KOMUNIKASI LISAN YANG BERKESAN
1.0) PENGENALAN
Dalam menjalani kehidupan
seharian kita,kita tidak dapat mengelakkan diri dari berkomunikasi.
Berkomunikasi merupakan satu rutin yang wajib berlaku dalam aktiviti seharian
kita. Pada zaman teknologi yang maju dengan begitu pesat dan mendadak ini,
selain berbicara dari mata ke mata,iaitu berhadapan antara satu sama
lain,pelbagai alat digunakan untuk berkomunikasi seperti telefon bimbit yang
menggunakan pelbagai perisian seperti whatsapp ,instagram ,facebook ,telegram
dan sebagainya. Perbualan dengan berdepan dengan orang yang kita berkomunikasi
juga pada masa kini adalah suatu yang biasa walau jarak beribu batu dengan
adanya webcam , dan menggunakan perisian seperti Skype pada masa yang sama.
Sebagai pemula bicara, komunikasi
terbahagi kepada dua kategori iaitu komunikasi lisan dan komunikasi bukan
lisan. Komunikasi lisan bermaksud suatu yang dicakap. Ringkasnya, komunikasi
lisan merupakan suatu mesej yang disampaikan dengan kata-kata. Komunikasi lisan
berkenaan dengan apa yang kita katakan.
Manakala komunikasi bukan lisan pula, menurut Dr.Albert Mehrabian ialah
tindakan komunikasi selain dari bercakap, seperti riak muka, tangan, lengan,
kedudukan badan, posisi badan, serta pelbagai pergerakan yang dilakukan oleh
badan atau kaki dan tangan.
Topik ini penting untuk
diketahui dengan mendalam kerana umumnya kita salah faham dengan menganggap
bahawa apa yang kita ingin sampaikan sudah difahami dengan betul, walhal ianya
tidak sampai, mungkin kerana berlaku salah faham disebabkan cara kita
berkomunikasi.Lebih merbahaya lagi apabila cara kita berkomunikasi mendatangkan
kemarahan orang lain walaupun itu bukanlah tujuan kita, namun ianya disebabkan
kekurangan diri kita yang tidak tahu cara untuk berkomunikasi dengan betul.
George Bernard Shaw berkata, ”Masalah terbesar ialah sangkaan bahawa komunikasi
itu telah pun mengambil tempat”.
Maka, dengan itu penulisan ini
akan memberi fokus kepada komunkasi lisan dan bukan lisan dalam pelbagai
konteks yang berbeza, penggunaan teknik berkomunikasi yang sesuai dan betul
mengikut situasi bagi menyampaikan makna yang betul, serta perbincangan tentang
penggunaannya secara mendalam dari
pelbagai aspek.
Mutiara daripada Rollo May
berbunyi, ”Komunikasi membawa keada komuniti, iaitu memahami, merapatkan
hubungan dan mencapai persefahaman.. Berdasarkan kata-kata hikmah ini, kita
dapat mengetahui bahawan kepentingan mengetahui berkenaan kedua-dua jenis
komunikasi ini, agar apabila kita berkomunikasi, perkara yang kita ingin
sampaikan dapat disampaikan dengan baik, serta apabila digunakan untuk tujuan
yang baik, akan membawa kepada persefahaman agar kita dapat hidup bersama
dalam keadaan aman dan harmoni sebagai
sebuah komuniti.
Komunikasi lisan terdiri
daripada komunikasi terbuka. Maka permulaan berkomunikasi dengan seseorang amat
penting dalam hubungan yang lebih lanjut dalam tempoh yang lebih panjang.
Perhatian penuh perlu diberi pada beberapa minit pertama semasa kali pertama
berkomunikasi dengan seseorang. Penggunaan kata-kata yang baik dan positif
sangat mempengaruhi dan mampu membina hubungan yang erat dengan seseorang. Seterusnya
ialah teknik mendengar. Seorang pendengar yang baik mampu menggunakan
komunikasi lisan dengan efektif kerana memahami dengan baik apa yang
diperkatakan serta dapat memberikan respon yang betul. Kemudian ialah
menanyakan soalan. Tujuan menanyakan soalah ialah untuk mendapat maklumat,
menguji kefahaman, memulakan tutur bicara, menunjukkan minat pada seseorang
ataupun cuba untuk mendapatkan sokongan atau persetujuan dalam sesuatu perkara.
