PERANAN AKIDAH DAN KESANNYA (TOPIK 2)

PENGENALAN

Topik  2 ini adalah berkaitan dengan  beberapa persoalan penting dalam aspek akidah yang akan dipelajari oleh pelajar PPISMP Semester 2.  Pelajar akan didedahkan tentang peranan akidah dari sudut asas aqidah Islamiah, syahadah dan rukun Iman serta kesannya terhadap kehidupan seseorang muslim.  Topik ini juga akan membantu pelajar untuk mendapatkan maklumat  berkaitan perkara-perkara yang merosakkan aqidah dan langkah-langkah  pencegahan yang perlu dilaksanakan . Diterangkan juga  bagaimana cara yang diperlukan oleh seseorang individu muslim untuk mengukuhkan akidah mereka. Pelajar  juga akan dapat mengetahui cara  mengaplikasikan  konsep  Rabbani,  Nubuwwah, Kehidupan dan kematian serta konsep ilmu dan insan  dalam kehidupan mereka seharian.

1.         ASAS AKIDAH ISLAMIYAH

1.1              Definisi

Aqidah (العقيدة) dari segi bahasa berasal dari Bahasa Arab (عَقَدَ) bermakna 'ikatan' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu. Perkataan akidah selalunya dikaitkan dengan perkataan iman seperti “aqaidul iman” yang bermaksud simpulan-simpulan iman atau kepercayaan. Aqidah ertinya ketetapan yang tidak ada keraguan pada orang yang mengambil keputusan. Sedang pengertian aqidah dalam agama maksudnya adalah berkaitan dengan keyakinan bukan perbuatan. Seperti aqidah dengan adanya Allah dan diutusnya pada Rasul. Bentuk jamak dari aqidah adalah aqa-id.
Menurut Abu Bakar Jabir al-Jazairy: "Aqidah adalah sejumlah kebenaran yang dapat diterima secara umum oleh manusia berdasarkan akal, wahyu dan fitrah. Kebenaran itu dipatrikan oleh manusia di dalam hati serta diyakini keshahihan dan keberadaannya secara pasti dan ditolak segala sesuatu yang bertentangan dengan kebenaran itu. Berpandukan kepada asal perkataan tadi maka perkataan ‘aqidah’ boleh difahamkan sebagai kepercayaan yang terikat erat dan tersimpul kukuh dalam jiwa sehingga tidak mungkin akan tercerai atau terhurai.
Manakala definisi akidah dari sudut istilah  pula bermaksud perkara-perkara yang dibenarkan oleh jiwa, melahirkan ketenangan di dalam hati tanpa ada  syak dan ragu. Para ulamak bersepakat memberikan definisi akidah ialah perkara yang dibenarkan oleh jiwa, hati menjadi tenang, beroleh keyakinan di kalangan ahlinya serta tidak bercampur dengan sebarang keraguan. Akidah juga dita’rifkan sebagai kepercayaan yang pasti dan muktamad, tidak bercampur dengan sebarang syak atau ragu di dalam hati seseorang. Melalui ta’rifan tersebut kita dapat mengelaskan bahawa akidah ialah satu keyakinan terhadap sesuatu perkara yang dipegang dengan kuat tanpa sebarang keraguan.
Ayat-ayat yang terawal yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW di Mekah menjurus kepada pembinaan akidah. Dengan asas pendidikan dan penghayatan akidah yang kuat dan jelas maka Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya melahirkan sahabat-sahabat yang mempunyai daya tahan yang kental dalam mempertahan dan mengembangkan Islam ke seluruh dunia. Bilal bin Rabah tidak berganjak imannya walaupun diseksa dan ditindih dengan batu besar di tengah padang pasir yang panas terik. Demikian juga keluarga Amar bin Yasir tetap teguh iman mereka walau berhadapan dengan ancaman maut. Oleh itu, kita mestilah jadikan peristiwa di atas sebagai pedoman hidup kerana sesungguhnya pembinaan akidah dapat mengubah keperibadian manusia.

1.2       Asas aqidah Islamiyah
Asas aqidah seseorang muslim itu terdapat pada rukun Iman. Rukun Iman itulah yang menjadikan seseorang itu berpegang kepada aqidah Islam atau tidak.
Rukun Iman :
1-      Beriman kepada Allah
2-      Beriman  kepada malaikat
3-      Beriman kepada kitab-kitab
4-      Beriman kepada Rasul
5-      Beriman kepada hari qiamat
6-      Beriman kepada qada dan qadar

Rukun  Iman yang telah kita pelajari sejak dari kecil lagi inilah yang menjadi pegangan hidup, dalam menjadikan asas dan panduan dalam kehidupan seharian agar tidak terbabas dan terpesong ke jalan yang tidak mendapat redha Ilahi. Akan tetapi adakah kita benar-benar mempraktikkanya dalam amalam kita seharian dan adakah kita mengerti apa yang di sabdakan oleh  Rasulullah S.A.W ketika baginda ditanya oleh Malaikat Jibril mengenai Iman yang mafhumnya :

“Iman itu adalah kamu beriman kepada Allah, malaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya, hari akhirat dan ketentuan yang baik mahupun yang buruk.”
(Riwayat Muslim).
            Ismail Omar (1999) menegaskan bahawa tauhid terbahagi kepada beberapa bahagin seperti berikut :
1.      Tauhid Uluhiyyah atau tauhid ibadah iaitu mengesakan Allah SWT yang berhak disembah atau diabadikan dalam segala jenis ibadat dan tidak kepada selain dariNya.
2.      Tauhid ma’rifah (mengetahui) dan membenarkan iaitu membenarkan hakikat zat Allah SWT serta segala nama-nama, sifat-sifat dan pebuatanNya. Bahagian ini dibahagikan kepada tauhid Rububiyah dan tauhid nama-nama dan sifat-sifat (Tauhid al-Asma’ Wassifat)
a.      Tauhid Rububiyah iaitu mengetahui dan mengakui bahawa Allah SWT berkuasa mencipta, memati dan menghidupkan, memiliki dan memberikan manfaat serta menjauhkan mudarat dan segala sesuatu adalah milik Allah.
b.      Tauhid al-Asma’ Wassifat iaitu percaya dan membenarkan segala nama-nama dan sifat-sifat Allah SWT

  1. Tauhid uluhiyah

Uluhiyah berasal dari kata ‘al-ilah’  yang bererti Tuhan yang disembah. Uluhiyah adalah nisbah  kepada al-ilah karena ia merupakan sifat Allah yang ditetapkan oleh nama ”Allah”. Jadi yang dimaksud dengan Tauhid Uluhiyah adalah mengesakan Allah dalam ketuhananNya dengan memberikan hakNya berupa berbagai macam ibadah hanya kepadaNya semata.  Menurut Ismail Omar (1999)  tauhid uluhiyyah ialah mengesakan Allah SWT dalam jenis ibadat. Bermakna kita hanya perlu mengabdikan diri kepada Allah sahaja dan tidak selain dariNya.

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

Maksud: Hanya Engkaulah yang Kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah Kami meminta pertolongan”
(Al Fatihah: 5)

Tauhid ini juga dikenal dengan tauhid ibadah, kerana ia bererti memberikan ibadah hanya kepada Allah semata dan meninggalkan ibadah kepada selainNya. Firman-firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang berikut membuktikan hal tersebut:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنَا فَاعْبُدُونِ

Maksud : “Dan Kami tidak mengutuskan seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawasanya tiada tuhan melainkan Aku, maka kamu sekelian hendaklah menyembah Aku”.
(Al-Anbiya': 25)

