PERANAN AKIDAH DAN KESANNYA (TOPIK 2)
PENGENALAN
Topik 2 ini adalah berkaitan dengan beberapa persoalan penting dalam aspek akidah
yang akan dipelajari oleh pelajar PPISMP Semester 2. Pelajar akan didedahkan tentang peranan akidah
dari sudut asas aqidah Islamiah, syahadah dan rukun Iman
serta kesannya terhadap kehidupan seseorang
muslim. Topik ini juga akan membantu
pelajar untuk mendapatkan
maklumat berkaitan perkara-perkara yang
merosakkan aqidah dan langkah-langkah pencegahan
yang perlu dilaksanakan . Diterangkan juga
bagaimana cara yang diperlukan oleh seseorang individu muslim untuk
mengukuhkan akidah mereka. Pelajar juga
akan dapat mengetahui cara
mengaplikasikan konsep Rabbani,
Nubuwwah, Kehidupan dan kematian serta konsep ilmu dan insan dalam kehidupan mereka seharian.
1. ASAS AKIDAH ISLAMIYAH
1.1
Definisi
Aqidah (العقيدة) dari segi
bahasa berasal dari Bahasa Arab (عَقَدَ)
bermakna 'ikatan' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu. Perkataan akidah selalunya dikaitkan dengan
perkataan iman seperti “aqaidul iman” yang bermaksud simpulan-simpulan iman
atau kepercayaan. Aqidah ertinya
ketetapan yang tidak ada keraguan pada orang yang mengambil keputusan. Sedang
pengertian aqidah dalam agama maksudnya adalah berkaitan dengan keyakinan bukan
perbuatan. Seperti aqidah dengan adanya Allah dan diutusnya pada Rasul. Bentuk
jamak dari aqidah adalah aqa-id.
Menurut
Abu Bakar Jabir al-Jazairy: "Aqidah adalah sejumlah kebenaran yang dapat diterima secara umum
oleh manusia berdasarkan akal, wahyu dan fitrah. Kebenaran itu dipatrikan oleh
manusia di dalam hati serta diyakini keshahihan dan keberadaannya secara pasti
dan ditolak segala sesuatu yang bertentangan dengan kebenaran itu. Berpandukan kepada asal perkataan tadi maka perkataan
‘aqidah’ boleh difahamkan sebagai kepercayaan yang terikat erat dan tersimpul
kukuh dalam jiwa sehingga tidak mungkin akan tercerai atau terhurai.
Manakala definisi akidah dari sudut istilah pula bermaksud perkara-perkara yang dibenarkan
oleh jiwa, melahirkan ketenangan di dalam hati tanpa ada syak dan ragu. Para ulamak bersepakat
memberikan definisi akidah ialah perkara yang dibenarkan oleh jiwa, hati
menjadi tenang, beroleh keyakinan di kalangan ahlinya serta tidak bercampur
dengan sebarang keraguan. Akidah juga dita’rifkan sebagai kepercayaan yang
pasti dan muktamad, tidak bercampur dengan sebarang syak atau ragu di dalam
hati seseorang. Melalui ta’rifan tersebut kita dapat mengelaskan bahawa akidah
ialah satu keyakinan terhadap sesuatu perkara yang dipegang dengan kuat tanpa sebarang
keraguan.
Ayat-ayat yang terawal yang diturunkan
oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW di Mekah menjurus kepada pembinaan
akidah. Dengan asas pendidikan dan penghayatan akidah yang kuat dan jelas maka
Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya melahirkan sahabat-sahabat yang mempunyai
daya tahan yang kental dalam mempertahan dan mengembangkan Islam ke seluruh
dunia. Bilal bin
Rabah tidak berganjak imannya walaupun diseksa dan ditindih dengan batu besar
di tengah padang pasir yang panas terik. Demikian juga keluarga Amar bin Yasir
tetap teguh iman mereka walau berhadapan dengan ancaman maut. Oleh itu, kita
mestilah jadikan peristiwa di atas sebagai pedoman hidup kerana sesungguhnya
pembinaan akidah dapat mengubah keperibadian manusia.
1.2 Asas
aqidah Islamiyah
Asas aqidah
seseorang muslim itu terdapat pada rukun Iman. Rukun Iman itulah yang
menjadikan seseorang itu berpegang kepada aqidah Islam atau tidak.
Rukun Iman :
1-
Beriman kepada Allah
2-
Beriman kepada
malaikat
3-
Beriman kepada kitab-kitab
4-
Beriman kepada Rasul
5-
Beriman kepada hari qiamat
6-
Beriman kepada qada dan qadar
Rukun Iman yang telah kita pelajari sejak dari
kecil lagi inilah yang menjadi pegangan hidup, dalam menjadikan asas dan
panduan dalam kehidupan seharian agar tidak terbabas dan terpesong ke jalan
yang tidak mendapat redha Ilahi. Akan tetapi adakah kita benar-benar
mempraktikkanya dalam amalam kita seharian dan adakah kita mengerti apa yang di
sabdakan oleh Rasulullah S.A.W ketika
baginda ditanya oleh Malaikat Jibril mengenai Iman yang mafhumnya :
“Iman itu adalah kamu beriman kepada Allah, malaikatNya,
Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya, hari akhirat dan ketentuan yang baik mahupun
yang buruk.”
(Riwayat Muslim).
Ismail Omar (1999) menegaskan bahawa
tauhid terbahagi kepada beberapa bahagin seperti berikut :
1. Tauhid Uluhiyyah atau tauhid ibadah iaitu mengesakan Allah SWT yang
berhak disembah atau diabadikan dalam segala jenis ibadat dan tidak kepada
selain dariNya.
2.
Tauhid ma’rifah (mengetahui) dan membenarkan iaitu membenarkan hakikat zat Allah SWT serta
segala nama-nama, sifat-sifat dan pebuatanNya. Bahagian ini dibahagikan kepada
tauhid Rububiyah dan tauhid nama-nama dan sifat-sifat (Tauhid al-Asma’
Wassifat)
a.
Tauhid Rububiyah iaitu mengetahui dan mengakui bahawa Allah SWT berkuasa
mencipta, memati dan menghidupkan, memiliki dan memberikan manfaat serta
menjauhkan mudarat dan segala sesuatu adalah milik Allah.
b.
Tauhid al-Asma’ Wassifat iaitu percaya dan membenarkan segala nama-nama dan
sifat-sifat Allah SWT
- Tauhid uluhiyah
Uluhiyah berasal dari kata ‘al-ilah’ yang bererti Tuhan yang
disembah. Uluhiyah adalah nisbah
kepada al-ilah karena ia merupakan sifat
Allah yang ditetapkan oleh nama ”Allah”. Jadi yang dimaksud dengan Tauhid
Uluhiyah adalah mengesakan Allah dalam ketuhananNya dengan memberikan hakNya
berupa berbagai macam ibadah hanya kepadaNya semata. Menurut Ismail Omar (1999) tauhid uluhiyyah ialah mengesakan Allah SWT dalam
jenis ibadat. Bermakna kita hanya perlu mengabdikan diri kepada Allah sahaja dan
tidak selain dariNya.
إِيَّاكَ
نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Maksud: Hanya Engkaulah yang Kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah
Kami meminta pertolongan”
(Al Fatihah: 5)
Tauhid ini juga
dikenal dengan tauhid ibadah, kerana ia bererti memberikan ibadah hanya kepada
Allah semata dan meninggalkan ibadah kepada selainNya. Firman-firman Allah
Subhanahu Wa Ta’ala yang berikut membuktikan hal tersebut:
وَمَا
أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ
إِلا أَنَا فَاعْبُدُونِ
Maksud : “Dan Kami tidak mengutuskan seorang
rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawasanya tiada
tuhan melainkan Aku, maka kamu sekelian hendaklah menyembah Aku”.
(Al-Anbiya':
25)
Tauhid uluhiyyah merupakan perkara yang
pertama dalam agama. Terdapat dalil mengatakan Rasulullah SAW telah bersabda
kepada Mu’az bin Jabal apabila mengutuskan kepada golongan Ahli Kitab di negeri
Yaman bahawasanya:“ Maka hendaklah perkara pertama sekali kamu seru kepada mereka ialah mengucap syahadah laa
ilaahaillah “. Tauhid uluhiyyah juga
merupakan perkara yang akhir dalam agama. Sabda Rasulullah SAW :“ Sesiapa yang
pada saat akhir berkata-kata laa
ilahaillah, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga”.
Beriman kepada tauhid uluhiyyah Allah SWT
bererti beriktikad bahawa hanya Allah SWT sahaja berhak disembah, dicintai,
dipatuhi dan meminta pertolongan. Bermakna meletakkan seluruh percakapan,
perbuatan dan tingkah laku di atas petunjuk dan perintah Allah SWT semata-mata.
