CARA PENYELESAIAN YANG BOLEH DIAMBIL OLEH GURU UNTUK MENYELESAIKAN ISU-ISU BERKAITAN DALAM PENDIDIKAN - FALSAFAH DAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA (EDUP 3013)
1.0 PENGENALAN
Penulisan akademik ini mengupas isu-isu falsafah dalam
pendidikan. Antara perkara yang akan disentuh iaitu profesion dan
profesionalisme. Melalui perspektif lain, standard prestasi antabangsa dan kepelbagaian
potensi turut dikupas dalam penulisan akademik ini. Oleh yang demikian,
masalah-masalah tersebut akan dihuraikan beserta dengan kaedah penyelesaian
yang bersesuaian bagi para guru.
2.0 ISU-ISU
FALSAFAH DALAM PENDIDIKAN
Pelbagai isu falsafah dapat dikesan dalam pendidikan
terutamanya dalam kalangan para guru. Antara isu falsafah dalam pendidikan yang
dapat dikesan iaitu tahap profesion dipersoalkan, desakan memenuhi Standard
Prestasi Antarabangsa dan juga kemampuan memanipulasi kepelbagaian potensi
murid. Walaupun terdapat pelbagai isu falsafah dalam pendidikan, hanya tiga
yang paling ketara dan dominan yang dapat dikesan melalui masalah yang dilihat
oleh umum. Definisi profesion dan profesionalisme perlulah diketahui sebelum
mengupas lebih dalam mengenai profesionalisme keguruan. Merujuk Kamus Dewan Edisi
Ke-4 (2015), profesion merupakan pekerjaan terutamanya yang memerlukan
pelajaran yang tinggi dan latihan khas. Manakala profesionalisme pula merupakan
sifat-sifat kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan sebagaimana yang sewajarnya
terdapat pada atau dilakukan oleh seorang profesional.
2.1 TAHAP
PROFESION GURU DIPERSOALKAN
Tahap profesion guru sering dipersoalkan oleh masyarakat
terutamanya ibu-bapa dan penjaga yang terdapat di kawasan bandar. Perkara
seperti ini berlaku apabila penduduk-penduduk di bandar lebih terdedah dan
terbuka dengan pendapat dan saranan daripada pelbagai sumber seperti laman
sesawang, hasutan orang dan juga faktor persekitaran. Hal ini berbeza dengan
masyarakat yang menduduki kawasan luar bandar, mereka lebih menghormati para
guru kerana guru dianggap sebagai sumber utama dalam proses pengajaran dan
pembelajaran murid-murid. Akibat daripada ketidakcukupan wang mahu pun
kedudukan geografi yang tidak strategik, ibu-bapa yang terdapat di luar bandar
ini tidak mampu menghantar anak-anak mereka ke pusat-pusat tuisyen apatah lagi
mahu membelikan peralatan tulis yang lengkap untuk anak-anak. Terbuktilah
bahawa profesion guru dominannya dipersoalkan oleh masyarakat yang terdapat di
kawasan-kawasan bandar.
2.2
DESAKAN MEMENUHI STANDARD PRESTASI ANTARABANGSA
Umum mengetahui bahawa sistem pendidikan yang terdapat di
Malaysia seringkali berubah akibat daripada pentadbiran kerajaan Malaysia yang
kerap berubah demi menjamin sistem pendidikan yang menepati Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Perkara ini membuatkan para guru kini mengharungi pelbagai desakan
daripada pihak sekolah mahu pun Kementerian Pelajaran bagi memenuhi Standard
Prestasi Antarabangsa. Ramai warga
pendidik tidak berpuas hati dengan pencapaian dalam pendidikan kini. Misalnya,
melalui keputusan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)
menunjukkan bahawa keputusan yang dicapai oleh pelajar-pelajar di Malaysia
merundum berbanding dengan negara-negara maju yang lain seperti Hong Kong,
Korea Selatan dan juga Singapura. Tambahan, lebih kurang 20% orang pelajar
Malaysia gagal untuk mengecapi keputusan sasaran minimum TIMSS bagi mata pelajaran
Sains dan Matematik merujuk kenyataan Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Para
guru difahamkan bahawa sekiranya tiada usaha yang utuh dalam kalangan pendidik
untuk meningkatkan prestasi murid-murid di sekolah, Malaysia akan mengalami
kerunduman prestasi murid berbanding dengan negara-negara lain. Perkara ini
menunjukkan bahawa terdapat banyak tekanan dan bebanan diterima oleh para guru.