Tauhid uluhiyyah merupakan perkara yang pertama dalam agama. Terdapat dalil mengatakan Rasulullah SAW telah bersabda kepada Mu’az bin Jabal apabila mengutuskan kepada golongan Ahli Kitab di negeri Yaman bahawasanya:“ Maka hendaklah perkara pertama sekali kamu  seru  kepada mereka ialah mengucap syahadah laa ilaahaillah “.  Tauhid uluhiyyah juga merupakan perkara yang akhir dalam agama. Sabda Rasulullah SAW :“ Sesiapa yang pada saat akhir berkata-kata  laa ilahaillah, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga”.
Beriman kepada tauhid uluhiyyah Allah SWT bererti beriktikad bahawa hanya Allah SWT sahaja berhak disembah, dicintai, dipatuhi dan meminta pertolongan. Bermakna meletakkan seluruh percakapan, perbuatan dan tingkah laku di atas petunjuk dan perintah Allah SWT semata-mata. Tauhid uluhiyyah menuntut seseorang menyakini bahawa Allah SWT menyakini bahawa Allah SWT menguasai alam semesta ini. Beriman kepada tauhid uluhiyyah bermaksud  menolak selain dari Allah SWT dan mengakuiserta menghayati sepenuhnya kalimah laailaahaillallah.
Tauhid (pengesaan) tidak akan sempurna selagi tauhid uluhiyyah ini tidak dihimpun sama dengan tauhid rububiyyah  kerana dengan tauhid rububiyyah sahaja tidak memadai dan orang-orang musyrik telah pun mengakui. Orang Nasrani tidak mengingkari Allah SWT itu Tuhan langit dan bumi tetapi mempersekutukn-Nya dengan menganggap Nabi Isa sebagai tuhan selain daripada Allah SWT.
Dr. Muhammad Naim Yasin (2001) menjelaskan tauhid uluhiyyah menuntut kita supaya menghadap kepada Allah SWT dalam setiap bentuk ibadat dan menuntut kita supaya membersihkan hati dari menerima pihak atau pengaruh lain. Ibadat mengandungi pertalian yang luas, di antaranya:
                                  i. Wajib ikhlas dalam mencintai Allah SWT
                                ii.          Wajib mengesakan Allah SWT dalam berdoa, bertawakal dan mengharapkan    sesuatu kerana Allah maha berkuasa.
                             iii. Wajib mengesakan  Allah SWT dalam takut.
                              iv.          Wajib mengesakan Allah SWT dalam melakukan segala jenis ibadat badaniah seperti solat, rukuk, sujud, puasa, sembelih dan tawaf: serta segala ibadat qauliyyah (perkataan) seperti nazar, istighfar dan lain-lain.

  1. Tauhid Rububiyyah
Ismail Omar (1999) menjelaskan bahawa tauhid rububiyyah ialah iktikad yang kukuh bahawasanya Allah SWT itu adalah Tuhan (ar-Rab) bagi segala sesuatu dan tiada tuhan selain dari-Nya. Dari segi bahasa Arab, perkataan “Ar-Rab” bermakna “yang mengatur”. Tauhid Rububiyyah ialah mengakui bahawa sesungguhnya Allah SWT pencipta segala makhluk, pemilik segala-galanya, yang menghidup an mematikan mereka.
Dr Abdul Karim Zaidan dalam kitabnya Syahadah Laa ilahaillallaah menyatakan  perkataan al-Rabb mengandungi beberapa erti. Antaranya, tuhan (al-sayyid) pemilik sesuatu, pencipta sesuatu, yang mendidik dan mengasuh orang lain, yang menjaga muslihat insan, yang mempunyai kuasa, yang menjadi tuan, yang melaksanakan perintahnya  kepada  orang lain. Dia ialah pencipta yang menghidupkan dan mematikan, melaksanakan perintah dan hukum-hukum kepada semua makhluk. Allah menguasai pemerintahan dan berkuasa atas segala  sesuatu. Allah mengurus dan mentadbir  alam  menurut kehendaknya dan berkuasa memberi manfaat serta mendatangkan mudarat. Firman Allah :
قُلْ مَنْ رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَاْلاَرْضِ قُلِ اللهُ
Maksud : “Katakanlah!: Siapakah Rabb (Tuhan pencipta) langit dan bumi? Katakanlah: Allah”
 (Ar-Ra'd:16)
Perkataan ‘Rabb’ ada mempunyai beberapa makna. Antaranya ialah :
1. Pencipta
2. Pemilik segalanya
3. Pemberi rezeki
4. Pentadbir
5. Penguasa
6. Pengabul doa-doa
7. Penjaga.

Firman Allah:
قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِّنَ السَّمَآءِ وَاْلاَرْضِ اَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَاْلاَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ اْلاَمْرَ فَسَيَقُوْلُوْنَ اللهُ فَقُلْ اَفَلاَ تَتَّقُوْنَ.

Maksud : “Katakanlah! Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka akan katakan Allah! Mengapa kamu tidak bertakwa kepadanya.”  
(Yunus:31)
Dengan itu, semua makhluk bergantung kepadaNya, memerlukan pertolonganNya serta berharap kepadaNya. Apa yang dimiliki makhluk hanya bersifat sementara dan pinjaman. Oleh itu jika manusia mempunyai sifat berkuasa dan memiliki, maka sifat itu hanya sementara kerana segala sesuatu di alam ini adalah kepunyaan Allah SWT.
Begitu juga dengan kepandaian dan kebijaksanaan yang dimiliki manusia, semuanya datang dari Allah SWT. Ini kerana hakikat sebenarnya ialah manusia dijadikan hanya sebagai makhluk. Dia tidak mempunyai apa-apa melainkan setiap kuasa, tindak-tanduk serta gerak nafasnya datang dari Allah SWT. Dengan keyakinan itu, maka timbul kesan syahadah tauhid dalam diri seseorang muslim. Dia hanya takut kepada Allah SWT dan berani untuk bertindak melakukan sesuatu juga kerana keyakinannya kepada Allah

  1. Tauhid Asma’ Wassifat

Tauhid asma’ wassifat membawa maksud mengesakan Allah dari sudut segala nama-Nya dan sifat-Nya. Di mana Allah hanya layak bersifat dan memiliki sifat-sifat kesempurnaan serta layak bagi-Nya sahaja. Maka kita wajib dan diwajibkan mempercayai dan beriman dengan segala nama dan segala sifat Allah. Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 110 :
قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ أَيًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً
Maksud : Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka) kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia. Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu.”
(Al-Isra’ : 110)  

            Kita tidak seharusnya mengubah maksud atau menyerupakan sifat dan nama tersebut dengan makhluk. Kita juga hendaklah menyerahkan hakikat dan maksud sebenar sifat serta nama tersebut kepada Allah dan Allah sahaja yang mengetahui sebenar sifat dan zat-Nya. Contohnya seperti sifat mendengar, kita yakin Allah maha mendengar, namun bentuk dan keadaan atau cara Allah mendengar tidak sama dengan pendengaran makhluk yang lain dan tidak boleh memikirkan keadaannya sama sekali.

2.         SYAHADAH
2.1       Kalimah Syahadat
Syahadat bermaksud pengetahuan, penerangan, perkhabaran dan pernyataan. Oleh itu, orang-orang yang bersyahadat dipanggil bersaksi, kerana dia mengkhabarkan atau memberitahu apa yang dia ketahui. Membuat persaksian, kenyataan atau perkhabaran boleh dilakukan dalam bentuk perkataan dan boleh juga dilakukan dalam bentuk perbuatan. Firman Allah SWT :
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَجِدَ اللَّهِ شَهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَلِدُونَ

Maksud : Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang Yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.”
(At-Taubah : 17)
            Syahadatain merupakan asas yang terpenting dalam menegakkan Islam secara menyeluruh. Islam tidak akan berdiri kukuh jika tidak tegaknya rukun Islam dan rukun Islam juga tidak akan tegak jika tidak sempurna syahadatain. Pengakuan tiada tuhan melainkan Allah, memerlukan cara-cara tertentu dalam menegakkannya, dan orang yang menegakkannya terikat kewajipannya ke atas serta mereka mendapat balasan dari Allah SWT. Konsep syahadat tidak dapat ditegakkan kecuali dengan dalil-dalil naqli dan aqli yang bersumberkan Rasulullah SAW.  Sekiranya kita tidak mengiktiraf Rasulullah SAW itu benar, kalimah  لاإله إلا الله tidak akan tegak dengan sendirinya. Ini menunjukkan terdapat pertalian diantara syahadat لاإله إلا الله dengan syahadat محمدا رسول الله. Makna Syahadat (لاإله إلا الله) iaitu iktiqad dan berikrar mengakui bahawasanya tidak ada yang berhak disembah dan menerima ibadah kecuali Allah s.w.t, mentaati hal tersebut dan mengamalkannya.  La ilaaha (لاإله) menafikan hak penyembahan terhadap yang lain dari Allah, siapa pun subjeknya. Illallah (إلا الله) adalah penetapan hak ke atas Allah semata-mata untuk disembah.
            Menurut Ustaz Ramli Awang dalam kitabnya Roh Tauhid Dalam Gerakan Islam menjelaskan  لاإله إلا الله ialah ucapan ‘tiada tuhan melainkan Allah’ yang mesti difahami maknanya, diamal dengan kandungannya samada lahir atau pun batin. Tidak dikatakan syahadat tanpa pengetahuan, keyakinan dan amal. Menurut ijmak ulamak, seseorang yang tidak mengetahui makna kalimah syahadat لاإله إلا الله  tidak yakin dan tidak beramal dengan isi kandungannya  maka dianggap syirik. 

