraf,pajakan,sewa beli simpanan
dan kad kredit.
Dari sudut operasi pula, Sistem
Kewangan Islam adalah berteraskan akad yang telah dipersetujui oleh Syarak
seperti Bai’ Bithaman Ajil (BBA), Wadi’ah, Mudarabah, Musyarakah dan
sebagainya. Manakala sistem kewangan konvensional pula operasinya adalah tidak
berteraskan akad-akad yang sah dari sudut Syarak dan kebanyakkannya terlibat
dalam sistem pinjaman yang berteraskan riba.
Sistem kewangan Islam pelaburannya
bebas dari unsur ketidakpastian (gharar). Setiap pelaburan adalah mengikut
hukum islam dan dipastikan tidak terlibat dalam aktiviti yang telah diharamkan
seperti perjudian, spekulasi, jualan minuman keras, makanan tidak halal dan
sebagainya. Sistem kewangan konvensional pula memberi kebebasan melakukan pelaburan untuk memaksimumkan
keuntungan dan tidak bercanggah dengan undang-undang
Sistem kewangan islam terdiri
daripada ulama, ahli akademik dan pakar perbankan islam. Mereka merupakan ahli
majlis penasihat syariah sepusat yang ditubuhkan untuk mengawal selia dan
memastikan perjalanan operasi intitusi perbankan islam adalah konsisten serta
sentiasa mengikut hukum syarak.Sistem kewangan konvensional pula mereka pakar
dalam urusan perbankan sahaja bagi memastikan bank mencapai keuntungan maksimum
MUAMALAT
ISLAM
|
KONVENSIONAL
|
• Tujuan kerana
Allah- konsep ta’awun
• Tiada unsur riba
& penindasan
• Berpandukan
syariat islam dalam semua urusan
• Harta sebagai alat mendekatkan diri kepada Allah
|
• Tujuan utama
ialah keuntungan- kapitalis dan sosial
• Berasaskan
riba/penindasan
• Mengabaikan
tanggungjawab sosial
• Pengumpulan harta-matlamat hidup
|
B. KONSEP
HALAL HARAM DALAM ISLAM
2.0
Pengenalan
Dari sudut bahasa halal berasal dari kalimah Arab iaitu
halla, yahillu, hillan, wahalalan yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan
oleh hukum syarak. Daripada istilah syarak pula halal sebagai sesuatu yang
diharuskan, yang terungkai padanya ikatan larangan, dan diizinkan oleh syarak
untuk melakukannya. Halal juga didefinisikan sebagai sesuatu yang harus, yang
diizinkannya di sisi syarak.
Manakala haram dari perkataan
Arab harama, menjadi haram iaitu berlawanan dengan al-halal. dan al-haram
adalah perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t.. Menurut al-Qaradawi istilah
haram adalah perkara yang telah dilarang oleh syarak daripada melakukannya
dengan larangan yang keras, iaitu berupa amaran bahawa sesiapa yang melanggar larangan
tersebut akan membawa siksaan Allah s.w.t. di akhirat, juga adakalanya mendapat
hukuman syariat di dunia
2.1 PEMAKANAN
Makanan
merupakan keperluan asas dalam kehidupan manusia. Tanpa makanan kesihatan
manusia akan terjejas. Makanan dapat membekalkan haba dan tenaga bagi tujuan
menjaga serta mengekalkan suhu badan.Ia juga berfungsi dalam aktiviti
pernafasan dan aliran darah bagi semua kerja otot dalam badan serta terlibat
bagi proses penggantian zat dalam badan (metabolisme). Selain itu, umat Islam
memerlukan makanan untuk tujuan beribadat kepada Allah SWT.Pemakanan dapat di
takrifkan sebagai sains yang berkenaan dengan zat, khasiat dan nutrien dalam
makanan. Ia merupakan kombinasi satu proses di mana organisma mengambil,
menghadam, menyerap, mengangkut, mengguna dan mengkumuh bahan makanan untuk
tujuan pembuatan serta membaik pulih komponen dalam badan.
Berikut
dinyatakan sebab-sebab mengapa kita dituntut untuk makan makanan yang halal:
a. Perintah Tuhan
Sebab utama mengapa perlu memakan makanan yang halal ialah kerana memang itu sudah diperintahkan Tuhan kepada kita. Di dalam Al-Quran, Allah berfirman:
“Wahai sekalian
manusia ! Makanlah daripada apa yang ada di bumi, yang halal
yang baik (halalan tayyiban)".
(Surah al-Baqarah: 168)
Rasulullah menegaskan juga di dalam sabdanya: “Mencari yang halal adalah fardhu (wajib) bagi setiap orang Islam.” (Riwayat Dailami)
b. Mengelakkan daripada azab Neraka
Memakan makanan yang halal boleh mengelakkan seseorang itu daripada ditimpa azab di Akhirat.