2.3
KEMAMPUAN MEMANIPULASI KEPELBAGAIAN POTENSI MURID
Kemampuan memanipulasi kepelbagaian potensi murid dalam
kalangan guru di sekolah-sekolah tidak wajar dipersoalkan oleh masyarakat mahu
pun ibu-bapa kepada murid-murid di sekolah. Hal ini demikian kerana para guru
yang terdapat di sekolah-sekolah tidak kira sekolah rendah mahu pun sekolah
menengah mempunyai kemahiran yang mencukupi dalam memanipulasi kepelbagaian
potensi murid. Kementerian Pelajaran percaya bahawa guru-guru boleh menyediakan
pelbagai peluang pembelajaran yang akan menjamin pembelajaran yang efektif,
termasuk penggunaan bahan-bahan yang berlainan serta tidak hanya fokus kepada
buku teks semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini menunjukkan bahawa
para guru berkemampuan untuk mengenal pasti potensi setiap murid yang terdapat
di dalam kelas dengan lebih berbaik berbanding dengan ibu-bapa dan masyarakat
yang hanya tahu menuding jari kepada pihak sekolah terutamanya para guru yang
berhempas-pulas mengajar anak-anak murid dengan gemilangnya.
3.0 KAEDAH
PENYELESAIAN ISU-ISU FALSAFAH DALAM PENDIDIKAN
Merujuk persoalan yang dinyatakan di dalam arahan tugasan
kerja kursus ini, terdapat tiga permasalahan utama yang diajukan dalam
penulisan iaitu cara penyelesaian yang boleh diambil oleh guru untuk
menyelesaikan masalah tahap profesion yang dipertikaikan, desakan memenuhi
Standard Prestasi Antarabangsa dan juga kemampuan memanipulasi kepelbagaian
potensi murid. Merujuk konteks yang diajukan, saya mendapati bahawa terdapat
tiga cara utama yang perlu diketengahkan dalam soal penyelesaian masalah falsafah
dalam pendidikan. Antaranya adalah menerapkan amalan profesionalisme guru dalam
diri setiap guru, memperkasa Standard Prestasi Antarabangsa dan juga mengenal
pasti kepelbagaian potensi murid dengan baik.
3.1 MENERAPKAN
AMALAN PROFESIONALISME GURU
Standard Guru Malaysia telah pun menetapkan amalan profesionalisme guru yang sewajarnya dipatuhi oleh setiap guru. Oleh yang demikian, para guru mestilah mengikuti domain-domain yang telah pun digariskan dalam Standard Guru Malaysia bagi mengatasi masalah tahap profesion guru yang sering kali dipertikai oleh pihak-pihak yang tidak sepatutnya mahu pun masyarakat seperti ibu-bapa dan juga penjaga kepada murid-murid. Merujuk Standard Guru Malaysia, terdapat tiga domain utama yang perlu ada dalam diri setiap guru iaitu domain diri, profesion dan juga sosial. Rajah 3.1 (a) menunjukkan domain-domain yang terkandung dalam Standard Guru Malaysia.
Rajah 3.1 (a) Domain-domain dalam Standard Guru Malaysia
Sebagai seorang guru yang cemerlang, guru wajarlah mempunyai domain-domain di dalam diri yang positif. Hal ini demikian kerana amalan-amalan nilai dapat mewujudkan penampilan diri yang lebih berkeyakinan. Oleh yang demikian, isu seperti tahap profesion guru dipersoalkan dapat dihindarkan dengan lebih mudah justeru para murid menjadikan guru sebagai idola utamanya. Rajah 3.1 (b) menunjukkan nilai-nilai yang ditekankan dalam setiap domain mengikut Standard Guru Malaysia.
Rajah 3.1 (b) Nilai-nilai dalam Standard Guru Malaysia
Sudah
terbuktilah bahawa dengan adanya nilai-nilai mengikut Standard Guru Malaysia
yang telah pun digariskan, para guru boleh menjalankan tugas sebagai guru yang
profesional, mampu menjadi age sosialisasi justeru dapat menjadi modal insan
buat masyarakat sekeliling serta persoalan tentang tahap profesional guru yang
dipertikaikan dapat diselesaikan.