Terdapat dua jenis soalan iaitu soalan terbuka dan soalah tertutup. Soalan
tertutup memerlukan jawapan ya atau tidak manakala soalah terbuka jawapannya
memerlukan huraian. Gunakan jenis soalan yang sesuai semasa bertanya.
Seterusnya ialah rumusan.
Merumuskan semula perbincangan dengan menyatakan isi-isi penting semasa
berbincara membantu perbualan agar pihak yang terlibat dalam komunikasi itu
jelas perbezaan persetujuan atau perbezaan berkenaan sesuatu perkara yang
dibincangkan. Akhir sekali ialah untuk menamatkan proses komunikasi. Cara
menamatkan komunikasi itu penting dan akan memberi suatu impak sama ada baik atau
buruk proses komunikasi yang telah berlaku. Kita boleh melihat tanda-tanda
seseorang itu ingin menamatkan komunikasi dengan melihat pada jam, tidak
melihat pada mata kita, melihat tempat lain atau postur badan kelihatan tidak
ingin meneruskan proses komunikasi. Maka, kita gunakan cara yang sesuai untuk
menamatkan komunikasi itu agar komunikasi dengan seseorang itu akan lebih mudah
di masa depan. Seseorang yang pandai memulakan dan menamatkan proses komunikasi
lisan akan disenangi oleh semua orang.
Kita perluah menegur seseorang
dengan cara yang baik agar mereka berasa senang dengan kehadiran kita serta
selesa dengan kemunculan kita dalam proses komunikasi tersebut. Antara cara
yang biasa digunakan semasa bertegur sapa ialah bersalamanan, tegur secara
ringkas sambil melihat seseorang itu pada matanya. Apabila menegur seseorang,
perkara yang paling penting ialah menunjukkan bahawa kita mengambil berat
tentang keadaan seseorang yang ditegur itu. Perkara ini boleh dilakukan dengan
cara memuji seseorang seperti memuji fesyen seseorang ataupun aksesori yang dimilikinya seperti telefon
bimbit, cermin mata , cincin atau beg. Seterusnya apabila perbualan itu
berjalan dengan lancar, kita boleh pula bertanya berkenaan ahli keluarganya,
seperti sambutan peristiwa penting dalam keluarga, pertunangan, perkahwinan dan
sebagainya. Sekiranya dia baru pulang dari suatu acara seperti melancong, atau
pergi ke upacara-upacara menarik, maka kita bertanyakan kepadanya mengenai
perkara menarik yang dialaminya semasa menghadiri acara tersebut.
Akhirnya, kita disarankan
bertanya pendapatnya tentang beberapa perkara seperti berita yang terbaru yang
masih hangat seperti keputusan perlawanan bola. Maka dengan mendengar seseorang
itu menceritakan pandangannya, apabila kita mendengar dengan tekun, ianya akan
meninggalan impak yang baik dalam dirinya berkenaan kita. Perkara ini akan
merapatkan hubungan kita dengan orang tersebut. Namun,apabila perkara ini
terlalu kerap dilakukan, kesannya akan kurang efektif.
Apabila kita bertemu dengan
seseorang, adakalanya kita ingin mengetahui dengan lebih mendalam berkeneaan
seseorang itu. Namun, ada kes-kes yang mana seseorang itu terlalu malu dan
segan lalu tidak menegur seseorang yang ingin dikenali itu. Walaubagaimanapun,
sekiranya kita ingin mengenali seseorang atau kita melihat tanda-tanda bahawa
seseorang itu ingin berkenalan dengan kita, maka kita sebaiknya menegur
seseorang tersebut, dengan cara yang mesra dan baik. Kaedah yang disarankan ialah
memulakan perbualan dengan bertanya khabar atau melakukan lawak jenaka yang
ringkas tetapi kena dengan keadaan. Kita tidak seharusnya memonopli perbualan
dengan cara kita saja yang bercakap.
Seterusnya, kita belajar menjadi seorang yang berperwatakan
seperti seorang sukarelawan. Sentiasa menawarkan diri kita untuk membantu
seseorang apabila diperlukan. Namun kita harus tahu hadnya apabila seseorang
itu menolak dengan baik bantuan yang ditawarkan. Ini akan memperbaiki dan
menguatkan lagi keberkesanan hubungan sesama manusia dalam berkomunikasi.
