TRANSFORMASI KEGURUAN SEBAGAI PROFESION PILIHAN
TRANSFORMASI KEGURUAN SEBAGAI PROFESION PILIHAN
OLEH
MOHD AL-QAHHAR
Pelbagai
sumbangan modal sosial dan ekonomi negara berasal daripada kewujudan pendidikan
di Malaysia. Antara kunci utama dalam membangunkan negara ialah pendidikan. Hal
ini bagi membangunkan negara kita seiring dengan kemajuan negara-negara lain
dan setaraf dengan negara-negara Barat. Pada era globalisasi kini, sukses dan kejayaan sesebuah
negara amat bergantung pada kemahiran, ilmu pengetahuan dan kompetensi yang
dimiliki oleh rakyat sendiri. Oleh yang demikian, tidak peliklah sekiranya
negara yang mempunyai rakyat minda kelas pertama akan berpeluang untuk
menikmati kemajuan ekonomi yang lebih pesat.
Salah
seorang daripada ahli falsafah yang terkemuka pada zaman Yunani, Plato (427-247
SM), menyatakan bahawa pendidikan merupakan satu proses untuk membentuk
individu yang berakhlak mulia dan moral yang tinggi. Pendapat Socrates disokong
oleh beliau apabila Socrates berpendapat bahawa tujuan pendidikan ialah
memberikan latihan moral kewarganegaraan yang baik. Proses pendidikan juga
dapat membentuk warganegara yang baik, serta taat setia dengan negara. Seorang
doktor di Itali, Maria Montessori (1870-1952) mentafsirkan pendidikan sebagai
satu proses membentuk dan mengembangkan intelek, jasmani, rohan dan juga sosial
tanpa mengira peringkat umur.
Proses
pendidikan merupakan penatuan semua ilmu pengetahuan di bawah Al-Quran yang
menjadi teras pendidikan bagi pendapat kebanyakan tokoh Islam. Jika merujuk pandangan
Dr.Mohd Athiyah al-Abrasyi pula, proses pendidikan sebagai pembinan tingkah
laku manusia yang berakhlak tinggi dan mulia di bawah teras agama Islam. Selain
itu, pendidikan juga menjadi asas pembinaan negara bangsa, pengukuhan perpaduan
dan mengeratkan hubungan silaturahim. Pendidikan menyediakan peluang kepada
individu untuk meningkatkan taraf hidup, menjadi ahli masyarakat yang berjaya,
dan menyumbang secara aktif kepada pembangunan negara.
Melalui interaksi dalam
masyarakat membolehkan individu daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi,
agama, dan etnik belajar memahami, menerima, dan menghargai perbezaan,
seterusnya berkongsi pengalaman dan aspirasi untuk membina masa depan Malaysia. Pendidikan
juga salah satu cara untuk menyediakan tenaga kerja yang dapat bersaing dalam
pasaran kerja global dengan mencetuskan kreativiti dan penjana inovasi dalam
generasi muda. Oleh itu, pihak kerajaan terutamanya kementerian pedidikan
Negara kita telah mengambil pelbagai insiatif untuk memastikan proses yang
dinyatakan di atas sedang berjalan lancar.
Antara pelan yang mula
dilaksanakan adalah pelan pembangunan pendidkan. Pihak kerajaan telah mula
mengorak langkah untuk mengubah sistem pendidikan selama 11 bulan agar dapat
menyediakan generasi muda untuk bersaing dalam abad ke-21. Setelah melakukan
kajian selama 11 bulan, pihak kementerian pelajaran telah mengambil keputusan
untuk memperkenalkan pelan pembangunan pendidkan yang akan dijalankan selama 13
tahun. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ini akan dilaksanakan secara 3
gelombang. Gelombang pertama akan dimulakan pada 2013 sehingga 2015 yang
menumpukan usaha memperbaiki sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan
kemahiran asas. Gelombang kedua pada 2016 sehingga 2020 akan menumpukan untuk
mempercepatkan system. Selanjutnya, gelombang yang ketiga pula pada 2021
sehingga 2025 iaitu beranjak ke arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih
fleksibel.
Kementerian pendidikan
memperkenalkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ini dengan hasil penglibatan
masyarakat dan penyelidikan yang meluas. Pelan pendidikan ini dibangunkan
dengan tiga objektif khusus. Objektif yang pertama ialah memahami prestasi dan
cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses
kepada pendidikan, meningkatkan standard (kualiti), merapatkan jurang
pencapaian (ekuiti), mengukuhkan perpaduan dan mengeratkan hubungan silaturahim
dalam kalangan murid, serta mengoptimumkan kecekapan sistem. Objektif yang
seterusnya ialah mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas dan nyata untuk setiap
murid dan sistem pendidikan secara keseluruhan bagi tempoh 13 tahun akan
datang. Objektif yang terakhir ialah menggariskan transformasi sistem
pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting dalam Kementerian bagi
memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi masyarakat, serta mencetus dan
menyokong transformasi perkhidmatan awam.