Tauhid uluhiyyah menuntut seseorang menyakini bahawa Allah SWT menyakini bahawa
Allah SWT menguasai alam semesta ini. Beriman kepada tauhid uluhiyyah
bermaksud menolak selain dari Allah SWT
dan mengakuiserta menghayati sepenuhnya kalimah laailaahaillallah.
Tauhid (pengesaan) tidak akan sempurna
selagi tauhid uluhiyyah ini tidak dihimpun sama dengan tauhid rububiyyah kerana dengan tauhid rububiyyah sahaja tidak
memadai dan orang-orang musyrik telah pun mengakui. Orang Nasrani tidak
mengingkari Allah SWT itu Tuhan langit dan bumi tetapi mempersekutukn-Nya dengan
menganggap Nabi Isa sebagai tuhan selain daripada Allah SWT.
Dr. Muhammad Naim Yasin (2001) menjelaskan
tauhid uluhiyyah menuntut kita supaya menghadap kepada Allah SWT dalam setiap
bentuk ibadat dan menuntut kita supaya membersihkan hati dari menerima pihak
atau pengaruh lain. Ibadat mengandungi pertalian yang luas, di antaranya:
i. Wajib ikhlas dalam mencintai Allah SWT
ii.
Wajib
mengesakan Allah SWT dalam berdoa, bertawakal dan mengharapkan sesuatu kerana Allah maha berkuasa.
iii. Wajib mengesakan Allah SWT dalam takut.
iv.
Wajib
mengesakan Allah SWT dalam melakukan segala jenis ibadat badaniah seperti
solat, rukuk, sujud, puasa, sembelih dan tawaf: serta segala ibadat qauliyyah
(perkataan) seperti nazar, istighfar dan lain-lain.
- Tauhid
Rububiyyah
Ismail Omar (1999) menjelaskan bahawa
tauhid rububiyyah ialah iktikad yang kukuh bahawasanya Allah SWT itu adalah
Tuhan (ar-Rab) bagi segala sesuatu dan tiada tuhan selain dari-Nya. Dari segi
bahasa Arab, perkataan “Ar-Rab” bermakna “yang mengatur”. Tauhid Rububiyyah ialah
mengakui bahawa sesungguhnya Allah SWT pencipta segala makhluk, pemilik
segala-galanya, yang menghidup an mematikan mereka.
Dr Abdul Karim Zaidan dalam kitabnya Syahadah
Laa ilahaillallaah menyatakan perkataan
al-Rabb mengandungi beberapa erti. Antaranya, tuhan (al-sayyid) pemilik
sesuatu, pencipta sesuatu, yang mendidik dan mengasuh orang lain, yang menjaga
muslihat insan, yang mempunyai kuasa, yang menjadi tuan, yang melaksanakan
perintahnya kepada orang lain. Dia ialah pencipta yang
menghidupkan dan mematikan, melaksanakan perintah dan hukum-hukum kepada semua
makhluk. Allah menguasai pemerintahan dan berkuasa atas segala sesuatu. Allah mengurus dan mentadbir alam
menurut kehendaknya dan berkuasa memberi manfaat serta mendatangkan mudarat.
Firman Allah :
قُلْ
مَنْ رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَاْلاَرْضِ قُلِ اللهُ
Maksud : “Katakanlah!: Siapakah Rabb (Tuhan pencipta)
langit dan bumi? Katakanlah: Allah”
(Ar-Ra'd:16)
Perkataan ‘Rabb’ ada mempunyai beberapa makna.
Antaranya ialah :
1. Pencipta
2. Pemilik segalanya
3. Pemberi rezeki
4. Pentadbir
5. Penguasa
6. Pengabul doa-doa
7. Penjaga.
1. Pencipta
2. Pemilik segalanya
3. Pemberi rezeki
4. Pentadbir
5. Penguasa
6. Pengabul doa-doa
7. Penjaga.
Firman Allah:
قُلْ مَنْ
يَرْزُقُكُمْ مِّنَ السَّمَآءِ وَاْلاَرْضِ اَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ
وَاْلاَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ
مِنَ الحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ اْلاَمْرَ فَسَيَقُوْلُوْنَ اللهُ فَقُلْ اَفَلاَ
تَتَّقُوْنَ.
Maksud
: “Katakanlah! Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi
atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan
siapakah yang mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur
segala urusan? Maka mereka akan katakan Allah! Mengapa kamu tidak bertakwa kepadanya.”
(Yunus:31)
Dengan itu, semua makhluk bergantung kepadaNya, memerlukan
pertolonganNya serta berharap kepadaNya. Apa yang dimiliki makhluk hanya
bersifat sementara dan pinjaman. Oleh itu jika manusia mempunyai sifat berkuasa
dan memiliki, maka sifat itu hanya sementara kerana segala sesuatu di alam ini
adalah kepunyaan Allah SWT.
Begitu juga dengan kepandaian dan kebijaksanaan yang dimiliki
manusia, semuanya datang dari Allah SWT. Ini kerana hakikat sebenarnya ialah
manusia dijadikan hanya sebagai makhluk. Dia tidak mempunyai apa-apa melainkan
setiap kuasa, tindak-tanduk serta gerak nafasnya datang dari Allah SWT. Dengan
keyakinan itu, maka timbul kesan syahadah tauhid dalam diri seseorang muslim.
Dia hanya takut kepada Allah SWT dan berani untuk bertindak melakukan sesuatu
juga kerana keyakinannya kepada Allah
- Tauhid Asma’ Wassifat
Tauhid asma’ wassifat membawa maksud mengesakan Allah
dari sudut segala nama-Nya dan sifat-Nya. Di mana Allah hanya layak bersifat
dan memiliki sifat-sifat kesempurnaan serta layak bagi-Nya sahaja. Maka kita
wajib dan diwajibkan mempercayai dan beriman dengan segala nama dan segala sifat
Allah. Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 110 :
قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ
أَيًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ
وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً
Maksud : “Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah
nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu
serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka) kerana Allah mempunyai
banyak nama-nama yang baik serta mulia. Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan
doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah
sahaja satu cara yang sederhana antara itu.”
(Al-Isra’
: 110)
Kita
tidak seharusnya mengubah maksud atau menyerupakan sifat dan nama tersebut
dengan makhluk. Kita juga hendaklah menyerahkan hakikat dan maksud sebenar
sifat serta nama tersebut kepada Allah dan Allah sahaja yang mengetahui sebenar
sifat dan zat-Nya. Contohnya seperti sifat mendengar, kita yakin Allah maha
mendengar, namun bentuk dan keadaan atau cara Allah mendengar tidak sama dengan
pendengaran makhluk yang lain dan tidak boleh memikirkan keadaannya sama
sekali.
2. SYAHADAH
2.1 Kalimah Syahadat
Syahadat bermaksud pengetahuan,
penerangan, perkhabaran dan pernyataan. Oleh itu, orang-orang yang bersyahadat
dipanggil bersaksi, kerana dia mengkhabarkan atau memberitahu apa yang dia ketahui.
Membuat persaksian, kenyataan atau perkhabaran boleh dilakukan dalam bentuk
perkataan dan boleh juga dilakukan dalam bentuk perbuatan. Firman Allah SWT :
مَا
كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَجِدَ اللَّهِ شَهِدِينَ عَلَى
أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ
خَلِدُونَ
Maksud : Tidaklah layak orang-orang kafir
musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka
menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah
orang-orang Yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.”
(At-Taubah : 17)
Syahadatain merupakan asas yang
terpenting dalam menegakkan Islam secara menyeluruh. Islam tidak akan berdiri
kukuh jika tidak tegaknya rukun Islam dan rukun Islam juga tidak akan tegak
jika tidak sempurna syahadatain. Pengakuan tiada tuhan melainkan Allah,
memerlukan cara-cara tertentu dalam menegakkannya, dan orang yang menegakkannya
terikat kewajipannya ke atas serta mereka mendapat balasan dari Allah SWT.
Konsep syahadat tidak dapat ditegakkan kecuali dengan dalil-dalil naqli dan aqli
yang bersumberkan Rasulullah SAW. Sekiranya
kita tidak mengiktiraf Rasulullah SAW itu
benar, kalimah لاإله إلا الله
tidak akan tegak dengan sendirinya. Ini menunjukkan terdapat pertalian diantara
syahadat لاإله إلا الله dengan syahadat محمدا
رسول الله. Makna
Syahadat (لاإله إلا الله) iaitu iktiqad dan
berikrar mengakui bahawasanya tidak ada yang berhak disembah dan menerima
ibadah kecuali Allah s.w.t, mentaati hal tersebut dan mengamalkannya. La ilaaha (لاإله) menafikan hak penyembahan terhadap
yang lain dari Allah, siapa pun subjeknya. Illallah (إلا
الله)
adalah penetapan hak ke atas Allah semata-mata untuk disembah.