2.3       Tuntutan Dua Kalimah Syahadat
Tuntutan syahadat boleh dibahagikan kepada tuntutan secara khusus dan secara umum.
2.3.1    Tuntutan secara khusus
                        -    Redha
-       Takut kepada Allah
-       Menerima sepenuhnya syariat Allah
-       Bersyukur kepada Allah
-       Me ngikut dan mengamalkan Sunnah Nabi.
-       Mencintai Allah SWT
-       Mengakui kebesaran dan kekuasaan Allah SWT
-       Bertawakkal kepada Allah
-       Taat kepada pemimpin
-       Menyakini hukum atau peraturan Allah
2.3.2    Tuntutan syahadat secara umum
            -           Akidah
            -           Syariat
            -           Akhlak
            -           Ibadat
2.4       Syarat-Syarat Syahadatain
Syarat-Syarat
لاإله إلا الله – Laa ilaaha illallah
Bersaksi dengan
لاإله إلا الله – Laa ilaaha illallah wajib dengan tujuh syarat. Tanpa syarat-syarat itu, syahadat tidak akan bermanfaat bagi yang mengucapkannya. Secara global, tujuh syarat itu adalah :
2.4.1 Ilmu  
Ertinya memahami makna dan maksudnya. Mengetahui apa yang ditiadakan dan apa yang ditetapkan, yang menafikan ketidaktahuannya dengan hal tersebut. Allah berfirman:
وَلا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُون
Maksud: Tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memberikan syafaat pertolongan, kecuali sesiapa Yang memberi penerangan mengakui kebenaran Dengan mentauhidkan Allah, Tuhan yang sebenar-benarnya yang mereka mengetahui-Nya dengan yakin (bukan dengan kata-kata orang(Az-Zukhruf 86).
Maksudnya orang yang bersaksi dengan لاإله إلا الله  dan memahami dengan hatinya apa yang diikrarkan oleh lisannya. Seandainya ia mengucapkannya, tetapi tidak mengerti apa yang dimaksudnya atau maknanya, maka persaksian itu tidak sah dan tidak berguna.

2.4.2  Yakin
Mereka yang mengikrarkannya wajib  meyakini kandungan syahadat itu. Manakala jika ia
meragukannya maka sia-sia belaka persaksian itu.  Allah s.w.t. berfirman:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُون
Maksud : Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (Al-Hujuraat : 15)

2.4.3  Qabul
Menerima kandungan dan kehendak  syahadat; menyembah Allah semata-mata dan meninggalkan ibadah kepada selain-Nya. Siapa yang mengucapkan, tetapi tidak menerima dan menta’ati, maka ia termasuk orang-orang yang difirmankan Allah s.w.t.:

إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ (٣٥)وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَجْنُونٍ
Maksud : Sebenarnya mereka dahulu apabila dikatakan kepadanya;" (ketahuilah, bahawa) tiada Tuhan yang sebenar-benarnya berhak disembah melainkan Allah" - mereka bersikap takbur mengingkarinya, - serta mereka berkata: " Patutkah Kami mesti meninggalkan tuhan-tuhan yang kami sembah, kerana mendengar ajakan seorang penyair gila?" (Ash-Shaffat : 35-36)
            Ini seperti sesetengah masyarakat yang menyembah kubur keramat. Mereka mengikrarkan “
لاإله إلا الله, tetapi masih menyembah kubur yang kononnya keramat bagi mereka.  Ini bermakna mereka belum menerima makna “لاإله إلا الله”.

2.4.4    Inqiyad (Tunduk dan Patuh Dengan Kandungan Makna syahadat )

وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الأمُورِ
 Maksud : dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada allah (dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan Segala urusan “ . (Luqman : 22)
الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى adalah laa ilaaha illallah. Dan makna يُسْلِمْ وَجْهَهُ  adalah patuh, tunduk.

2.4.5    Ikhlas.
Iaitu membersihkan amal dari segala yang boleh membawa kepada syirik, dengan jalan tidak mengucapkannya kerana mengingkari isi dunia, riya’ atau sum’ah. Dalam hadis Rasulullah s.a.w. bersabda:

قإن الله حرم على النار من قا ل لاإله إلله يبتغى بذ لك وجه الله
Maksud : Sesungguhnya Allah mengharamkan atas neraka orang yang mengucapkan laa ilaaha illallah kerana menginginkan redha Allah.” (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

2.4.6    Shidq (jujur)
Iaitu mengucapkan kalimat ini dan hatinya juga membenarkannya. Manakala lisannya mengucapkan, tetapi hatinya mendustakan, maka ia adalah munafik dan pendusta.
Allah s.w.t. berfirman:
لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (٨)إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩)وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
 Maksud : Supaya Allah menegakkan Yang benar itu dan menghapuskan Yang salah (kufur dan syirik), sekalipun golongan (kafir musyrik) Yang berdosa itu tidak menyukainya. (ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut. dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana “. (Al-Baqarah  : 8-10)

2.4.7    Mahabbah (kecintaan).
Maksudnya mencintai kalimat ini serta isinya, juga mencintai orang-orang yang mengamalkan isi kandungannya.
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّه جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ
 Maksud : (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu) “ .
(Al-Baqarah : 165)
Maka, ahli tauhid adalah orang yang mencintai Allah dengan cinta yang tulus bersih.
Sedangkan ahli syirik mencintai Allah dan mencintai yang lainnya. Hal ini sangat
bertentangan dengan isi kandungan laa ilaaha illallah - “لاإله إلا الله”.

§  Syarat-Syarat “محمد رسول الله”  Muhammadar Rasulullah
1 – Mengakui kerasulan dan meyakininya di dalam hati.
2 – Mengucapkan dan mengikrarkan dengan lisan.
3 – Mengikutinya dengan mengamalkan ajaran keebnaran yang telah   dibawanya serta meninggalkan kebatilan (larangan) yang ditegahnya.
4 – Membenarkan segala apa yang dikhabarkan dari hal-hal yang ghaib, baik yang sudah lewat mahupun yang akan datang.
5 – Mencintainya melebihi cintanya kepada dirinya sendiri, harta, anak, orang tua, serta seluruh umat manusia.
6 – Mendahulukan sabdanya atas segala pendapat dan ucapan orang lain serta mengamalkan sunnahnya.

3.         RUKUN IMAN

            Iman adalah kepercayaan yang teguh di dalam hati terhadap sesuatu yang benar dan hak. Akidah adalah yang paling asas dalam Islam. Bertitik tolak dari keimanan dan keyakinan kepada Allah SWT akan lahirnya keimanan kepada malaikat, kitab-kitab, para rasul, hari akhirat, alam barzakh, padang mahsyar, syurga neraka, serta keimanan kepada qada’ dan qadar Allah.