Maksud Hadis: Daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka neraka lebih layak baginya. (Riwayat Thabrani)
Maksud Al-Hadis: "Tidak akan memasuki syurga daging yang tumbuh daripada yang haram". (Riwayat Ahmad)
c. Doa makbul
Orang yang makan makanan halal, doanya makbul berbeza dengan orang yang makan makanan haram, terhijab doanya dengan Tuhan.
Rasulullah bersabda:
“Betapa banyaknya orang yang rambutnya kusut-masai, badannya berdebu lantaran terlalu lama dalam pelayaran, makanannya dari yang haram dan pakaiannya dari yang haram, dan perutnya dipenuhi dari yang haram, diangkatkan kedua tangannya seraya berdoa: Wahai Tuhan! Wahai Tuhan! Bagaimana boleh Tuhan mengabulkan doanya.”
(Surah al-Baqarah: 168)
Rasulullah menegaskan juga di dalam sabdanya: “Mencari yang halal adalah fardhu (wajib) bagi setiap orang Islam.” (Riwayat Dailami)
b. Mengelakkan daripada azab Neraka
Memakan makanan yang halal boleh mengelakkan seseorang itu daripada ditimpa azab di Akhirat.
Maksud Hadis: Daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka neraka lebih layak baginya. (Riwayat Thabrani)
Maksud Al-Hadis: "Tidak akan memasuki syurga daging yang tumbuh daripada yang haram". (Riwayat Ahmad)
c. Doa makbul
Orang yang makan makanan halal, doanya makbul berbeza dengan orang yang makan makanan haram, terhijab doanya dengan Tuhan.
Rasulullah bersabda:
“Betapa banyaknya orang yang rambutnya kusut-masai, badannya berdebu lantaran terlalu lama dalam pelayaran, makanannya dari yang haram dan pakaiannya dari yang haram, dan perutnya dipenuhi dari yang haram, diangkatkan kedua tangannya seraya berdoa: Wahai Tuhan! Wahai Tuhan! Bagaimana boleh Tuhan mengabulkan doanya.”
(Riwayat Muslim)
d. Diterima Amalan
Memakan makanan yang halal akan menjadi sebab amalan diterima. Sebaliknya makanan yang haram itu, membuatkan amalan kita tidak diterima Tuhan.
Sabda Rasulullah: “Demi (Allah) yang diri Muhammad ditanganNya, sesungguhnya seorang hamba yang memasukkan sesuap makanan haram ke dalam perutnya, tiada diterima Allah amal darinya empat puluh hari.”
(Riwayat Thabrani)
e. Hati bersih
Memakan makanan yang halal akan menjadi sebab kepada pembentukan hati seseorang. Ini sepertimana disabdakan oleh Rasulullah: “Hati yang bersih ditempa daripada makanan yang bersih (halal).”
2.2 PEKERJAAN
Pekerjaan
ialah satu kegiatan yang dilakukan untuk mendapatkan pendapatan yang halal
Pandangan Islam terhadap pekerjaan ialah sesuatu yang mulia, merupakan satu
ibadat ,satu cara melahirkan masyarakat yang tolong menolong,juga ianya satu
kewajipan yang mesti ditunaikan.Islam menuntut umatnya bekerja kerana ia akan
dapat meningkatkan taraf hidup seseorang, membolehkan seseorang itu berdikari
tanpa bergantung kepada orang lain, malah ia menjadi tanggungjawab individu.
Matlamat bekerja dalam Islam ialah supaya manusia itu dapat mencari rezeki yang
halal, membangun dan memajukan ekonomi serta yang paling utama mendapatkan
keredhaan Allah
Di antara
ciri-ciri pekerja dan pekerjaan yang dianggap sebagai ibadah adalah:
a.
Pekerjaan yang disertakan dengan
niat mendapat keredhaan Allah;
b.
Pekerjaan itu mestilah perbuatan
yang harus atau boleh dikerjakan menurut syarak;
c.
Tidak meninggalkan perkara-perkara
wajib seperti solat.
d.
Menghasilkan kerja yang berkualiti.
e.
Dilaksanakan dengan tekun, cekap dan
bersungguh-sungguh;
f.
Berasaskan prinsip syariah seperti
amanah, adil dan bertanggungjawab;
g.
Menghindarkan diri dari perasaan
riak, (menunjuk-nunjuk), ingin dipuji dan terkenal sebagai orang yang rajin,
tekun, orang baik dan ingin disebut-sebut sebagai ahli ibadah oleh orang ramai,
suka berbangga dengan memberitahu kepada orang lain akan amal kebajikannya dan
menghindarkan diri dari merasa bangga kerana ia telah banyak berbuat kebajikan
dan amal ibadah.
Rasulullah
s.a.w telah memperingatkan umatnya untuk berwaspada dengan pekerjaan-pekerjaan
yang haram ini. Rasulullah s.a.w. menyebutkan salah satu tanda rosaknya akhlak
umat manusia dengan sikap acuh tak acuh mereka terhadap cara mencari harta
kekayaan. Di antara mata pencarian yang dilarang adalah:
a.