Menurut
Ustaz Ramli Awang dalam kitabnya Roh Tauhid Dalam Gerakan Islam menjelaskan لاإله إلا الله ialah ucapan
‘tiada tuhan melainkan Allah’ yang mesti difahami maknanya, diamal dengan
kandungannya samada lahir atau pun batin. Tidak dikatakan syahadat tanpa
pengetahuan, keyakinan dan amal. Menurut ijmak ulamak, seseorang yang tidak
mengetahui makna kalimah syahadat لاإله
إلا الله tidak yakin dan
tidak beramal dengan isi kandungannya
maka dianggap syirik.
2.3 Tuntutan Dua Kalimah Syahadat
Tuntutan syahadat boleh dibahagikan
kepada tuntutan secara khusus dan secara umum.
2.3.1
Tuntutan secara khusus
- Redha
- Takut kepada Allah
- Menerima sepenuhnya syariat Allah
- Bersyukur kepada Allah
- Me ngikut dan mengamalkan Sunnah Nabi.
- Mencintai Allah SWT
- Mengakui kebesaran dan kekuasaan Allah SWT
- Bertawakkal kepada Allah
- Taat kepada pemimpin
- Menyakini hukum atau peraturan Allah
2.3.2 Tuntutan syahadat secara umum
-
Akidah
- Syariat
- Akhlak
- Ibadat
2.4 Syarat-Syarat
Syahadatain
Syarat-Syarat “لاإله إلا الله” – Laa ilaaha illallah
Bersaksi dengan “لاإله إلا الله” – Laa ilaaha illallah wajib dengan tujuh syarat. Tanpa syarat-syarat itu, syahadat tidak akan bermanfaat bagi yang mengucapkannya. Secara global, tujuh syarat itu adalah :
Syarat-Syarat “لاإله إلا الله” – Laa ilaaha illallah
Bersaksi dengan “لاإله إلا الله” – Laa ilaaha illallah wajib dengan tujuh syarat. Tanpa syarat-syarat itu, syahadat tidak akan bermanfaat bagi yang mengucapkannya. Secara global, tujuh syarat itu adalah :
2.4.1 Ilmu
Ertinya memahami
makna dan maksudnya. Mengetahui apa yang ditiadakan dan apa yang ditetapkan,
yang menafikan ketidaktahuannya dengan hal tersebut. Allah berfirman:
وَلا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُون
Maksud: Tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memberikan syafaat pertolongan, kecuali sesiapa Yang memberi penerangan mengakui kebenaran Dengan mentauhidkan Allah, Tuhan yang sebenar-benarnya yang mereka mengetahui-Nya dengan yakin (bukan dengan kata-kata orang(Az-Zukhruf 86).
وَلا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُون
Maksud: Tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memberikan syafaat pertolongan, kecuali sesiapa Yang memberi penerangan mengakui kebenaran Dengan mentauhidkan Allah, Tuhan yang sebenar-benarnya yang mereka mengetahui-Nya dengan yakin (bukan dengan kata-kata orang(Az-Zukhruf 86).
Maksudnya orang
yang bersaksi dengan “لاإله
إلا الله” dan memahami dengan hatinya apa yang
diikrarkan oleh lisannya. Seandainya ia mengucapkannya, tetapi tidak mengerti
apa yang dimaksudnya atau maknanya, maka persaksian itu tidak sah dan tidak
berguna.
2.4.2 Yakin
Mereka yang mengikrarkannya wajib meyakini kandungan syahadat itu. Manakala jika
ia
meragukannya maka
sia-sia belaka persaksian itu. Allah
s.w.t. berfirman:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُون
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُون
Maksud : Sesungguhnya
orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya
kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak
ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada
jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (Al-Hujuraat : 15)
2.4.3 Qabul
2.4.3 Qabul
Menerima kandungan
dan kehendak syahadat; menyembah Allah
semata-mata dan meninggalkan ibadah kepada selain-Nya. Siapa yang mengucapkan,
tetapi tidak menerima dan menta’ati, maka ia termasuk orang-orang yang
difirmankan Allah s.w.t.:
إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ (٣٥)وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَجْنُونٍ
Maksud : Sebenarnya mereka dahulu apabila dikatakan kepadanya;" (ketahuilah, bahawa) tiada Tuhan yang sebenar-benarnya berhak disembah melainkan Allah" - mereka bersikap takbur mengingkarinya, - serta mereka berkata: " Patutkah Kami mesti meninggalkan tuhan-tuhan yang kami sembah, kerana mendengar ajakan seorang penyair gila?" (Ash-Shaffat : 35-36)
Ini seperti sesetengah masyarakat yang menyembah kubur keramat. Mereka mengikrarkan “لاإله إلا الله”, tetapi masih menyembah kubur yang kononnya keramat bagi mereka. Ini bermakna mereka belum menerima makna “لاإله إلا الله”.
2.4.4 Inqiyad (Tunduk dan Patuh Dengan Kandungan Makna syahadat )
وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الأمُورِ
Maksud : dan
sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada allah (dengan ikhlas) sedang ia
berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan
(tali agama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan Segala
urusan “ . (Luqman : 22)
الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى adalah laa ilaaha illallah. Dan makna يُسْلِمْ وَجْهَهُ adalah patuh, tunduk.
الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى adalah laa ilaaha illallah. Dan makna يُسْلِمْ وَجْهَهُ adalah patuh, tunduk.
2.4.5 Ikhlas.
Iaitu membersihkan amal dari segala
yang boleh membawa kepada syirik, dengan jalan tidak mengucapkannya kerana
mengingkari isi dunia, riya’ atau sum’ah. Dalam hadis Rasulullah s.a.w.
bersabda:
قإن الله حرم على النار من قا ل لاإله إلله يبتغى بذ لك وجه الله
Maksud : Sesungguhnya Allah mengharamkan atas neraka orang yang mengucapkan laa ilaaha illallah kerana menginginkan redha Allah.” (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
2.4.6 Shidq (jujur)
Iaitu mengucapkan kalimat ini dan
hatinya juga membenarkannya. Manakala lisannya mengucapkan, tetapi hatinya
mendustakan, maka ia adalah munafik dan pendusta.
Allah s.w.t. berfirman:
لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (٨)إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩)وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksud : Supaya Allah menegakkan Yang benar itu dan menghapuskan Yang salah (kufur dan syirik), sekalipun golongan (kafir musyrik) Yang berdosa itu tidak menyukainya. (ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut. dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana “. (Al-Baqarah : 8-10)
Allah s.w.t. berfirman:
لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (٨)إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩)وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksud : Supaya Allah menegakkan Yang benar itu dan menghapuskan Yang salah (kufur dan syirik), sekalipun golongan (kafir musyrik) Yang berdosa itu tidak menyukainya. (ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut. dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana “. (Al-Baqarah : 8-10)
2.4.7 Mahabbah (kecintaan).
Maksudnya mencintai kalimat ini serta
isinya, juga mencintai orang-orang yang mengamalkan isi kandungannya.
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّه جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ
Maksud : (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu) “ .
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّه جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ
Maksud : (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu) “ .
(Al-Baqarah
: 165)
Maka, ahli tauhid adalah orang yang mencintai Allah dengan cinta yang tulus bersih.
Maka, ahli tauhid adalah orang yang mencintai Allah dengan cinta yang tulus bersih.
Sedangkan
ahli syirik mencintai Allah dan mencintai yang lainnya. Hal ini sangat
bertentangan
dengan isi kandungan laa ilaaha illallah - “لاإله
إلا الله”.
§ Syarat-Syarat “محمد
رسول الله” Muhammadar
Rasulullah
1 – Mengakui kerasulan dan meyakininya di dalam hati.
2 – Mengucapkan dan mengikrarkan dengan lisan.
3 – Mengikutinya dengan mengamalkan ajaran keebnaran yang telah dibawanya serta meninggalkan kebatilan (larangan) yang ditegahnya.
4 – Membenarkan segala apa yang dikhabarkan dari hal-hal yang ghaib, baik yang sudah lewat mahupun yang akan datang.
5 – Mencintainya melebihi cintanya kepada dirinya sendiri, harta, anak, orang tua, serta seluruh umat manusia.
6 – Mendahulukan sabdanya atas segala pendapat dan ucapan orang lain serta mengamalkan sunnahnya.
1 – Mengakui kerasulan dan meyakininya di dalam hati.
2 – Mengucapkan dan mengikrarkan dengan lisan.