3.1       Rukun Iman : Asas Akidah Orang Islam
            Rukun Iman ialah asas-asas yang membentuk iman. Kalau diibaratkan dengan sebatang pokok, rukun-rukunnya ialah ialah akar, batang dan dahan-dahan yanng bergantung kepadanya daun-daun. Begitulah dengan rukun iman , iaitu asas-asas yang dibina di atas segala kepercayaan manusia yang beragama Islam. Apabila seseorang ingin membentuk pandangan, sikap dan buah fikirannya mengenai masalah-masalah hidup, maka dia hendaklah melakukannya dengan berasaskan Rukun Iman itu . (Dr haron Din et al, 1985)

3.1.1    Beriman kepada Allah SWT
Beriman kepada Allah SWT adalah mengetahui, percaya dan beriktikad dengan penuh teguh perkara-perkara yang wajib, perkara-perkara yang mustahil  dan perkara-perkara yang harus bagi Allah SWT. Kita hendaklah beriktiqad secara ijmal dan yakin kepada Allah.SWT. bersifat dengan segala yang sempurna sesuai drengan ketuhanannya. Adalah mustahil Allah SWT bersifat dengan sifat-sifat kekurangan  dan harus bagi Allah SWT melakukan semua perkara atau meninggalkannya.
            Iman kepada Allah SWT tegak di atas dua asas:
-       Mengimani Rububiyyatullah.
Dengan kata lain mengimanai bahawa Allah SWT yang menjadikan sesuatu, yang menghidupkan dan mematikan, yang memiliki dan yang berkuasa dan juga sifat-sifat Allah yang lain.
-       Mengimani Uluhiyyatullah
-       Iaitu mengimani bahawa Allah SWT sahaja yang berhak menerima pengabdian dan inilah pengertian لاإله إلا الله . Pengabdian tidak seharusnya diberikan kepada selain daripada Allah SWT. Firman Allah :

Diantara sebesar-besar bukti tentang wujudnya keesaan Allah ialah penciptaan alam
yang terbentag luas. Segala cakerawala dan seluruh isinya membuatkan kita rasa kagum, bercampur takut, maka bertambah kuat iman kita terhadap Allah SWT.

3.1.2   Beriman kepada Malaikat
           Kewujudan malaikat tidak dapat dikesani dengan mata kasar, penyelidikan dan pemikiran. Sumber pengetahuan utama mengenai malaikat ialah Al-Quran dan cerita daripada Rasulullah s.a.w. Kedua-dua sumber tersebut  adalah benar.
           Beriman kepada malaikat ialah satu daripada rukun iman di dalam Islam. Kepercayaan kepada malaikat termasuk di dalam perkara ghaib. Malaikat tidak dapat dilihat dengan menggunakan mata kasar atau kaedah lain. Beriman kepada malaikat bermaksud iktikad tentang wujudnya makhluk yang digelar malaikat. Bilangan malaikat hanya diketahui oleh Allah SWT sahaja. Allah SWT telah menentukan bahawa malaikat berada di alam ghaib dan tabiatnya tidak dapt dilihat dengan mata kasar.
Firman Allah :
ما يَلفِظُ مِن قَولٍ إِلّا لَدَيهِ رَقيبٌ عَتيدٌ 
Maksud : Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya atau perbuatan yang dilakukan melainkan ada di sisinya malaikat pengawas sentiasa sedia menulisnya 
(Surah Qaf, ayat: 18).
           Malaikat adalah sejenis makhluk yang dijadikan oleh Allah  dengan persediaan-persediaan untuk mematuhi perintah Allah SWT. Malaikat dijadikan Allah SWT daripada cahaya yang bersih daripada kekotoran jasmani dan diberikan kuasa boleh mengubah rupa.  Mereka merupakan hamba-hamba allah SWT yang dihormati kerana kesucian jiwanya daripada melakukan dosa. Mereka tidak pernah menderhakai perintah-perintah Allah.

3.1.3   Beriman kepada Kitab
            Kepercayaa kepada kitab-kitab Allah SWT merupakan Rukun Iman yang ketiga. Kitab Allah mengandungi segala pengajaran Allah SWT  yang disampaikan oleh nabi-nabi dan rasul-rasul sama ada titah perintah, larangan, panduan dan sebagainya kepada umat manusia. Oleh itu setiap orang muslim wajiblah percaya kepada kitab Al-Quran da kitab-kitab yang terdahulu seperti zabur, taurat dan injil yang telah diturunkan kepada umat-umat terdahulu.
            Orang mukmin yang beriman kepada kitab Allah hendaklah mengamalkan segala ajaranNya yang bertujuan menunjukkan manusia kepada jalan yang benar  yang diredainya. Orang yang mengaku beriman tetapi tidak patuh kepada ajarannya maka tidak boleh dikatakan sebagai beriman. Keimanan muslim terhadap kitab-kitab Allah  merupakan kefahaman, kesedaran dan pelaksanaan ajaran-Nya .  Maka ayat-ayat Al-Quran tidak boleh boleh dibuat azimat untuk menolak syaitan atau dijadikan tangkal . Hal ini bertentangan dengan dasar kesusilaan dan dasar membesarkan ayat-ayat suci itu.
            Kita memerlukan wahyu  Allah SWT yang yanag dapat menghindarkan mereka daripada kesesatan  dan memimpin mereka  supaya kembali ke jalan yang benar yang boleh membawa kepada kesejahteraan baik di dunia atau pun di akhirat.  Kita juga hendaklah sedar dan memahami bahawa kitab Allah yang terakhir diturunkan ialah Al-Quran. Oleh itu lafaz dan makna al-Quran  adalah daripada Allah SWT. Al-Quran telah disempurnakan oleh Allah SWT dan terpelihara daripada sebarang tambahan dan kekurangan . Mereka yang beriktikad bahawa tambahan atau kekurangan berlaku dalam Al-Quran boleh dianggap terkeluar daripada landasan Islam.

3.1.4    Beriman Kepada Rasul
            Setiap muslim  mestilah mengimani dan menyakini bahawa Allah SWT mengutuskan para Rasul dan menurunkan kitab bagi tujuan mengajar manusia mengenal Allah SWT dan memberithu mereka tentang matlamat kewujudan mereka di dunia ini, dan ke mana akhirnya  penghidupan mereka. Muslim mestilah beriman bahawa Nabi Muhammad SAW ialah rasul yang terakhir  daripada rasul yang diutuskan Allah SWT . Baginda dibantu dan diperkuatkan  Allah SWT dengan al-Quran sebagai mukjizat yang kekal abadi.  Firman Allah: 
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَلَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
Maksud : Dan sesungguhnya ami telah mengutuskan dalam kalangan tiap-tiap umat seorang rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka). Hendaklah kamu menyembah Allah dan menjauhi Thaghut. Maka antara mereka ada yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan (Surah An- Nahl : 36). 
            Kepercayaan kepada rasul-rasul ialah Rukun Iman yang keempat, maka setiap orang muslim wajib percaya bahawa Allah SWT telah mengutuskan  rasul-rasul  dari kalangan manusia untuk memberi perkhabaran baik terhadap mereka yang melakukan kebaikan dan acaman buruk kepada mereka yang melakukan kejahatan. Para rasul telah menjalankan tugas mereka untuk memperkenalkan Allah yang maha Esa dan maha berkuasa ke atas seluruh makhluknya.
            Apabila para rasul telah diutuskan manusia tidak dapat berhujah bahawa mereka  akan sesat kerana rasul-rasul dapat membawa mereka ke jalan yang benar.
.
3.1.5    Beriman  kepada  hari Akhirat
            Setiap muslim perlu beriman kepada adanya hari akhirat dan perkara-perkara   yang berkaitan  dengannya. Kiamat adalah hari terakhir dan penghabisan bagi alam ini, iaitu hari kerosakan serta kehancuran alam, dan satu alam baru akan diadakan. Alam baru ini ialah alam suci yang akan memisahkan antara manusia rendah budi pekertin dengan manusia yang baik budi pekertinya. Oleh itu, beriman kepada hari akhirat  bermaksud orang Islam wajib percaya bahawa manusia akan menghadapi satu hari kehancuran alam dan segala yang ada di dalamnya.
            Beriman kepada hari akhirat juga bermaksud  membenarkan bahawa disebalik penghidupan di dunia, masih ada penghidupan di akhirat. Allah akan menghidupkan manusia sekali lagi dan melakukan perbicaraan terhadap  perbuatan dan amalan mereka di dunia. Hasil dari perbicaraan ini segolongan manusia dimasukkan ke dalam neraka.

3.1.6    Beriman kepada Qadak dan Qadar
            Beriman kepada Qadak dan Qadar Allah SWT ialah mempercayai bahawa segala sesuatu yang terjadi dan peristiwa-peristiwa  yang berlaku adalah menurut ketentuan dan ketetapan Allah SWT.  Manusia  dijadikan Allah dan Dialah yang menentukan perjalanan hidup mereka. Allah juga berkuasa sepenuhnya ke atas makhluknya. 