Hatta, kalau kita berbuat baik kepada haiwan jinak sekalipun, mereka akan ingat
perbuatan baik kita seperti memberi makan kepada kucing atau membela
haiwan-haiwan lain.
Kemudian, dalam perhubungan dan
komunikasi di tempat kerja contohnya, kita perlu mendapatkan kepercayaan dan
rasa hormat-menghormati sesama pekerja. Seringkali dalam hidup, kita terlalu
ego untuk meminta pandangan orang lain berkenaan masalah kita. Maka inilah
masanya kita mengubah diri kita untuk menjadi seorang yang lebih baik. Caranya ialanya dengan meminta nasihat serta
pandangan daripada rakan sekerja kita, Terdapat dua kelebihan apabia kita
melakukannya iaitu pertama, kita
mendapat jawapan bagi masalah yang kita alami, dan kedua ini menunjukkan bahawa
kita mengakui kepandaian seseorang dalam memberi pandangan dan memberi impak
kepadanya bahawa kita menghormatinya selaku seorang yang difikirkan tahu
jawapan kepada masalah yang kita alami.
Selain itu, kita boleh juga
melibatkan diri kita dalam persatuan bukan kerajaan (NGO) yang begitu banyak
terdapat di negara kita. Kelebihannya ialah kita dapat melatih kemahiran sosial
kita untuk berinteraksi dengan pelbagai jenis manusia yang mempunyai pelbagai
ragam serta manusia dari pelbagai tempat, yang mempunyai perbezaan bangsa,
agama, fahaman politik, gaya hidup, cara berkomunikasi, bahasa yang digunakan
serta cara mereka menyampaikan sesuatu dalam mereka berkomunikasi dengan kita.
Rajah 1.0 menunjukkan ciri-ciri
komunikasi lisan yang berkesan.
Rajah
1.0 : Ciri komunikasi lisan yang berkesan
1.2) KOMUNIKASI BUKAN LISAN YANG
BERKESAN
Komunikasi bukan lisan berkait dengan
gerakan badan,postur, kedudukan dan gerakan kaki badan kepala serta keseluruhan
badan. Ianya digunakan untuk menyampai emosi atau menunjukkan sikap seseorang. Postur
badan boleh menunjukkan tentang keadaan diri seseorang.Terdapat dua jenis
postur iaitu postur terbuka dan postur tertutup. Postur tertutup iaitu
menyilang tangan serta menyilang kaki boleh dilihat mengikut keadaan sama ada
menunjukkan status atau keyakinan yang tinggi. Manakala postur terbuka seperti
tanga disisi semasa berdiri atau semasa
duduk boleh menunjukkan seseorang itu tengah mendengar dalam keadaan lebih
relaks dan bersedia untuk mendengar. Kontak mata ialah satu komunikasi bukan
lisan yang sering dilihat dan diperhatikan semasa berbual. Kita boleh melihat
mata seseorang sama ada dia sedang memberi perhatian ataupun tidak memberikan
perhatian kepada kita. Cara seseorang itu memandang kita juga boleh menunjukkan
perasaannya kepada kita. Ton,pitch , kelajuan, berhenti seketika, semasa
bercakap-cakap juga memberi suatu mesej tertentu berkenaan keadaan dalam diri
seseorang.
Terdapat jarak-jarak yang
sesuai antara kita dengan orang yang kita berbual. Dengan kekasih jaraknya
lebih dekat, dengan rakan dan sahabat sama atau berlainan jantina jaraknya
adalah berbeza. Umumnya kita tahu perkara ini denga bersosial dan melihat
apakah jarak yang biasanya digunakan dan diterima dalam masyarakat kitaBerkenaan
dengan komunikasi bukan lisan pula, terdapat pelbagai petua dan tips yang perlu
diketahui agar kita dapat memahami apa yang cuba disampaikan oleh orang lain
dalam pelbagai keadaan serta dapat menyampai sesuatu mesej dengan menggunakan
cara bukan lisan dengan lebih efektif. Perkara ini amat penting bagi
mengelakkan salah faham serta merapatkan lagi hubungan sesama subjek yang kita
berkomunikasi.Untuk mendapatkan mesej yang betul dengan baik, kita perhatikan
riak mukanya, matanya, pergerakannya dan posisi tubuh badannya, serta nada
suaranya.