3 – Mengikutinya dengan mengamalkan ajaran keebnaran yang telah dibawanya serta meninggalkan kebatilan (larangan) yang ditegahnya.
4 – Membenarkan segala apa yang dikhabarkan dari hal-hal yang ghaib, baik yang sudah lewat mahupun yang akan datang.
5 – Mencintainya melebihi cintanya kepada dirinya sendiri, harta, anak, orang tua, serta seluruh umat manusia.
6 – Mendahulukan sabdanya atas segala pendapat dan ucapan orang lain serta mengamalkan sunnahnya.
3. RUKUN IMAN
Iman adalah kepercayaan
yang teguh di dalam hati terhadap sesuatu yang benar dan hak. Akidah adalah
yang paling asas dalam Islam. Bertitik tolak dari keimanan dan keyakinan kepada
Allah SWT akan lahirnya keimanan kepada malaikat, kitab-kitab, para rasul, hari
akhirat, alam barzakh, padang mahsyar, syurga neraka, serta keimanan kepada
qada’ dan qadar Allah.
3.1 Rukun Iman : Asas Akidah Orang Islam
Rukun
Iman ialah asas-asas yang membentuk iman. Kalau diibaratkan dengan sebatang
pokok, rukun-rukunnya ialah ialah akar, batang dan dahan-dahan yanng bergantung
kepadanya daun-daun. Begitulah dengan rukun iman , iaitu asas-asas yang dibina
di atas segala kepercayaan manusia yang beragama Islam. Apabila seseorang ingin
membentuk pandangan, sikap dan buah fikirannya mengenai masalah-masalah hidup,
maka dia hendaklah melakukannya dengan berasaskan Rukun Iman itu . (Dr haron
Din et al, 1985)
3.1.1 Beriman kepada Allah SWT
Beriman kepada Allah SWT adalah
mengetahui, percaya dan beriktikad dengan penuh teguh perkara-perkara yang
wajib, perkara-perkara yang mustahil dan
perkara-perkara yang harus bagi Allah SWT. Kita hendaklah beriktiqad secara
ijmal dan yakin kepada Allah.SWT. bersifat dengan segala yang sempurna sesuai
drengan ketuhanannya. Adalah mustahil Allah SWT bersifat dengan sifat-sifat
kekurangan dan harus bagi Allah SWT
melakukan semua perkara atau meninggalkannya.
Iman
kepada Allah SWT tegak di atas dua asas:
- Mengimani Rububiyyatullah.
Dengan kata lain
mengimanai bahawa Allah SWT yang menjadikan sesuatu, yang menghidupkan dan
mematikan, yang memiliki dan yang berkuasa dan juga sifat-sifat Allah yang
lain.
- Mengimani Uluhiyyatullah
- Iaitu mengimani bahawa Allah SWT sahaja
yang berhak menerima pengabdian dan inilah pengertian لاإله
إلا الله . Pengabdian
tidak seharusnya diberikan kepada selain daripada Allah SWT. Firman Allah :
Diantara
sebesar-besar bukti tentang wujudnya keesaan Allah ialah penciptaan alam
yang terbentag luas. Segala cakerawala dan
seluruh isinya membuatkan kita rasa kagum, bercampur takut, maka bertambah kuat
iman kita terhadap Allah SWT.
3.1.2 Beriman
kepada Malaikat
Kewujudan
malaikat tidak dapat dikesani dengan mata kasar, penyelidikan dan pemikiran.
Sumber pengetahuan utama mengenai malaikat ialah Al-Quran dan cerita daripada
Rasulullah s.a.w. Kedua-dua sumber tersebut
adalah benar.
Beriman
kepada malaikat ialah satu daripada rukun iman di dalam Islam. Kepercayaan
kepada malaikat termasuk di dalam perkara ghaib. Malaikat tidak dapat dilihat
dengan menggunakan mata kasar atau kaedah lain. Beriman kepada malaikat
bermaksud iktikad tentang wujudnya makhluk yang digelar malaikat. Bilangan
malaikat hanya diketahui oleh Allah SWT sahaja. Allah SWT telah menentukan
bahawa malaikat berada di alam ghaib dan tabiatnya tidak dapt dilihat dengan
mata kasar.
Firman Allah :
ما يَلفِظُ مِن قَولٍ إِلّا لَدَيهِ رَقيبٌ عَتيدٌ
Maksud : Tidak
ada sebarang perkataan yang dilafazkannya atau perbuatan yang dilakukan
melainkan ada di sisinya malaikat pengawas sentiasa sedia menulisnya
(Surah Qaf,
ayat: 18).
Malaikat adalah sejenis makhluk yang
dijadikan oleh Allah dengan
persediaan-persediaan untuk mematuhi perintah Allah SWT. Malaikat dijadikan
Allah SWT daripada cahaya yang bersih daripada kekotoran jasmani dan diberikan
kuasa boleh mengubah rupa. Mereka
merupakan hamba-hamba allah SWT yang dihormati kerana kesucian jiwanya daripada
melakukan dosa. Mereka tidak pernah menderhakai perintah-perintah Allah.
3.1.3 Beriman kepada Kitab
Kepercayaa
kepada kitab-kitab Allah SWT merupakan Rukun Iman yang ketiga. Kitab Allah
mengandungi segala pengajaran Allah SWT
yang disampaikan oleh nabi-nabi dan rasul-rasul sama ada titah perintah,
larangan, panduan dan sebagainya kepada umat manusia. Oleh itu setiap orang
muslim wajiblah percaya kepada kitab Al-Quran da kitab-kitab yang terdahulu seperti
zabur, taurat dan injil yang telah diturunkan kepada umat-umat terdahulu.
Orang
mukmin yang beriman kepada kitab Allah hendaklah mengamalkan segala ajaranNya
yang bertujuan menunjukkan manusia kepada jalan yang benar yang diredainya. Orang yang mengaku beriman
tetapi tidak patuh kepada ajarannya maka tidak boleh dikatakan sebagai beriman.
Keimanan muslim terhadap kitab-kitab Allah
merupakan kefahaman, kesedaran dan pelaksanaan ajaran-Nya . Maka ayat-ayat Al-Quran tidak boleh boleh
dibuat azimat untuk menolak syaitan atau dijadikan tangkal . Hal ini
bertentangan dengan dasar kesusilaan dan dasar membesarkan ayat-ayat suci itu.
Kita
memerlukan wahyu Allah SWT yang yanag
dapat menghindarkan mereka daripada kesesatan
dan memimpin mereka supaya kembali
ke jalan yang benar yang boleh membawa kepada kesejahteraan baik di dunia atau
pun di akhirat. Kita juga hendaklah
sedar dan memahami bahawa kitab Allah yang terakhir diturunkan ialah Al-Quran.
Oleh itu lafaz dan makna al-Quran adalah
daripada Allah SWT. Al-Quran telah disempurnakan oleh Allah SWT dan terpelihara
daripada sebarang tambahan dan kekurangan . Mereka yang beriktikad bahawa
tambahan atau kekurangan berlaku dalam Al-Quran boleh dianggap terkeluar
daripada landasan Islam.
3.1.4 Beriman Kepada Rasul
Setiap muslim
mestilah mengimani dan menyakini bahawa Allah SWT mengutuskan para Rasul
dan menurunkan kitab bagi tujuan mengajar manusia mengenal Allah SWT dan
memberithu mereka tentang matlamat kewujudan mereka di dunia ini, dan ke mana
akhirnya penghidupan mereka. Muslim
mestilah beriman bahawa Nabi Muhammad SAW ialah rasul yang terakhir daripada rasul yang diutuskan Allah SWT .
Baginda dibantu dan diperkuatkan Allah
SWT dengan al-Quran sebagai mukjizat yang kekal abadi. Firman Allah:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا
أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ
وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَلَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ
فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
Maksud
: Dan sesungguhnya ami telah mengutuskan dalam kalangan tiap-tiap umat seorang
rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka). Hendaklah kamu menyembah Allah
dan menjauhi Thaghut. Maka antara mereka ada yang diberi hidayat petunjuk oleh
Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan (Surah An- Nahl : 36).
Kepercayaan kepada rasul-rasul ialah
Rukun Iman yang keempat, maka setiap orang muslim wajib percaya bahawa Allah
SWT telah mengutuskan rasul-rasul dari kalangan manusia untuk memberi
perkhabaran baik terhadap mereka yang melakukan kebaikan dan acaman buruk
kepada mereka yang melakukan kejahatan. Para rasul telah menjalankan tugas
mereka untuk memperkenalkan Allah yang maha Esa dan maha berkuasa ke atas
seluruh makhluknya.
Apabila para rasul telah diutuskan
manusia tidak dapat berhujah bahawa mereka akan sesat kerana rasul-rasul dapat membawa
mereka ke jalan yang benar.
.