4.         KEROSAKAN  AKIDAH
             Kehidupan manusia di dunia mempunyai hubungan dengan Allah yang diikat oleh akidah melalui kalimah tauhid dan juga hubungan manusia sesama manusia yang diikat dua kalimah syahadah. Akidah menjadi asas agama dan Allah menjadikan manusia untuk menyembah dan beribadat kepada Nya serta menghubungkan di antara manusia dengan Allah. Mereka yang mengakui akan kewujudan tuhan yang disembah dan Nabi Muhammad utusan Allah dan sama-sama beragama Islam dan sama-sama mendapat petunjuk serta hidayah daripada Allah ke  jalan yang benar, hubungan mereka adalah hubungan keimanan dan keagamaan. Perkara-perkara yang merosakkan akidah atau dengan kata lain perkara-perkara  yang membatalkan Dua Kalimah Syahadat sangat penting untuk diketahui supaya iman dan akidah seseorang akan betul dan mantap serta menepati akidah ahli sunnah waljamaah. Ini menjadikan seseorang itu sentiasa menganut akidah yang sahih dalam semua masa dan keadaan.

4.1       Perkara-perkara yang merosakkan akidah
            Dalam ajaran agama Islam terdapat banyak anasir yang boleh menyebabkan iman atau akidah menjadi rosak. Para ulamak telah lama membicarakannya dan telah banyak buku mengenainya ditulis dan diterbitkan antaranya buku Batas-batas Iman dan Kufur hasil tulisan Said Hawa yang menggariskan dua puluh perkara yang boleh membatalkan atau merosakkan iman seseorang muslim. Terdapat beberapa amalan manusia yang boleh membatalkan keimanannya pada syahadah dan menjerumuskan mereka untuk menjadi murtad:

4.1.1  Kufur (Ingkar rukun iman) 
Kufur pada bahasa bererti “menutupi” atau “mengingkari”. Manakala menurut Ulama Usuluddin kufur boleh diertikan menurut istilah sebagai “tutup” ini kerana hati orang kafir tertutup atau terkunci mati daripada mendapat hidayah Allah SWT. Menurut Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, kufur  ialah pendustaan kepada Rasulullah SAW dan ajaran yang dibawanya. Abdul Majid Aziz Az-Zindani (2004), mengatakan kufur menurut syara‟ ialah tidak mempercayai Allah SWT, malaikat, kitab-kitabnya, para rasulnya, hari akhirat, hukum-hukum Allah SWT atau sebarang ketetapan agama yang secara daruri diketahui oleh orang Islam.

4.1.2    Syirik
Syirik ialah menyekutukan Allah dengan sesuatu makhluk atau mempercayai bahawa adanya kuasa lain yang lebih berkuasa dari Allah. Orang yang melakukan syirik disebut Musyrik. Syirik terbahagi kepada dua bahagian:
                    i.                         Syirik Akbar terbahagi kepada:
a.      Syirik Akbar Jali (yang terang)
Syirik besar yang terang ialah mengambil selain Allah SWT sebagai tuhan dan menyembahnya  di samping menyembah Allah SWT dengan menjadikan sembahan itu sebagai  sekutu atau saingan yang disamakan dan disamakan taraf dengan Allah SWT.   
 b. Syirik Akbar Khafi (yang tersembunyi)                  
Syirik besar yang tersembunyi pula menurut Sheikh Yusuf al-Qardawi (1999) ialah:        
§  Meminta pertolongan dari makhluk ghaib seperti jin dengan meyakini makhluk itu dapat memberi manfaat dan mudharat.   
§  Berdoa atau memanggil ruh si mati atau meminta sesuatu di maqamnya  atau kuburnya. Syirik ini tersembunyi kerana orang yang melakukan amalan ini menyangka ia sebagai ibadah dalam bentuk bertawassul (sebagai perantaraan) antara mereka dengan Allah SWT.
§  Mengambil selain Allah SWT sebagai penggubal undang-undang. Begitu juga dengan fahaman-fahaman manusia hari ini yang meletakkan  pemikiran  manusia  lebih  baik  dari  panduan al-Quran.

4.1.3                                Nifaq
            Para ulama‟ bersepakat mengatakan bahawa sesiapa yang mengakui dengan lidahnya pada zahirnya tetapi mendustai di dalam hatinya tidak termasuk di dalam lingkungan iman. Mereka ini termasuk dalam golongan orang-orang yang munafik, yang telah dijanjikan oleh Allah SWT azab yang lebih pedih dari para jahidin (orang-orang yang ingkarkan Allah SWT), kerana mereka akan berada di dasar neraka.

4.1.4    Bertawakkal dan bergantung pada selain dari Allah.
Barangsiapa yang bekerja, berusaha dan berikhtiar dengan tidak bertawakkal dan bergantung kepada Allah S.W.T,  ia telah merosak syariat tadi dan orang yang bertawakkal dan bergantung kepada Allah S.W.T semata-mata tanpa daya usaha juga telah merosakkan syariat tersebut.

4.1.5 Mengingkari nikmat Allah.
Iaitu ingkar terhadap nikmat Allah, baik yang kelihatan atau yang tidak kelihatan, baik yang mudah difikirkan atau yang memerlukan pengkajian secara mendalam.

4.1.6 Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan selain kerana Allah S.W.T
Sesuatu pekerjaan atau apa saja yang dibuat atas dasar kepentingan meninggikan cita-cita atau syiar negara, kesatuan negara atau berjuang habis-habisan untuk kepentingan negara adalah syirik.

4.1.7    Berhukum dengan hukum manusia, bukan dengan hukum Allah.
Perbuatan ini melawan Allah S.W.T kerana Allah S.W.T yang mempunyai hak menentukan undang-undang bagi kehidupan manusia, halal, haram, peraturan hidup, kehakiman dan segala perintah dan larangan. Contohnya dalam menggubal undang-undang oleh anggota parlimen di mana undang-undang berada di tangan manusia, (pada hal hak membuat undang-undang adalah hak Allah semata-mata), di sinilah letak kesyirikannya.

4.1.8    Memfokuskan segala kekuatan kepada selain Allah dengan cara tidak dikehendakiNya.
Taat yang dibenarkan dan dikehendaki oleh Allah S.W.T adalah taat kepada RasulNya kerana bila seseorang mentaati Rasulullah ia bererti mentaati Allah. Taat kepada pemimpin atau pemerintah hanya dibenarkan selagi mereka tetap menjalankan Kitabullah dan Sunah Rasulullah. Jika mereka keluar dari kerangka Al-Quran dan as-Sunnah maka kita tidak boleh taat kepada mereka kerana mereka tergolong di dalam pembuat maksiat dan tidak wajib ditaati.

4.1.9    Menjalankan hukum selain dari hukum Allah atau tidak menggunakan hukum Allah sebagai rujukan dalam semua masalah.
Larangan melaksanakan sebarang hukum melainkan hukum Allah atau tidak menjadikan hukum Allah sebagai rujukan dalam mengatasi masalah berhubung kait dengan kehidupan manusia di atas muka bumi ini.

4.1.10 Benci atau menentang salah satu kandungan ajaran Islam atau membenci seluruh ajaran Islam.
Apa  saja  corak  kebencian  atau  penentangan  terhadap  yang  terkandung dalam
Al-Quran atau al-Hadis yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W samada dalam bentuk kata-kata, perbuatan, pengakuan atau sifat-sifatnya, maka ia adalah terkeluar dari Islam dan syahadah yang pernah diucapkannya menjadi batal.

4.1.11  Mencintai kehidupan dunia melebihi kecintaan kepada akhirat (gila dunia).
Segala apa yang terdapat di muka bumi ini adalah kepunyaan Allah dan Allah menghalalkan manusia menikmati kehidupan ini selagi mana ianya tidak melepasi batasan sehingga lupa kepada keperluan akhirat. Selain daripada itu Allah juga melaknati manusia yang menghalang manusia lain yang ingin beribadat bagi mencapai kebahagian di akhirat.

4.1.12 Menghina salah satu isi dari Al-Quran atau as-Sunnah atau orang-orang alim yang menegakkan atau memperolok-olokkan hukum-hukum Allah atau syiar-syiar Islam.
            Memperolok-olokkan atau menghina atau mengejek hukum-hukum Allah termasuk dalam kategori yang membatalkan syahadah. Ungkapan-ungkapan seperti menganggap hukum-hukum Allah itu ‘lapuk’ atau kenyataan-kenyataan seperti ‘Apa kita hendak kembali pada undang-undang qisas yang kejam’ atau ‘Apa kita hendak kembali ke zaman primitif’ boleh membatalkan aqidah kita.

4.1.13  Menghalalkan apa yang diharamkan Allah atau sebaliknya.
            Antara pembohongan yang paling besar adalah menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah.