Pekerjaan yang berupa kesyirikan dan
sihir, seperti perdukunan, paranormal, peramal nasib, dan hal-hal yang sejenis
dan semakna dengannya.
b.
Pekerjaan yang berupa ciri-ciri
menuju kesyirikan, seperti menjadi membuat patung, melukis gambar makhluk yang
bernyawa, dan hal - hal yang sejenis dan semakna dengannya.
c.
Jual beli dalam perkara yang
diharamkan oleh syariat seperti bangkai, babi, darah, anjing, patung, lukisan
makhluk yang bernyawa, minuman keras, narkotik , dan sebagainya.
d.
Memakan harta riba.
e.
Menimbun bahan-bahan perdagangan di
saat harganya murah dan diperlukan oleh masyarakat dengan tujuan meraih
keuntungan yang berlipat ganda pada saat harganya melambung tinggi.
f.
Perjudian .
g.
Memakan harta anak yatim secara
zalim.
h.
Mencuri dan merompak .
i.
Mengurangkan timbangan dan sukatan.
j.
Rasuah dan penipuan.
k.
Menunda-nunda pembayaran gaji buruh
dan pekerja atau mengurangkan hak-hak mereka.
Prinsip-prinsip
halal-haram di dalam Islam adalah jelas dan mudah difahami. Justeru itu Islam
merupakan agama yang sangat menitikberatkan perkara yang baik dan buruk.
Timbulnya halal dan haram di dalam Islam adalah sebagai panduan bagi manusia
untuk mengenal pasti sesuatu yang baik ataupun buruk. Namun begitu Islam
bukanlah sebuah agama yang rigid, dalam sesetengah keadaan, sesuatu perkara
yang ditegah akan dibenarkan untuk melakukannya demi meraikan kemaslahatan
manusia. Walau bagaimanapun kelonggaran kepada yang haram tidak boleh dilakukan
dengan sewenang-wenangnya. Ini kerana kewajipan di dalam mencari sesuatu yang
halal merupakan kefarduan bagi umat Islam.
UJI MINDA
1.
Apakah yang dimaksudkan dengan
muamalat?. Jelaskan tiga tujuan muamalat.
2.
Jual beli adalah perkara yang
diharuskan oleh syara'. Terangkan tiga jenis jual beli yang dilarang tetapi
sah.
3.
Senaraikan rukun jual beli serta
nyatakannya secara terperinci.
4.
Berikan pengertian sewaan dan
sertakan rukun-rukunnya.
5.
Jelaskan tiga hikmah diharuskan
sewaan.
6.
Jelaskan sebab kontrak menjadi
batal. Huraikan satu persatu
7.
Jelaskan perbezaan muamalat Islam
dengan muamalat konvensional.
8.
Terangkan konsep halal dan haram
dalam pekerjaan?.
RUJUKAN
al- Sayyid Sabiq. (1993) Fiqh al-Sunnah. Kaherah: Al-Fath li
al-L’lam al-‘Arabi
al- Shafie (1981). al-Umm. Beirut. Dar al-Fikr
Mustafa
al-Khin, Mustafa al-Bugha, ‘Ali a-Sharbaji. (1987). Al-Fiqh al-Manhaji.
Damsyik: Maktaba’ah al Saobah
Wahbah al-Zuhayli. (1984). Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu.
Beirut: Dar al-Fikr
Zaharuddin
Abd. Rahman (2007). Wang, Anda dan Islam. Kuala Lumpur: Truewealth
Publishing.
Saya harus memberi kesaksian mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya. Saya tidak pernah menyangka akan bertemu dengan orang seperti Mr. James.
BalasPadamDia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah saya meluangkan masa untuk memberi keterangan mengenai Mr James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain. Suami saya dan
Saya mempunyai hutang yang besar dengan penghutang dan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya
sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bersentuhan dengan Mr James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba pinjam, tetapi saya mempunyai mendapat tahu bahawa dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang dan memulakan yang baru
berniaga dengan wang yang tinggal pada pinjaman. Hubungi Mr James melalui e-mel berikut.jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau
anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com
PELUANG PINJAMAN!!!!!
BalasPadamAnda tidak pernah terlalu muda untuk memulai sebuah kerajaan dan tidak pernah terlalu tua untuk memulai mimpi baru. Sebuah mimpi tidak menjadi kenyataan melalui sihir; butuh keringat, tekad dan kerja keras. Dapatkan pinjaman dari kami hari ini untuk membantu membawa Anda ke dunia baru kebebasan finansial Anda. Untuk Info lebih lanjut tentang cara mendaftar, Pm saya atau Email @: raymondwong@altafinance.org altafinance2@gmail.com
atau Whatsapp: 1 213 433 3059