3.1.5 Beriman
kepada hari Akhirat
Setiap muslim perlu beriman kepada adanya hari akhirat dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Kiamat adalah hari terakhir dan penghabisan bagi alam ini, iaitu hari kerosakan serta kehancuran alam, dan satu alam baru akan diadakan. Alam baru ini ialah alam suci yang akan memisahkan antara manusia rendah budi pekertin dengan manusia yang baik budi pekertinya. Oleh itu, beriman kepada hari akhirat bermaksud orang Islam wajib percaya bahawa manusia akan menghadapi satu hari kehancuran alam dan segala yang ada di dalamnya.
Setiap muslim perlu beriman kepada adanya hari akhirat dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Kiamat adalah hari terakhir dan penghabisan bagi alam ini, iaitu hari kerosakan serta kehancuran alam, dan satu alam baru akan diadakan. Alam baru ini ialah alam suci yang akan memisahkan antara manusia rendah budi pekertin dengan manusia yang baik budi pekertinya. Oleh itu, beriman kepada hari akhirat bermaksud orang Islam wajib percaya bahawa manusia akan menghadapi satu hari kehancuran alam dan segala yang ada di dalamnya.
Beriman
kepada hari akhirat juga bermaksud
membenarkan bahawa disebalik penghidupan di dunia, masih ada penghidupan
di akhirat. Allah akan menghidupkan manusia sekali lagi dan melakukan
perbicaraan terhadap perbuatan dan
amalan mereka di dunia. Hasil dari perbicaraan ini segolongan manusia
dimasukkan ke dalam neraka.
3.1.6 Beriman
kepada Qadak dan Qadar
Beriman
kepada Qadak dan Qadar Allah SWT ialah mempercayai bahawa segala sesuatu yang
terjadi dan peristiwa-peristiwa yang
berlaku adalah menurut ketentuan dan ketetapan Allah SWT. Manusia
dijadikan Allah dan Dialah yang menentukan perjalanan hidup mereka.
Allah juga berkuasa sepenuhnya ke atas makhluknya.
4. KEROSAKAN AKIDAH
Kehidupan
manusia di dunia mempunyai hubungan dengan Allah yang diikat oleh akidah
melalui kalimah tauhid dan juga hubungan manusia sesama manusia yang diikat dua
kalimah syahadah. Akidah menjadi asas agama dan Allah menjadikan manusia untuk
menyembah dan beribadat kepada Nya serta menghubungkan di antara manusia dengan
Allah. Mereka yang mengakui akan kewujudan tuhan yang disembah dan Nabi Muhammad
utusan Allah dan sama-sama beragama Islam dan sama-sama mendapat petunjuk serta
hidayah daripada Allah ke jalan yang
benar, hubungan mereka adalah hubungan keimanan dan keagamaan. Perkara-perkara
yang merosakkan akidah atau dengan kata lain perkara-perkara yang membatalkan Dua Kalimah Syahadat sangat
penting untuk diketahui supaya iman dan akidah seseorang akan betul dan mantap
serta menepati akidah ahli sunnah waljamaah. Ini menjadikan seseorang itu
sentiasa menganut akidah yang sahih dalam semua masa dan keadaan.
4.1 Perkara-perkara
yang merosakkan akidah
Dalam
ajaran agama Islam terdapat banyak anasir yang boleh menyebabkan iman atau
akidah menjadi rosak. Para ulamak telah lama membicarakannya dan telah banyak
buku mengenainya ditulis dan diterbitkan antaranya buku Batas-batas Iman dan
Kufur hasil tulisan Said Hawa yang menggariskan dua puluh perkara yang boleh
membatalkan atau merosakkan iman seseorang muslim. Terdapat beberapa amalan
manusia yang boleh membatalkan keimanannya pada syahadah dan menjerumuskan
mereka untuk menjadi murtad:
4.1.1 Kufur (Ingkar rukun iman)
Kufur pada bahasa
bererti “menutupi” atau “mengingkari”. Manakala menurut Ulama Usuluddin kufur
boleh diertikan menurut istilah sebagai “tutup” ini kerana hati orang kafir
tertutup atau terkunci mati daripada mendapat hidayah Allah SWT. Menurut
Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, kufur ialah pendustaan kepada Rasulullah
SAW dan ajaran yang dibawanya. Abdul Majid Aziz Az-Zindani (2004), mengatakan
kufur menurut syara‟ ialah tidak mempercayai Allah SWT, malaikat,
kitab-kitabnya, para rasulnya, hari akhirat, hukum-hukum Allah SWT atau
sebarang ketetapan agama yang secara daruri diketahui oleh orang Islam.
4.1.2 Syirik
Syirik ialah
menyekutukan Allah dengan sesuatu makhluk atau mempercayai bahawa adanya kuasa
lain yang lebih berkuasa dari Allah. Orang yang melakukan syirik disebut
Musyrik. Syirik terbahagi kepada dua bahagian:
i.
Syirik
Akbar terbahagi kepada:
a. Syirik Akbar Jali (yang terang)
Syirik besar yang terang
ialah mengambil selain Allah SWT sebagai tuhan dan menyembahnya di
samping menyembah Allah SWT dengan menjadikan sembahan itu sebagai sekutu
atau saingan yang disamakan dan disamakan taraf dengan Allah SWT.
b. Syirik
Akbar Khafi (yang tersembunyi)
Syirik
besar yang tersembunyi pula menurut Sheikh Yusuf al-Qardawi (1999) ialah:
§ Meminta pertolongan dari makhluk ghaib
seperti jin dengan meyakini makhluk itu dapat memberi manfaat dan mudharat.
§ Berdoa atau memanggil ruh si mati atau meminta
sesuatu di maqamnya atau kuburnya. Syirik ini tersembunyi kerana orang
yang melakukan amalan ini menyangka ia sebagai ibadah dalam bentuk bertawassul
(sebagai perantaraan) antara mereka dengan Allah SWT.
§ Mengambil selain Allah SWT sebagai
penggubal undang-undang. Begitu juga dengan fahaman-fahaman manusia hari ini
yang meletakkan pemikiran manusia lebih baik dari
panduan al-Quran.
4.1.3
Nifaq
Para
ulama‟ bersepakat mengatakan bahawa sesiapa yang mengakui dengan lidahnya pada
zahirnya tetapi mendustai di dalam hatinya tidak termasuk di dalam lingkungan
iman. Mereka ini termasuk dalam golongan orang-orang yang munafik, yang telah
dijanjikan oleh Allah SWT azab yang lebih pedih dari para jahidin (orang-orang
yang ingkarkan Allah SWT), kerana mereka akan berada di dasar neraka.
4.1.4 Bertawakkal dan bergantung pada selain dari Allah.
Barangsiapa yang bekerja, berusaha dan berikhtiar
dengan tidak bertawakkal dan bergantung kepada Allah S.W.T, ia telah merosak syariat tadi dan orang yang
bertawakkal dan bergantung kepada Allah S.W.T semata-mata tanpa daya usaha juga
telah merosakkan syariat tersebut.
4.1.5
Mengingkari nikmat Allah.
Iaitu ingkar terhadap nikmat Allah,
baik yang kelihatan atau yang tidak kelihatan, baik yang mudah difikirkan atau
yang memerlukan pengkajian secara mendalam.
4.1.6 Bekerja atau
berkhidmat dengan tujuan selain kerana Allah S.W.T
Sesuatu pekerjaan atau apa saja yang
dibuat atas dasar kepentingan meninggikan cita-cita atau syiar negara, kesatuan
negara atau berjuang habis-habisan untuk kepentingan negara adalah syirik.
4.1.7 Berhukum dengan hukum manusia, bukan dengan
hukum Allah.
Perbuatan ini
melawan Allah S.W.T kerana Allah S.W.T yang mempunyai hak menentukan
undang-undang bagi kehidupan manusia, halal, haram, peraturan hidup, kehakiman
dan segala perintah dan larangan. Contohnya dalam menggubal undang-undang oleh
anggota parlimen di mana undang-undang berada di tangan manusia, (pada hal hak
membuat undang-undang adalah hak Allah semata-mata), di sinilah letak
kesyirikannya.
4.1.8 Memfokuskan segala kekuatan kepada selain
Allah dengan cara tidak dikehendakiNya.
Taat yang
dibenarkan dan dikehendaki oleh Allah S.W.T adalah taat kepada RasulNya kerana
bila seseorang mentaati Rasulullah ia bererti mentaati Allah. Taat kepada
pemimpin atau pemerintah hanya dibenarkan selagi mereka tetap menjalankan
Kitabullah dan Sunah Rasulullah. Jika mereka keluar dari kerangka Al-Quran dan
as-Sunnah maka kita tidak boleh taat kepada mereka kerana mereka tergolong di
dalam pembuat maksiat dan tidak wajib ditaati.