4.1.14  Tidak beriman dengan seluruh sumber-sumber dari Al-Quran dan as-Sunnah.
            Orang yang tidak beriman pada nas-nas Al-Quran dikatakan gugur syahadahnya kerana bertindak mendustakan Rasulullah S.A.W yang membawa kepada kekafiran. Termasuk juga dalam kategori ini adalah orang yang menambah Al-Quran dan Al-Hadis.

5.         LANGKAH PENCEGAHAN DAN PENGUKUHAN AQIDAH

            Sebagai umat Islam kita perlu memelihara akidah daripada sebarang pencemaran. Walaupun begitu, kita juga dikehendaki mengetahui langkah pencegahan daripada rosaknya akidah sebagai persediaan pada  masa hadapan. Tambahan pula, generasi kini terdedah kepada pelbagai yang mampu menggugat keimanan seseorang. Contohnya ideologi barat yang diselitkan dalam media hiuran dan sebagainya.
5.1       Amalan rohani ( Roh )

·                     Kepercayaan kepada Allah s.w.t
·                     Mengingati Mati
·                     Sentiasa Berzikir
·                     Sentiasa Membaca Al-Quran
·                     Berilmu Pengetahuan
           
5.2       Amalan Fizikal  ( Jasmani )
           
·                     Mengerjakan solat
·                     Berpuasa
·                     Mengerjakan Haji @ Umrah

5.3       Amalan Hati ( Akhlak )
·                     Suka memaafkan orang lain
·                     Bersifat mahmudah
·                     Amar ma’ruf nahi mungkar
           

6.         KONSEP ILMU DAN INSAN
           Sebelum menjalani kehidupan di muka bumi, manusia terlebih dahulu diberi ilmu pengetahuan yang lengkap. Ini disebabkan dengan ilmu, manusia akan dapat melaksanaka tugas dengan sempurna. Bagi mendapatkan kehidupan yang bahagia di dunia dan di akhirat, manusia memerlukan kepada ilmu pengetahuan. Tanpa ilmu pengetahuan seseorang itu tidak akan mengenal dirinya dan tidak mengenal Allah SWT.

6.1      Konsep Ilmu dalam Islam
Ilmu dibahagikan kepada 2 iaitu ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah. Ilmu fardhu ain adalah ilmu yang berkaitan dengan akidah, syariat dan akhlak. Manakala fardhu kifayah ialah ilmu yang wajib dipelajari oleh masyarakat Islam secara kolektif dan bukannya sebagai kewajipan ke atas individu kecuali kalau sekiranya hanya seorang sahaja yang berkeahlian dalam bidang tertentu dan tidak ada orang lain lagi yang mengetahui bidang itu, maka kewajipan itu dengan sendirinya menjadi fardhu ain dan menjadi kewajipannya untuk menyelesaikan masalah masyarakat tersebut. Ilmu fardhu kifayah yang diwajibkan itu ialah ilmu yang diperlukan untuk kepentingan hidup masyarakat Islam di bidang kebendaan dan lain-lain untuk mencapai keselesaan dan keamanan hidup masyarakat.

6.2      Tuntutan Berilmu
Allah SWT menurunkan peratura-peraturan yang khusus untuk melaksanakan satu-satu amalan. Peraturan-peraturan ini perlu diketahui dan dipelajari kerana ilmu merupakan satu pengetahuan, kebolehan atau pengalaman yang diberi oleh Allah SWT setelah melalui beberapa proses seperti pembelajaran, pengalaman, latihan, perjalanan dan lainnya. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:
“ Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim”.
           Wahyu yang mula-mula sekaliditurunkan kepada Nabi Muhammad SAW ialah wahyu yang menyuruh Baginda membaca dengan nama Tuhannya , Iqra’. Wahyu inilah yang menandakan permulaan kenabian baginda. Ini menunjukkan  kepentingan ilmu dalam Islam. Sesungguhnya harta dunia ini tidak ada imbangannya sama sekali kalau dibandingkan dengan ilmu pengetahuan, kerana tanpa ilmu, manusia akan dilaknat oleh Allah SWT kerana mempunyai hati yang buta dalam memahami Islam.

6.3      Kedudukan Orang Yang Berilmu
           Orang yang berilmu dan beramal dengan ilmunya mendapat tempat yang istimewa di dunia dan di akhirat. Sudah pasti orang yang berilmu akan dapat melaksanakan ajaran Islam secara lebih baik dan sempurna. Firman Allah:
وَ الَّذِيْنَ اُوْتُوْا الْعِلْمَ دَرَجَتٍ وَ اللهُ بِمَا تَعْمَلُوْنَ خَبِيْرٌ ........
Maksudnya : “Allah meninggikan darjat orang yang berilmu antara kamu, dan orang yang diberi ilmu pengetahuan aga dan beberapa derajat.”
(Al-Mujadalah : 11)

6.4      Sumber Ilmu
           Sumber ilmu dalam Islam ialah Al-Quran dan al-hadis.  Di samping itu, rujukan-rujukan hasil karya manusia secara kaedah saintifik dengan menggunakan akal dan pemikiran perlu dipelajari sedalam-dalamnya. Disini letaknya kesepaduan sumber ilmu dalam pendidikan.
           Sumber ilu memerlukan tuntutan roh, akal dan jasad. Bagi santapan roh, sumbernya ialah ialah sumber wahyu iaitu Al-Quran dan hadis. Manakala akal dan jasmani perlu disuburkan dengan sumber daya usaha, pengalaman-pengalaman dan pemikiran manusia berasaskan kawalan hukum-hukum syarak.

6.5      Konsep Insan
           Walaupun manusia telah mengkaji dan mencari hakikat dirinya, hasil daripada naluri ingin mengetahui yang telah sedia ada dalam dirinya, namun manusia tetap tidak akan mengenal dirinya selama manusia itu tidak mahu menerima hakikat kejadian dirinya yang dikemukakan oleh Allah SWT. Logiknya ialah Allah SWT yang mencipta manusia sahaja yang mengetahui hakikat kejadian diri manusia.
           Allah SWT yang mencipta manusia, maka Dialah yang mengetahui asal kejadian manusia, kelemahan-kelemahan dan kesempurnaannya, tugas dan risalahnya, kedudukan dan jawatannya, matlamat daripada kewujudan dan falsafah hidupnya, juga mengetahui tentang kepastian daripada kehidupannya yang abadi.

6.6      Proses Kejadian Manusia Menurut Al-Quran dan Al-hadis
           Firman Allah:

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ {7}

ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ {8}

ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ {9}

وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ ۚ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ{10}

قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ {11}

Maksudnya: “Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah. Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang; Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. Dan mereka (yang kafir) itu berkata: "Adakah apabila kami telah hilang lenyap dalam tanah, kami pula akan hidup semula dalam bentuk kejadian yang baharu? Betulkah demikian? " (Mereka bukan sahaja tidak percaya tentang hidup semula) bahkan mereka tidak percaya tentang pertemuan dengan Tuhannya. Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)"
(As-Sajadah : 7-11).

Allah SWT telah menjadikan manusia dengan sebaik-baiknya. Manusia yang terkenal sebagai keturunan Nabi Adam a.s. Makhluk yang boleh berfikir, makhluk yang mempunyai hati nurani. Walau apapun yang dikatakan mengenai manusia, namun satu hakikat yang jelas ialah manusia adalah sebaik-baik kejadian.

6.7       Keistimewaan dan Kelebihan Manusia
Manusia adalah sebaik-baik kejadian. Antara keistimewaan dan kelebihan manusia ialah:
§  Akal fikiran untuk menerima ilmu dan membolehkannya berfikir dengan itu mampu diajar dan mengajar seseorang insan, juga boleh mendapat hidayat dan petunjuk melalui akal fikiran.
§  Roh. Manusia hidup kerana adanya roh dan nyawa. Terlalu sulit untuk memperkatakan mengenai roh ini. Sebenarya roh merupakan urusan Allah SWT.
§  Jasad atau terkenal dengan tubuh badan.  Ada kulit yang membalut isi, ada darah yang mengalir, ada urat sebagai saluran darah, ada tulang yang menjadi asas kepada berfungsinya jasad.
§  Syahwat. Sebagai manusia mereka mempunyai naluri dan keinginan tabi’i, mereka mempunyai syahwat seperti binatang yang lain. Keinginan syahwat iniperlu dipenuhi tetapi dalam masa yang sama perlu dikawal untuk membezakan antara manusia dengan haiwan. Bagi mematuhi nalurri dan syahwat ini, Islam membenarkan dan menghalalkan perkahwinan. Dengan adanya syahwat sebagai nikmat Allah ini, manusia boleh membiak dan berkembang.