Selain itu, Tafsiran Model Standard Guru Malaysia juga hendaklah dikuasai oleh setiap guru bagi mengecapi profesionalisme keguruan yang tepat dan benar. Rajah 3.1 (c) menunjukkan Tafsiran Model Standard Guru Malaysia yang perlu diamalkan dalam diri setiap guru di Malaysia. Huruf G di tengah-tengah bulatan model melambangkan guru yang dihasratkan oleh negara. Tiga lingkaran kecil yang saling bertindan melambangkan tiga aspek komplementasi yang perlu dikuasai oleh setiap guru. Lingkaran besar pertama merupakan keperluan utama yang disediakan oleh agensi dan institusi latihan keguruan. Glob di tengah-tengah lingkaran melambangkan kualiti guru bertaraf dunia yang dipertanggugjawab membangunkan modal insan berminda kelas pertama. Oleh yang demikian, bagi memenuhi kehendak masyarakat untuk menjadi guru yang mempunyai tahap profesion yang baik, Tafsiran Model Standard Guru Malaysia ini hendaklah dikuasai oleh setiap guru di Malaysia.
Rajah 3.1 (c) Tafsiran
Model Standard Guru Malaysia
3.2 MENINGKATKAN
PROFESIONALISME KENDIRI
Meningkatkan profesionalisme kendiri
merupakan salah satu daripada cara untuk memartabatkan profesion keguruan kini.
Umum mengetahui bahawa profesion guru sering kali dipandang tinggi oleh setiap
masyarakat di Malaysia. Oleh yang demikian, sebagai seorang guru wajarlah
menjaga martabat profesion keguruan daripada digugat oleh mana-mana pihak hanya
dengan pertikaian tentang tahap profesion keguruan. Setiap guru
bertanggungjawab untuk memartabatkan profesionalisme keguruan supaya tahap
profesion keguruan tidak dipersoalkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Antara
langkah yang boleh dilakukan oleh para guru bagi mempertingkatkan tahap
profesionalisme keguruan adalah mengadakan kursus peningkatan profesionalisme
keguruan, membuat penyelidikan dalam penulisan, mengusahakan perkembangan
kendiri dan juga sentiasa peka terhadap perkembangan pendidikan dan teknologi
terkini. Rajah 3.2 (a) menunjukkan langkah-langkah untuk mempertingkatkan tahap
profesionalisme perguruan.
Rajah 3.2 (a)
Langkah-langkah Mempertingkatkan Tahap Profesionalisme Perguruan
3.3 MEMPERKASAKAN
STANDARD PRESTASI ANTARABANGSA
Guru memang akan terbiasa dengan desakan-desakan dan bebanan yang diberikan oleh pihak atasan seperti Kementerian Pelajaran Malaysia. Antara bebanan yang diterima oleh para guru zaman kini merupakan desakan untuk memenuhi Standard Prestasi Antarabangsa. Standard yang ditetapkan oleh pihak kementerian ini semestinya tidak mampu dilaksanakan oleh sesetengah guru di Malaysia terutamanya mereka yang mengajar di kawasan luar bandar seperti pedalaman tahap satu sehinggalah ke tahap yang tertinggi. Oleh yang demikian para guru seyogianya mengetahui langkah-langkah untuk mempertingkatkan pencapaian pelajar selari dengan kehendak kementerian yang berdasarkan Standard Prestasi Antarabangsa. Rajah 3.3 (a) menunjukkan antara kaedah untuk mempertingkatkan pencapaian para murid.
Rajah 3.3 (a) Kaedah Meningkatkan Pencapaian Para Murid
Berdasarkan rajah 3.3 (a), para guru
hendaklah memastikan setiap murid berjaya serta menyediakan sokongan bagi murid
yang ketinggalan. Pihak atasan hendaklah menetapkan akautabiliti kepada sekolah
dalam melaksanakan perubahan ke atas pencapaian pelajar sebagai ganjaran kepada
peningkatan pelajar. Guru hendaklah membuat pelaburan dalam pemimpin terbaik di
setiap sekolah. Guru juga hendaklah meningkatkan daya tarikan keguruan dan
menjadikan profesion keguruan lebih baik supaya dapat menghasilkan individu
berkebolehan. Guru juga hendaklah membuat kajian tentang tokoh-tokoh supaya
dapat menjadi yang lebih baik.