4.1.9 Menjalankan hukum selain dari hukum Allah
atau tidak menggunakan hukum Allah sebagai rujukan dalam semua masalah.
Larangan
melaksanakan sebarang hukum melainkan hukum Allah atau tidak menjadikan hukum
Allah sebagai rujukan dalam mengatasi masalah berhubung kait dengan kehidupan
manusia di atas muka bumi ini.
4.1.10 Benci atau
menentang salah satu kandungan ajaran Islam atau membenci seluruh ajaran Islam.
Apa saja corak kebencian atau penentangan terhadap yang terkandung dalam
Al-Quran atau al-Hadis yang dibawa
oleh Rasulullah S.A.W samada dalam bentuk kata-kata, perbuatan, pengakuan atau
sifat-sifatnya, maka ia adalah terkeluar dari Islam dan syahadah yang pernah
diucapkannya menjadi batal.
4.1.11
Mencintai kehidupan dunia melebihi
kecintaan kepada akhirat (gila dunia).
Segala apa yang terdapat di muka bumi
ini adalah kepunyaan Allah dan Allah menghalalkan manusia menikmati kehidupan
ini selagi mana ianya tidak melepasi batasan sehingga lupa kepada keperluan
akhirat. Selain daripada itu Allah juga melaknati manusia yang menghalang
manusia lain yang ingin beribadat bagi mencapai kebahagian di akhirat.
4.1.12
Menghina salah satu isi dari Al-Quran atau as-Sunnah atau orang-orang alim
yang menegakkan atau memperolok-olokkan hukum-hukum Allah atau syiar-syiar
Islam.
Memperolok-olokkan
atau menghina atau mengejek hukum-hukum Allah termasuk dalam kategori yang
membatalkan syahadah. Ungkapan-ungkapan seperti menganggap hukum-hukum Allah
itu ‘lapuk’ atau kenyataan-kenyataan seperti ‘Apa kita hendak kembali pada
undang-undang qisas yang kejam’ atau ‘Apa kita hendak kembali ke zaman
primitif’ boleh membatalkan aqidah kita.
4.1.13 Menghalalkan apa yang diharamkan Allah atau
sebaliknya.
Antara
pembohongan yang paling besar adalah menghalalkan apa yang diharamkan oleh
Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah.
4.1.14 Tidak beriman dengan seluruh sumber-sumber
dari Al-Quran dan as-Sunnah.
Orang
yang tidak beriman pada nas-nas Al-Quran dikatakan gugur syahadahnya kerana
bertindak mendustakan Rasulullah S.A.W yang membawa kepada kekafiran. Termasuk
juga dalam kategori ini adalah orang yang menambah Al-Quran dan Al-Hadis.
5. LANGKAH PENCEGAHAN DAN PENGUKUHAN AQIDAH
Sebagai
umat Islam kita perlu memelihara akidah daripada sebarang pencemaran. Walaupun
begitu, kita juga dikehendaki mengetahui langkah pencegahan daripada rosaknya
akidah sebagai persediaan pada masa
hadapan. Tambahan pula, generasi kini terdedah kepada pelbagai yang mampu
menggugat keimanan seseorang. Contohnya ideologi barat yang diselitkan dalam
media hiuran dan sebagainya.
5.1
Amalan rohani ( Roh )
·
Kepercayaan kepada Allah s.w.t
·
Mengingati Mati
·
Sentiasa Berzikir
·
Sentiasa Membaca Al-Quran
·
Berilmu Pengetahuan
5.2 Amalan Fizikal ( Jasmani )
·
Mengerjakan solat
·
Berpuasa
·
Mengerjakan Haji @ Umrah
5.3 Amalan Hati ( Akhlak )
·
Suka memaafkan orang lain
·
Bersifat mahmudah
·
Amar ma’ruf nahi mungkar
6. KONSEP ILMU DAN INSAN
Sebelum menjalani kehidupan di muka
bumi, manusia terlebih dahulu diberi ilmu pengetahuan yang lengkap. Ini
disebabkan dengan ilmu, manusia akan dapat melaksanaka tugas dengan sempurna.
Bagi mendapatkan kehidupan yang bahagia di dunia dan di akhirat, manusia
memerlukan kepada ilmu pengetahuan. Tanpa ilmu pengetahuan seseorang itu tidak
akan mengenal dirinya dan tidak mengenal Allah SWT.
6.1 Konsep Ilmu dalam Islam
Ilmu
dibahagikan kepada 2 iaitu ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah. Ilmu fardhu
ain adalah ilmu yang berkaitan dengan akidah, syariat dan akhlak. Manakala
fardhu kifayah ialah ilmu yang wajib dipelajari oleh masyarakat Islam secara
kolektif dan bukannya sebagai kewajipan ke atas individu kecuali kalau
sekiranya hanya seorang sahaja yang berkeahlian dalam bidang tertentu dan tidak
ada orang lain lagi yang mengetahui bidang itu, maka kewajipan itu dengan
sendirinya menjadi fardhu ain dan menjadi kewajipannya untuk menyelesaikan
masalah masyarakat tersebut. Ilmu fardhu kifayah yang diwajibkan itu ialah ilmu
yang diperlukan untuk kepentingan hidup masyarakat Islam di bidang kebendaan
dan lain-lain untuk mencapai keselesaan dan keamanan hidup masyarakat.
6.2 Tuntutan Berilmu
Allah SWT
menurunkan peratura-peraturan yang khusus untuk melaksanakan satu-satu amalan.
Peraturan-peraturan ini perlu diketahui dan dipelajari kerana ilmu merupakan
satu pengetahuan, kebolehan atau pengalaman yang diberi oleh Allah SWT setelah
melalui beberapa proses seperti pembelajaran, pengalaman, latihan, perjalanan
dan lainnya. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:
“ Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim”.
Wahyu yang mula-mula sekaliditurunkan
kepada Nabi Muhammad SAW ialah wahyu yang menyuruh Baginda membaca dengan nama
Tuhannya , Iqra’. Wahyu inilah yang menandakan permulaan kenabian baginda. Ini
menunjukkan kepentingan ilmu dalam
Islam. Sesungguhnya harta dunia ini tidak ada imbangannya sama sekali kalau
dibandingkan dengan ilmu pengetahuan, kerana tanpa ilmu, manusia akan dilaknat
oleh Allah SWT kerana mempunyai hati yang buta dalam memahami Islam.
6.3 Kedudukan
Orang Yang Berilmu
Orang yang berilmu dan beramal dengan ilmunya mendapat
tempat yang istimewa di dunia dan di akhirat. Sudah pasti orang yang berilmu
akan dapat melaksanakan ajaran Islam secara lebih baik dan sempurna. Firman
Allah:
وَ الَّذِيْنَ اُوْتُوْا الْعِلْمَ دَرَجَتٍ وَ
اللهُ بِمَا تَعْمَلُوْنَ خَبِيْرٌ ........
Maksudnya : “Allah meninggikan darjat orang yang berilmu antara kamu,
dan orang yang diberi ilmu pengetahuan aga dan beberapa derajat.”
(Al-Mujadalah : 11)
6.4 Sumber
Ilmu
Sumber
ilmu dalam Islam ialah Al-Quran dan al-hadis.
Di samping itu, rujukan-rujukan hasil karya manusia secara kaedah
saintifik dengan menggunakan akal dan pemikiran perlu dipelajari
sedalam-dalamnya. Disini letaknya kesepaduan sumber ilmu dalam pendidikan.
Sumber
ilu memerlukan tuntutan roh, akal dan jasad. Bagi santapan roh, sumbernya ialah
ialah sumber wahyu iaitu Al-Quran dan hadis. Manakala akal dan jasmani perlu disuburkan
dengan sumber daya usaha, pengalaman-pengalaman dan pemikiran manusia
berasaskan kawalan hukum-hukum syarak.
6.5 Konsep
Insan
Walaupun manusia telah mengkaji dan
mencari hakikat dirinya, hasil daripada naluri ingin mengetahui yang telah
sedia ada dalam dirinya, namun manusia tetap tidak akan mengenal dirinya selama
manusia itu tidak mahu menerima hakikat kejadian dirinya yang dikemukakan oleh
Allah SWT. Logiknya ialah Allah SWT yang mencipta manusia sahaja yang
mengetahui hakikat kejadian diri manusia.
Allah SWT yang mencipta manusia, maka
Dialah yang mengetahui asal kejadian manusia, kelemahan-kelemahan dan
kesempurnaannya, tugas dan risalahnya, kedudukan dan jawatannya, matlamat
daripada kewujudan dan falsafah hidupnya, juga mengetahui tentang kepastian
daripada kehidupannya yang abadi.