7.        KONSEP RABBANI DAN NUBUWWAH

           Islam sebagai Rabbani atau agama ketuhanan membawa maksud bahawa Islam berhubung dengan Allah SWT. Segala  hukum, konsep, prinsip, nilai dan neraca yang terdapat dalam agama Islam ialah daripada Allah SWT. Manusia hanya berperanan untuk menyesuaikan diri dengan Islam dan melaksanakannya sahaja. Seseorang itu disebut Rabbani apabila dia mempunyai hubungan dengan Allah SWT, arif tentang agama dan kitab Allah SWT serta mengajarkannya. Firman Allah:

وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّنِيِّنَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ

Maksudnya : Tetapi (sepatutnya ia berkata): “hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Ta’ala – dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya
(Ali-Imran:79)

7.1       Prinsip-prinsip Utama yang Mendasari Sifat Rabbani
1.      Islam adalah agama Allah SWT, bukan agama ciptaan manusia.
2.      Islam merupakan satu pegangan yang jitu, yang bersih dari sebarang kekurangan.
3.      Allah SWT pemilik mutlak segala yang ada di bumi dan di langit.
4.      Allah sahaja yang mencipta hukum-hukum dan peratura hidup kepada makhluknya.

7.2       Konsep Nubuwwah
Antara ciri-ciri pokok yang menjadi hakikat kenabian dan kerasulan ialah :
1.      Pelantikan daripada Allah SWT
Nabi dan rasul ialah seorang manusia yang dipilih dan dilantik oleh Allah SWT. Kerasulan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada seseorang itu tidak tertakluk kepada rupa bentuk, usaha amalan dan ikhtiar individu atau kumpulan untuk mendapat pelantikan itu.
2.      Manusia Lelaki Dan Menerima Wahyu
Semua nabi dan rasul ialah lelaki yang menerima wahyu pemilihan dan pelantikan sebagai  rasul dan menerima wahyu yang mengandungi saripati risalah yang sama iaitu tauhidullah dan pengabdian diri kepadaNya .
3.      Bukti dan Keterangan
Di bawah tajuk bukti-bukti kerasulan, dijelaskan bahawa seorang rasul dapat dibuktikan kebenarannya melalui 4 aspek sekurang-kurangnya iaitu risalah akhlak, perkhabaran rasul-rasul terdahulu dan mukjizat.

4.      Kesatuan Risalah
Semua nabi dan rasul diutuskan oleh Aallah SWT membawa risalah Allah SWT kepada kaumnya. Satu pokok persamaan yang menjadi kandungan semua risalah yaang di bawa oleh semua rasul ialah tauhidillah dan pengabdian diri kepada Allah SWT seperti yang dijelaskan oleh Allah SWT. Firman Allah:
A025
Maksud: Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun             melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak             disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu kepadaKu
(Al-Anbiya’:25).
5.      Sifat Maksum
Semua nabi dan rasul dijelaskan sebagai manusia yang paling sempurna. Oleh itu semua nabi dan rasul tidak melakukan sebarang perlakuan yang bertetangann dengan kesempurnaan yang ada pada mereka.  Sifat Ismah adalah satu sifat penting yang boleh menolong semua rasul untuk menjauhi semua perlakuan yang boleh mencacatkan kesempurnaan pelaksanaan tugas kenabian dan kerasulan yang diletakkan ke bahu mereka.

6.      Mithaq (janji setia)
Semua nabi dan rasul membuat perjanjian atau pengakuan (mithaq) untuk beriman dana saling membantu antara sesama mereka.

8.         KONSEP KEHIDUPAN DAN KEMATIAN

            Ulama’ tafsir membuat penjelasan bahawa Allah menyebut “kematian dan kehidupan” bertujuan memberi gambaran kepada kita bahawa semua makhluk termasuk kita berasal daripada keadaan tiada, sehinggalah Allah menciptakan kita. Pada masa itu bermulalah kehidupan kita dari alam roh, kemudian kita berpindah ke alam rahim, lalu dilahirkan oleh ibu ke alam dunia.
Di dunia kita melalui kehidupan dalam seribu satu macam keadaan. Kemudian apabila sampai masa yang ditetapkan kita meninggalkan dunia dan transit di alam kubur, menanti tibanya Hari Kebangkitan (Qiyamah), hari yang amat dahsyat dan menggerunkan, merupakan pintu masuk ke sebuah alam yang kekal abadi, itulah alam Akhirat. Apabila berlakunya Hari Qiyamah berpindahlah kita dari alam kubur ke alam akhirat.

8.1       Alam Ciptaan Allah SWT
            Alam serta isinya termasuk langit dan bumi dan segala isi kandungannya iaitu bintang, matahari dan segala planet lain dan sebagainya, begitu juga manusia, haiwan, tumbuhan, gunung-ganang dan pelbagai lagi ciptaan Allah SWT secara mutlak.  Manusia ciptaan Allah SWT tidak mampu mencipta sesuatu daripada ciptaan Allah SWT sekalipun semua manusia bersepakat untuk menciptanya.
            Alam tempat kita hidup dan membangun ini telah diciptakan Allah SWT, begitu juga manusia adalah ciptaan Allah SWT. Allah menciptakan manusia daripada tanah, kemudian daripada air mani hasil daripada percampuran benih lelaki dan benih perempuan. Allah SWT mengurniakan nikmat kepada manusia, iaitu ikmat zahir dan batin supaya manusia bersyukur.
            Allah SWT mencipta makhluknya secara berpasangan, tumbuh-tumbuhan, haiwan, manusia, yang kita ketahui dan juga yang tidak diketahui. Allah juga mencipta malam dan siang, gelap dan terang, bulan dan matahari serta bintang-bintang dan tumbuh-tumbuhan yang melata dan yang tidak melata. Allah menjadikan siang untuk mencari nafkah kehidupan dan menjadikan malam silih berganti supaya manusia dapat beristirehat.
            Allah SWT yang mentakdirkan bagi setiap yang bernafas atau bernyawa akan mempunyai mati dan mentakdirkan kepada manusia bahawa selepas kematian mausia akan dibangkitkan semula dan dihimpunkan semula ke alam mahsyar untuk memberi balasan yang setimpal ke atas kerja-kerja yang telah dilakukan oleh manuisa di dunia iaitu baik ataupun jahat.

8.2       Allah Mencipta Alam Ini Untuk Kepentingan Manusia
            Allah mencipta alam ini untuk manusia mengambil manfaat daripadanya, dan memberi kebebasan kepada manusia melakukan apa sahaja daripada alam ini berdasarkan firman Allah:
أَلَم تَرَوا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم ما فِى السَّمٰوٰتِ وَما فِى الأَرضِ
 وَأَسبَغَ عَلَيكُم نِعَمَهُ ظٰهِرَةً وَباطِنَةً ۗ
Maksud: “Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin?
(Luqman : 20)
            Allah memberi kemudahan kepada manusia segala sesuatu  yang ada di langit dan di bumi, di darat dan di lautan. Awan telah ditugaskan untuk berkhidmat kepada manusia kerana ia membawa air yang dikumpul begitu susah payah daripada lautan dan sungai-sungai lalu diturunkan semula ke bumi dalam bentuk hujan yang boleh menyebabkan tumbuhnya biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan yang menjadi rezeki untuk manusia.
            Lautan dan sungai yang diciptakan untuk kemudahan manusia mengambil faedah daripadanya, kerana dengan lautan dan sungai terdapat sumber-sumber pemakanan manusia seperti ikan, udang dan sebagainya. Lautan dan sungai juga berfungsi menjadi habitat laut  dan menjadi jalan perhubungan umat manusia daripada sebuah negara ke sebuah negara yang lain. Begitu juga di dasar lautan terdapat berbagai jenis makhluk yang boleh dimakan dan dijadikan perhiasan oleh manusia.
            Matahari dan bulan juga dikurniakan dengan kelengkapan yang beraneka bentuk dan dapat memberi faedah kepada manusia. Umpamanya menjadi sumber tenaga dan cahaya. Pendeknya seluruh alam adalah diciptakan oleh Allah SWT sebahagiannya untuk memenuhi kelengkapan sebagai syarat untuk manusia hidup di bumi Allah SWT.