3.4 MENGENAL PASTI KEPELBAGAIAN POTENSI
MURID
Mengenal pasti
kepelbagaian potensi murid merupakan satu elemen yang sangat penting untuk
dikuasai oleh setiap guru di Malaysia. Setiap pelajar mempunyai sifat unik dari
segi perkembangan afektif dan kognitif, kematangan sosial, keupayaan, motivasi,
aspirasi, minat dan potensi. Selain itu terdapat juga faktor lain seperti
kepelbagaian daripada aspek kecerdasan, latar belakang sosial dan juga ketidaksamaan
antara pelajar dengan kurikulum yang disediakan. Setiap kepelbagaian potensi
pelajar ini hendaklah diketahui oleh setiap guru supaya segala kelebihan
murid-murid dapat dikembangkan dengan lebih teratur. Kemahiran mengenal pasti
kepelbagaian potensi murid ini semestinya mampu menyangkal dakwaan yang
diberikan oleh masyarakat bahawa para guru tiada kemampuan untuk memanipulasi
kepelbagaian potensi murid demi perkembangan murd itu sendiri.
Para guru hendaklah menyediakan
pelbagai peluang pembelajaran yang akan menjamin pembelajaran yang efektif
termasuklah penggunaan bahan-bahan yang berlainan dan bukan hanya berfokuskan
kepada buku teks. Para guru hendaklah cakna bahawa generasi Y dan Z lebih cekap
dalam menggunakan paparan skrin yang boleh disentuh iaitu penggunaan gajet.
Manakala bagi murid-murid yang berada di kawasan luar bandar, mereka lebih
cenderung kepada pembelajaran di luar kelas seperti lawatan di luar kelas dan
juga aktviti berkumpulan. Oleh yang demikian, para guru hendaklah lebih
fleksibel dengan keadaan semasa serta guru hendaklah menyesuaikan diri dalam
sebarang situasi tanpa mengira di kawasan bandar mahu pun luar bandar. Hal ini
dapat mengelakkan isu falsafah dalam pendidikan berlaku dalam kalangan guru.
Guru-guru mestilah pandai untuk
menggunakan satu spektrum kecerdasan dan pengalaman multi-sensori untuk
mencungkil kepelbagaian potensi murid. Oleh yang demikian, pemahaman yang
mendalam terhadap kepelbagaian murid yang wujud sekarang bukan hanya dilihat
pada tahap pembelajaran sahaja malahan guru-guru seharusnya memberikan
pemerhatian yang teliti terhadap faktor-faktor kepelbagaian murid. Oleh yang
demikian, guru tidak seharusnya memandang ini sebagai suatu masalah, tetapi
melihatnya sebagai suatu sumber untuk menggalakkan pengajaran dan pembelajaran
yang lebih berkesan. Tidak lupa juga gandingan kerjasama antara badan-bdan
pendidikan untuk menyelesaikan isu-isu falsafah yang terdapat dalam pendidikan
diperlukan bagi mengatasi masalah ini.
Bagi mengatasi isu falsafah yang dihadapi, terdapat dua langkah utama yang paling besar yang perlu diambil oleh pihak-pihak yang berkenaan. Rajah 3.4 (a) menunjukkan antara langkah mengembangkan kepelbagaian potensi murid.
Rajah 3.4 (a) Langkah Mengembangkan Kepelbagaian Potensi
Murid
4.0 RUMUSAN
Konklusinya,
pada era globalisasi ini atau dunia tanpa sempadan telah memaksa industri
pendidikan di Malaysia untuk melalui era transformasi yang sangat dirasai
gelombangnya. Selain itu, perkembangan pendidikan di Malaysia yang semakin
pesat ini adalah hasil daripada minat ibu bapa yang tinggi terhadap
perkembangan pendidikan dan persekolahan anak-anak mereka baik di peringkat pra
sekolah, pendidikan rendah, menengah dan juga di institusi pengajian tinggi.
Kesedaran tersebut adalah implikasi daripada kesedaran mengenai kepentingan
pendidikan bagi memajukan diri dalam menghadapi cabaran kehidupan yang semakin
sengit.
Oleh itu,
peranan-peranan daripada pihak pendidik, ibubapa, dan pelajar itu sendiri
amatlah penting bagi menghadapi transformasi dunia tanpa sempadan ini. Akhir
sekali, pihak perancang pendidikan perlu melihat isu-isu dan cabaran yang
berbangkit secara menyeluruh dan komprehensif. Menyelesaikan masalah secara
runcitan dan memberi tumpuan kepada aspek tertentu dan mengurangkan tumpuan
kepada aspek lain akan menghalang pelaksanaan pendidikan kita terutama bagi
memenuhi aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan itu sendiri.
Assalamualaikum cg, sy nk tnya mcm mna sy nk analisiskan isu-isu kepelbagaian potensi murid dalam pendidikan berdasarkan model kurikulum.
BalasPadam