6.6 Proses Kejadian Manusia Menurut Al-Quran
dan Al-hadis
Firman Allah:
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ
مِنْ طِينٍ {7}
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ {8}
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ
وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ {9}
وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي
خَلْقٍ جَدِيدٍ ۚ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ{10}
قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ
ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ {11}
Maksudnya:
“Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya
kejadian manusia berasal dari tanah. Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia
itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang;
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh
ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta
hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu
bersyukur. Dan mereka (yang kafir) itu berkata: "Adakah apabila kami telah
hilang lenyap dalam tanah, kami pula akan hidup semula dalam bentuk kejadian
yang baharu? Betulkah demikian? " (Mereka bukan sahaja tidak percaya
tentang hidup semula) bahkan mereka tidak percaya tentang pertemuan dengan
Tuhannya. Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh
Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian
kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)"
(As-Sajadah
: 7-11).
Allah SWT telah
menjadikan manusia dengan sebaik-baiknya. Manusia yang terkenal sebagai
keturunan Nabi Adam a.s. Makhluk yang boleh berfikir, makhluk yang mempunyai
hati nurani. Walau apapun yang dikatakan mengenai manusia, namun satu hakikat
yang jelas ialah manusia adalah sebaik-baik kejadian.
6.7 Keistimewaan dan Kelebihan Manusia
Manusia
adalah sebaik-baik kejadian. Antara keistimewaan dan kelebihan manusia ialah:
§ Akal fikiran untuk menerima ilmu dan
membolehkannya berfikir dengan itu mampu diajar dan mengajar seseorang insan,
juga boleh mendapat hidayat dan petunjuk melalui akal fikiran.
§ Roh. Manusia hidup kerana adanya roh dan
nyawa. Terlalu sulit untuk memperkatakan mengenai roh ini. Sebenarya roh
merupakan urusan Allah SWT.
§ Jasad atau terkenal dengan tubuh
badan. Ada kulit yang membalut isi, ada
darah yang mengalir, ada urat sebagai saluran darah, ada tulang yang menjadi
asas kepada berfungsinya jasad.
§ Syahwat. Sebagai manusia mereka mempunyai
naluri dan keinginan tabi’i, mereka mempunyai syahwat seperti binatang yang
lain. Keinginan syahwat iniperlu dipenuhi tetapi dalam masa yang sama perlu
dikawal untuk membezakan antara manusia dengan haiwan. Bagi mematuhi nalurri
dan syahwat ini, Islam membenarkan dan menghalalkan perkahwinan. Dengan adanya
syahwat sebagai nikmat Allah ini, manusia boleh membiak dan berkembang.
7. KONSEP RABBANI DAN NUBUWWAH
Islam sebagai Rabbani atau agama ketuhanan membawa maksud
bahawa Islam berhubung dengan Allah SWT. Segala
hukum, konsep, prinsip, nilai dan neraca yang terdapat dalam agama Islam
ialah daripada Allah SWT. Manusia hanya berperanan untuk menyesuaikan diri
dengan Islam dan melaksanakannya sahaja. Seseorang itu disebut Rabbani apabila
dia mempunyai hubungan dengan Allah SWT, arif tentang agama dan kitab Allah SWT
serta mengajarkannya. Firman Allah:
وَلَكِنْ كُونُوا
رَبَّنِيِّنَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ
Maksudnya
: Tetapi (sepatutnya ia berkata): “hendaklah kamu menjadi orang-orang
Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Ta’ala – dengan ilmu dan amal yang
sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana
kamu selalu mempelajarinya
(Ali-Imran:79)
7.1 Prinsip-prinsip Utama yang Mendasari
Sifat Rabbani
1. Islam adalah agama Allah SWT, bukan agama
ciptaan manusia.
2. Islam merupakan satu pegangan yang jitu,
yang bersih dari sebarang kekurangan.
3. Allah SWT pemilik mutlak segala yang ada
di bumi dan di langit.
4. Allah sahaja yang mencipta hukum-hukum dan
peratura hidup kepada makhluknya.
7.2 Konsep Nubuwwah
Antara ciri-ciri pokok yang menjadi
hakikat kenabian dan kerasulan ialah :
1. Pelantikan daripada Allah SWT
Nabi
dan rasul ialah seorang manusia yang dipilih dan dilantik oleh Allah SWT.
Kerasulan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada seseorang itu tidak tertakluk
kepada rupa bentuk, usaha amalan dan ikhtiar individu atau kumpulan untuk
mendapat pelantikan itu.
2. Manusia Lelaki Dan Menerima Wahyu
Semua
nabi dan rasul ialah lelaki yang menerima wahyu pemilihan dan pelantikan
sebagai rasul dan menerima wahyu yang
mengandungi saripati risalah yang sama iaitu tauhidullah dan pengabdian diri
kepadaNya .
3. Bukti dan Keterangan
Di
bawah tajuk bukti-bukti kerasulan, dijelaskan bahawa seorang rasul dapat
dibuktikan kebenarannya melalui 4 aspek sekurang-kurangnya iaitu risalah akhlak,
perkhabaran rasul-rasul terdahulu dan mukjizat.
4. Kesatuan Risalah
Semua
nabi dan rasul diutuskan oleh Aallah SWT membawa risalah Allah SWT kepada
kaumnya. Satu pokok persamaan yang menjadi kandungan semua risalah yaang di
bawa oleh semua rasul ialah tauhidillah dan pengabdian diri kepada Allah SWT
seperti yang dijelaskan oleh Allah SWT. Firman Allah:
Maksud:
Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya:
"Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu
kepadaKu
(Al-Anbiya’:25).
5. Sifat Maksum
Semua
nabi dan rasul dijelaskan sebagai manusia yang paling sempurna. Oleh itu semua
nabi dan rasul tidak melakukan sebarang perlakuan yang bertetangann dengan
kesempurnaan yang ada pada mereka. Sifat
Ismah adalah satu sifat penting yang boleh menolong semua rasul untuk menjauhi
semua perlakuan yang boleh mencacatkan kesempurnaan pelaksanaan tugas kenabian
dan kerasulan yang diletakkan ke bahu mereka.
6. Mithaq
(janji setia)
Semua
nabi dan rasul membuat perjanjian atau pengakuan (mithaq) untuk beriman
dana saling membantu antara sesama mereka.
8. KONSEP KEHIDUPAN DAN KEMATIAN
Ulama’
tafsir membuat penjelasan bahawa Allah menyebut “kematian dan kehidupan”
bertujuan memberi gambaran kepada kita bahawa semua makhluk termasuk kita
berasal daripada keadaan tiada, sehinggalah Allah menciptakan kita. Pada masa
itu bermulalah kehidupan kita dari alam roh, kemudian kita berpindah ke alam
rahim, lalu dilahirkan oleh ibu ke alam dunia.
Di
dunia kita melalui kehidupan dalam seribu satu macam keadaan. Kemudian apabila
sampai masa yang ditetapkan kita meninggalkan dunia dan transit di alam kubur,
menanti tibanya Hari Kebangkitan (Qiyamah), hari yang amat dahsyat dan
menggerunkan, merupakan pintu masuk ke sebuah alam yang kekal abadi, itulah
alam Akhirat. Apabila berlakunya Hari Qiyamah berpindahlah kita dari alam kubur
ke alam akhirat.
8.1 Alam Ciptaan Allah SWT
Alam
serta isinya termasuk langit dan bumi dan segala isi kandungannya iaitu
bintang, matahari dan segala planet lain dan sebagainya, begitu juga manusia,
haiwan, tumbuhan, gunung-ganang dan pelbagai lagi ciptaan Allah SWT secara
mutlak. Manusia ciptaan Allah SWT tidak
mampu mencipta sesuatu daripada ciptaan Allah SWT sekalipun semua manusia
bersepakat untuk menciptanya.
Alam
tempat kita hidup dan membangun ini telah diciptakan Allah SWT, begitu juga manusia
adalah ciptaan Allah SWT. Allah menciptakan manusia daripada tanah, kemudian
daripada air mani hasil daripada percampuran benih lelaki dan benih perempuan.
Allah SWT mengurniakan nikmat kepada manusia, iaitu ikmat zahir dan batin
supaya manusia bersyukur.
Allah
SWT mencipta makhluknya secara berpasangan, tumbuh-tumbuhan, haiwan, manusia,
yang kita ketahui dan juga yang tidak diketahui. Allah juga mencipta malam dan
siang, gelap dan terang, bulan dan matahari serta bintang-bintang dan
tumbuh-tumbuhan yang melata dan yang tidak melata. Allah menjadikan siang untuk
mencari nafkah kehidupan dan menjadikan malam silih berganti supaya manusia
dapat beristirehat.