8.3       Konsep Kematian
Mati ialah tercetusnya hubungan roh dengan jasad zahir batin, perpisahan antara keduanya, atau penggantian diri dari satu keadaan kepada keadaan lain. Mati berbeza dengan tidur kerana tidur berupa terputusnya roh buat sementara dengan hubungan-hubungan lahiriah.       Kita menyedari bahawa dua perkara yang terpaksa dialami oleh setiap manusia ialah mati dan  keduanya ialah sesudah mati akan hidup kembali ke alam barzakh atau alam akhirat. Kematian adalah satu perkara yang pasti berlaku kepada setiap orang yang bernyawa.
Firman Allah:
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ
Maksud : Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh Surah An-Nisak : 78)



9.         PERANAN AQIDAH DAN KESANNYA

            Akidah merupakan perkara  asas  alam Islam. Tanpanya tidak tertegak Islam dan kehidupan individu. Akidah yang rosak mengakibatkan runtuh pegangan Islam seseorang. Sesungguhnya Allah S.W.T. menurunkan wahyuNya memberi penumpuan yang serius terhadap persoalan akidah supaya setiap orang Islam selamat akidah dan sejahtera kehidupannya. Akidah memainkan peranan penting dalam menentukan perjalanan hidup seseorang.  Akidah adalah penggerak dan mencorakkan kehidupan seseorang muslim. Akidah yang lemah mempengaruhi gaya hidup negatif seseorang.
Memandangkan iman itu boleh bertambah dan boleh berkurang, maka hendaklah kita berusaha menambah dan menyuburkan keimanan kita melalui amal soleh yang merangkumi ibadat umum dan ibadat khusus. Secara ringkasnya antara lain, kita hendaklah berusaha untuk:
§  Memahami dan menyedari bahawa menuntut ilmu adalah wajib. Cuba menghubungkan diri bersama orang-orang mukmin yang ikhlas.
§  Mengelakkan diri dari suasana dosa dan maksiat.
§  Bermujahadah melawan nafsu (Al-Nafs) dan jihad melawan pujuk rayu syaitan perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan berterusan.
§  Berusaha bersungguh-sungguh meninggalkan perkara-perkara haram.
§  Bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadah-ibadah asas seperti solat berjemaah, bertadabbur Al-Quran dan mengamalkan Sunnah serta melatih diri untuk sentiasa mengingati Allah S.W.T.
§  Sentiasa berfikir ke arah memperbaiki diri (muhasabah diri).
§  Sentiasa berdoa.
§  Bertawakkal kepada Allah S.W.T.
           
            Akidah juga mempunyai peranan yang penting ke arah membina pandangan alam yang harmoni terhadap alam sekitar. Pandangan alam seperti yang dikemukakan oleh Islam begitu menitikberatkan hubungan tiga penjuru, iaitu di antara manusia dengan Allah, manusia dengan manusia dan manusia dengan alam tabii.            Selain daripada itu, akidah juga memainkan peranan yang penting bagi memupuk falsafah hidup seseorang muslim. Penganut-penganut Islam ditanam dengan kepercayaan bahawa penciptaan alam semesta bukanlah tanpa matlamat tertentu.
Bagi memastikan manusia membuat pilihan yang tepat, Allah telah mengurniakan manusia hikmah (kebijaksanaan) malah mengutuskan para Rasul untuk membawa petunjuk. Umat Islam juga diyakinkan bahawa kewujudan mereka sendiri mempunyai matlamat, iaitu untuk menyempurnakan tanggungjawab u’budiyyah, khalifah dan amanah. Mereka mestilah menyempurnakan tanggungjawab-tangungjawab tersebut, yang juga termasuk di dalamnya tanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar.
Akidah boleh merangsang dan memotivasikan seseorang muslim untuk melakukan amalan baik dan mulia dalam hidupnya. Peranan ini jelas kerana akidah yang tersemat kukuh dalam diri individu muslim akan menggerakkan seluruh anggota untuk menterjemahkan secara praktikal seluruh ajaran Allah yang diyakininya sebagai benar dan perlu dihayatinya dalam kehidupan. 
            Akidah juga melahirkan manusia yang berfikiran terbuka, berpandangan jauh dan optimis dalam kehidupan (Ibid). Kepercayaan muslim tentang wujudnya Tuhan dan alam lain (alam barzakh) yang bakal ditempuhinya kelak selepas meninggalkan dunia ini akan menjadikannya sebagai manusia yang berpandangan jauh. Bermakna di sini individu akan melakukan amalan berbentuk keduniaan dan akhirat secara seimbang dan menerima ketentuan semasa hidup tanpa adanya prasangka buruk terhadap Tuhan.

           




Speech Bubble: Rectangle with Corners Rounded: UJI MINDA
1.    Akidah merupakan teras kepada Islam dan iman. Bincangkan.

2.    Terangkan bagaimanakah cara beriman kepada tauhid uluhiyyah dan tauhid rububiyyah.

3.    Jelaskan kesan daripada memahami konsep uluhiyyah dan tauhid rububiyyah dari sudut akidah.

4.    Huraikan maksud syahadatain secara meluas mengikut pendapat para ulamak dengan berpandukan kepada dalil-dalil syarak.

5.    Jelaskan maksud ucapan dua kalimah syahadah dan nyatakan perkara-perkara yang terkandung dalam dua kalimah syahadah.

6.    Cadangkan cara-cara untuk melahirkan muslim yang berakidah dan berakhlak.

7.    Nyata dan jelaskan ciri-ciri manusia yang beriman kepada Rukun Iman yang enam.

8.    Kerosakan akidah boleh berlaku melalui iktikad, perkataan dan perbuatan. Jelaskan pernyataan ini dengan mengemukakan contoh-contoh yang jelas.

9.    Kemukakan ciri-ciri kerosakan akidah pada zaman kepesatan teknologi pada masa kini.

10.  Berikan pandangan anda bagaimanakah gejala murtad boleh berlaku dalam kalangan umat Islam kini.

11.  Jelaskan perbezaan antara iman, kufur dan murtad

12.  Apakah akibat dari aspek akidah, sekiranya Ali  mengeluarkan ucapan “ Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan dalam masyarakat majmuk dan kejam”.

13.  Jelaskan maksud insan rabbani .

14.  Allah mencipta alam ini untuk manusia. Bincangkan.

15.  Jelaskan tentang konsep kematian.

16.  Huraikan konsep ilmu sepadu dalam hubungannya melahirkan muslim yang beriman, bertakwa dan berakhlak.


 
 


































            RUJUKAN


1.      Ahmad bin Mohd Salleh, 1995. Pendidikan Islam- Siri Pendidikan Perguruan(Dinamika Guru). Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
2.      Sulaiman Endut, 1993. Asas-asas Fardu Ain. Malaysia: Pustaka Haji Abdul Majid.
3.      Wahibah Twahir@H.Tahir, Husna Husain dan Dr Ibrahim Hashim, 2012. Iman dan Kehidupan- Modul Program Pendidikan Jarak Jauh. Perak: Universiti Perguruan Sultan Idris. 
4.      Abdul Karim Zaidan, 1984, Usul Dakwah, Kuala Lumpur; Pustaka Al-Ameen.
5.      Abu Bakar Jabir Al jazair, 1986, Aqidah Mukmin, (Terjemahan) Ismail Mohd. Hasan. Kuala Terengganu: Yayasan Islam Terengganu.
6.      Ramli Awang, (1997) Tasawwur Rabbani Menurut al Quran dan alSunnah, KualaLumpur : al HidayahPublishers.
7.      Haron Din, Prof. Dato’ Dr.(1992) Tasawwur  Islam, Shah Alam: Hizbi  dn. Bhd.
8.      Sayed Sabiq. (2007).Akidah Islam Menurut al-Quran dan Al Hadis. Kuala Lumpur : Pustaka Salam
9.      Haji Abdul Hadi Haji Awang, (1985)  Muqaddimah Aqidah Muslim, Penerbit Gedung Gua



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

FRASA DAN BINAAN FRASA

KATA BANTU ; ASPEK & RAGAM

KEPENTINGAN BERBUDI BAHASA DALAM MASYARAKAT MALAYSIA