Dengan sentiasa memerhatikan
perkara-perkara yang disampaikan secara bukan lisan semasa berkomunikasi, kita
akan lebih mahir dalam memahami maksud dan mesej yang ingin disampaikan serta
dapat meningkatkan kemahiran kita dalam seni komunikasi bukan lisan. Antara
perkara penting yang perlu diperhatikan ialah apabila kata-kata seseorang
bercanggah dengan tingkah laku bukan lisannya. Selalunya apabila perkara ini
berlaku, seseorang itu sebenarnya lebih bercakap benar dalam tingkah laku bukan
lisannya. Contoh apabila seseorang itu mengatakan dia gembira, namun
tingkahlakunya tidak kelihatan gembira, maka selalunya ia memberi mesej yang
dia tidak gembira. Dalam keadaan ini, tipsnya ialah beri lebih perhatian pada
tingkahlakunya semasa berbicara.
Kemudian ialah memerhatikan
intonasi suara semasa bercakap. Intosai yang kuat, nyaring, lembut, tinggi atau
rendah boleh memberi banyak maklumat berkenaan seseorang itu. Intonasi suara
boleh menunjukka yang seseorang itu sedang marah, bersemangat ataupun tidak
beminat dengan perbualan itu. Maka, dari situ kita boleh belajar dengan
menggunakan intonasi yang betul.
Antara aspek utama dalam komunikasi ialah kontak
mata. Seseorang yang mengelak dari bertentangan mata boleh dilihat sebagai
seseorang yang cuba menyembunyikan sesuatu dari diketahui atau juga boleh dalam
keadaan tertentu, sedang menipu. Walaubagaimanapun, kontak mata yang terlalu
lama boleh menjadi suatu perkara yang menakutkan dalam proses komunikasi. Maka
lakukanlah kontak mata dalam sela masa beberapa saat kemudian lihat pula pada
tempat lain sepert persekitaran agar tidak menakutkan seseorang yang kita
bercakap-cakap dengannya.
Satu lagi cara yang baik ialah
dengan bertanya pada seseorang untuk memastikan apa yang kita tafsir dan nilai
itu betul. Contohnya apabila dia mengatakan dia sedang gembira, sedangkan
tingkahlaku bukan lisannya memberi petanda-petanda bahawa dia sedang sedih. Maka
kita boleh bertanya soalah seperti, ”Awak dalam keadaan baik?” atau ”Awak
sedang sedihkah sekarang?”. Ini penting kerana boleh jadi seseorang itu sedang
menunggu kita bertanyakan soalah itu padanya agar dia dapat meluahkan apa yang
terbuku dalam hatinya..
Berdasarkan contoh ini, kita boleh
mengaplikasikan penggunaan komunikasi bukan lisan dan digabungkan dengan
komunikasi lisan dengan baik supaya hasilnya itu cemerlang. Contohnya ialah
apabila kita melakukan pembentangan dalam kumpulan atau berbual dengan
rakan-rakan di kedai makan. Kita harus pastikan kesemua pergerakan badan kita,
kontak mata, postur badan, gerakan tangan, kaki, gerakan mulut kita dan juga
intonasi suara itu digabungkan sebagai suatu kumpulan yang bertujuan untuk
menyampai satu mesej utama seperti sedang bersemangat, gembira,
bersungguh-sungguh, sedih, sedang memberi perhatian, tidak berminat atau marah.
Seterusnya ialah sesuaikan
komunikasi bukan lisan kita mengikut konteks keadaan. Contohnya ialah adakah
situasi itu merupakan situasi formal atau pun bukan formal. Selain itu, dengan
siapa kita berkomunikasi seperti ibu bapa kita, isteri, anak-anak, majikan
kita, pekerja kita , rakan-rakan dan juga seteru kita. Perkara ini amat
dititikberatkan agar tidak berlaku salah faham dalam memahami perkara dan mesej
yang cuba disampaikan oleh kita semasa proses komunikasi berlaku.
Rajah 1.1 menunjukkan ciri-ciri
komunikasi bukan lisan yang berkesan.
Rajah
1.1 : Ciri-ciri bukan lisan yang berkesan
Terima kasih. Artikel ini sgt membantu dlm penulisan kerja kursus saya :)
BalasPadamdimana nak cari sumber rujukan yang ada dalam artikel ini??
BalasPadam