Allah
SWT yang mentakdirkan bagi setiap yang bernafas atau bernyawa akan mempunyai
mati dan mentakdirkan kepada manusia bahawa selepas kematian mausia akan
dibangkitkan semula dan dihimpunkan semula ke alam mahsyar untuk memberi
balasan yang setimpal ke atas kerja-kerja yang telah dilakukan oleh manuisa di
dunia iaitu baik ataupun jahat.
8.2 Allah Mencipta Alam Ini Untuk Kepentingan
Manusia
Allah
mencipta alam ini untuk manusia mengambil manfaat daripadanya, dan memberi
kebebasan kepada manusia melakukan apa sahaja daripada alam ini berdasarkan
firman Allah:
أَلَم
تَرَوا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم ما فِى السَّمٰوٰتِ وَما فِى الأَرضِ
وَأَسبَغَ عَلَيكُم نِعَمَهُ ظٰهِرَةً
وَباطِنَةً ۗ
Maksud: “Tidakkah kamu memperhatikan bahawa
Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada
di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang
batin?”
(Luqman :
20)
Allah memberi kemudahan kepada
manusia segala sesuatu yang ada di
langit dan di bumi, di darat dan di lautan. Awan telah ditugaskan untuk
berkhidmat kepada manusia kerana ia membawa air yang dikumpul begitu susah
payah daripada lautan dan sungai-sungai lalu diturunkan semula ke bumi dalam
bentuk hujan yang boleh menyebabkan tumbuhnya biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan
yang menjadi rezeki untuk manusia.
Lautan dan sungai yang diciptakan
untuk kemudahan manusia mengambil faedah daripadanya, kerana dengan lautan dan
sungai terdapat sumber-sumber pemakanan manusia seperti ikan, udang dan
sebagainya. Lautan dan sungai juga berfungsi menjadi habitat laut dan menjadi jalan perhubungan umat manusia
daripada sebuah negara ke sebuah negara yang lain. Begitu juga di dasar lautan
terdapat berbagai jenis makhluk yang boleh dimakan dan dijadikan perhiasan oleh
manusia.
Matahari dan bulan juga dikurniakan
dengan kelengkapan yang beraneka bentuk dan dapat memberi faedah kepada
manusia. Umpamanya menjadi sumber tenaga dan cahaya. Pendeknya seluruh alam
adalah diciptakan oleh Allah SWT sebahagiannya untuk memenuhi kelengkapan
sebagai syarat untuk manusia hidup di bumi Allah SWT.
8.3 Konsep Kematian
Mati
ialah tercetusnya hubungan roh dengan jasad zahir batin, perpisahan antara
keduanya, atau penggantian diri dari satu keadaan kepada keadaan lain. Mati
berbeza dengan tidur kerana tidur berupa terputusnya roh buat sementara dengan hubungan-hubungan
lahiriah. Kita menyedari bahawa dua
perkara yang terpaksa dialami oleh setiap manusia ialah mati dan keduanya ialah sesudah mati akan hidup
kembali ke alam barzakh atau alam akhirat. Kematian adalah satu perkara yang
pasti berlaku kepada setiap orang yang bernyawa.
Firman
Allah:
أَيْنَمَا تَكُونُوا
يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ
Maksud : Di mana jua kamu
berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada
dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh Surah An-Nisak : 78)
9. PERANAN AQIDAH DAN KESANNYA
Akidah
merupakan perkara asas alam Islam. Tanpanya tidak tertegak Islam dan
kehidupan individu. Akidah yang rosak mengakibatkan runtuh pegangan Islam
seseorang. Sesungguhnya Allah S.W.T. menurunkan wahyuNya memberi penumpuan yang
serius terhadap persoalan akidah supaya setiap orang Islam selamat akidah dan
sejahtera kehidupannya. Akidah memainkan peranan penting dalam menentukan
perjalanan hidup seseorang. Akidah
adalah penggerak dan mencorakkan kehidupan seseorang muslim. Akidah yang lemah
mempengaruhi gaya hidup negatif seseorang.
Memandangkan iman
itu boleh bertambah dan boleh berkurang, maka hendaklah kita berusaha menambah
dan menyuburkan keimanan kita melalui amal soleh yang merangkumi ibadat umum
dan ibadat khusus. Secara ringkasnya antara lain, kita hendaklah berusaha
untuk:
§ Memahami dan menyedari bahawa menuntut
ilmu adalah wajib. Cuba menghubungkan diri bersama orang-orang mukmin yang
ikhlas.
§ Mengelakkan diri dari suasana dosa dan
maksiat.
§ Bermujahadah melawan nafsu (Al-Nafs) dan
jihad melawan pujuk rayu syaitan perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan
berterusan.
§ Berusaha bersungguh-sungguh meninggalkan
perkara-perkara haram.
§ Bersungguh-sungguh dalam melakukan
ibadah-ibadah asas seperti solat berjemaah, bertadabbur Al-Quran dan
mengamalkan Sunnah serta melatih diri untuk sentiasa mengingati Allah S.W.T.
§ Sentiasa berfikir ke arah memperbaiki diri
(muhasabah diri).
§ Sentiasa berdoa.
§ Bertawakkal kepada Allah S.W.T.
Akidah juga mempunyai
peranan yang penting ke arah membina pandangan alam yang harmoni terhadap alam
sekitar. Pandangan alam seperti yang dikemukakan oleh Islam begitu
menitikberatkan hubungan tiga penjuru, iaitu di antara manusia dengan Allah,
manusia dengan manusia dan manusia dengan alam tabii. Selain daripada itu, akidah juga memainkan peranan yang
penting bagi memupuk falsafah hidup seseorang muslim. Penganut-penganut Islam
ditanam dengan kepercayaan bahawa penciptaan alam semesta bukanlah tanpa
matlamat tertentu.
Bagi memastikan manusia membuat
pilihan yang tepat, Allah telah mengurniakan manusia hikmah (kebijaksanaan)
malah mengutuskan para Rasul untuk membawa petunjuk. Umat Islam juga diyakinkan
bahawa kewujudan mereka sendiri mempunyai matlamat, iaitu untuk menyempurnakan
tanggungjawab u’budiyyah, khalifah dan amanah. Mereka mestilah menyempurnakan
tanggungjawab-tangungjawab tersebut, yang juga termasuk di dalamnya
tanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar.
Akidah
boleh merangsang dan memotivasikan seseorang muslim untuk melakukan amalan baik
dan mulia dalam hidupnya. Peranan ini jelas kerana akidah yang tersemat kukuh
dalam diri individu muslim akan menggerakkan seluruh anggota untuk
menterjemahkan secara praktikal seluruh ajaran Allah yang diyakininya sebagai
benar dan perlu dihayatinya dalam kehidupan.
Akidah juga melahirkan manusia yang berfikiran terbuka,
berpandangan jauh dan optimis dalam kehidupan (Ibid). Kepercayaan muslim
tentang wujudnya Tuhan dan alam lain (alam barzakh) yang bakal ditempuhinya
kelak selepas meninggalkan dunia ini akan menjadikannya sebagai manusia yang
berpandangan jauh. Bermakna di sini individu akan melakukan amalan berbentuk
keduniaan dan akhirat secara seimbang dan menerima ketentuan semasa hidup tanpa
adanya prasangka buruk terhadap Tuhan.
|
RUJUKAN
1. Ahmad bin Mohd Salleh, 1995. Pendidikan
Islam- Siri Pendidikan Perguruan(Dinamika Guru). Kuala Lumpur: Penerbit Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
2. Sulaiman Endut, 1993. Asas-asas Fardu Ain.
Malaysia: Pustaka Haji Abdul Majid.
3. Wahibah Twahir@H.Tahir, Husna Husain dan
Dr Ibrahim Hashim, 2012. Iman dan Kehidupan- Modul Program Pendidikan Jarak
Jauh. Perak: Universiti Perguruan Sultan Idris.
4. Abdul Karim Zaidan, 1984, Usul Dakwah,
Kuala Lumpur; Pustaka Al-Ameen.
5. Abu Bakar Jabir Al jazair, 1986, Aqidah
Mukmin, (Terjemahan) Ismail Mohd. Hasan. Kuala Terengganu: Yayasan Islam
Terengganu.
6. Ramli Awang, (1997) Tasawwur Rabbani
Menurut al Quran dan alSunnah, KualaLumpur : al HidayahPublishers.
7. Haron Din, Prof. Dato’ Dr.(1992) Tasawwur Islam, Shah Alam: Hizbi dn. Bhd.
8. Sayed Sabiq. (2007).Akidah Islam Menurut
al-Quran dan Al Hadis. Kuala Lumpur : Pustaka Salam
9. Haji Abdul Hadi Haji Awang, (1985) Muqaddimah Aqidah Muslim, Penerbit Gedung Gua
Ulasan
Catat Ulasan