Kementerian telah mengenal pasti
dan menggubal 11 anjakan yang perlu dilakukan bagi produksi perubahan yang
diinginkan oleh semua rakyat Malaysia. Setiap anjakan perlu memberi impak atau
kesan yang positif kepada sekurang-kurangnya satu daripada lima keberhasilan
sistem, iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Kualiti menjadi
fokus utama merentasi semua anjakan kerana kualiti merupakan dimensi penting
yang perlu diberikan perhatian segera. Sebahagian daripada anjakan ini
merupakan perubahan strategi dan hala tuju pendidikan. Anjakan yang lain
merupakan perubahan pelaksanaan dalam cara Kementerian dan sekolah melaksanakan
dasar sedia ada. Secara keseluruhan, anjakan yang dirancang mengambil kira
setiap pihak berkepentingan dan permasalahan utama yang ditimbulkan masyarakat
awam. Kementerian berharap keterangkuman ini akan menyediakan satu asas tumpuan
yang boleh diterima oleh semua warganegara Malaysia.
Antara anjakan
pertama yang dikenal pasti ialah menyediakan kesamarataan akses kepada
pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa. Anjakan yang kedua pula untuk
memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris serta digalakkan mempelajari bahasa tambahan. Anjakan yang seterusnya
ialah melahirkan rakyat yang menghayati nilai. Anjakan yang keempat pula bagi
mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan. Anjakan yang
selanjutnya ialah memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di
setiap sekolah. Anjakan yang keenam ialah mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk
menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan. Di samping itu, anjakan
yang ketujuh ialah memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di
Malaysia. Anjakan yang kelapan ialah untuk mentransformasi kebolehan dan
keupayaan penyampaian Kementerian. Selain itu, anjakan yang kesembilan ialah
bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta secara meluas. Anjakan
yang kesepuluh ialah bagi memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
Anjakan yang terakhir ialah untuk meningkatkan ketelusan untuk
kebertanggungjawaban awam secara langsung. Rajah 1.0 menunjukkan 11 anjakan utama
untuk mentransformasi sistem pendidikan negara.
Rajah
1.0 : 11 Anjakan utama untuk mentransformasi sistem pendidikan negara
Antara anjakan yang penting dan
banyak diulaskan adalah anjakan yang keempat iaitu mentransformasi profesion
keguruan menjadi profesion pilihan. Guru memainkan peranan yang penting dalam
menentukan keberhasilan murid yang cemerlang. Oleh itu, transformasi dalam
profesion keguruan adalah amat penting. Pada permulaanya, masyarakat mula
bimbang apabila kerajaan merangka anjakan keempat ini untuk hanya memberikan
30% graduan terbaik ditempatkan di sekolah-sekolah untuk bekerja. Manakala
pelatih guru yang sedang belajar sekarang tidak perlu risau atau bimbang kerana
anjakan ini akan dilaksanakan secara beransur-ansur dan ia tidak akan menjejaskan
sistem pembelajaran pelatih guru yang meneruskan jurusan sekarang kerana setiap
perubahan dan langkah yang akan diambil akan memerlukan masa yang lama. Oleh
itu, para pelatih guru tidak perlu berasa resah akibat keputusan kerajaan ini
dan berusaha mendapat keputusan yang cemerlang dalam pengajian mereka.
Bermula dari tahun 2013,
kemasukan ke program profesion perguruan akan diketatkan dan dikurangkan. Hanya
30% pelajar yang terbaik sahaja akan diambil untuk meneruskan pelajaran di IPG.
Perkara ini membantu untuk memenuhi tujuan pihak kerajaan melahirkan para guru
yang berkualiti tinggi dan berkaliber agar dapat meningkatkan taraf pendidikan
Negara kita kepada suatu tahap yang lebih bermutu. Mulai tahun 2013, pihak
kementerian akan bekerjasama dengan pihak Kementerian Pengajian Tinggi untuk
menyelaraskan standard pengajian agar dapat meningkatkan kualiti guru yang
dihasilkan di IPG. Kalau meneliti sistem pendidikan sebelum ini, hanya 50% guru
sahaja yang dapat mengajar dengan berkesan. Selebihnya hanya mengajar dengan
tidak berasaskan pemahaman yang mendalam dan memberi tumpuan kepada kemahiran
berfikir aras tinggi. Guru merupakan tonggak utama dalam sistem pendidikan
dengan memberikan pendidikan yang sempurna kepada para pelajar agar dapat
menyediakan generasi muda cemerlang yang dapat menempuh segala cabaran pada
masa depan kelak dan dapat bersaing dengan para pelajar dari Negara lain.
Demi merealisasikan tujuan
kerajaan, pihak kementerian telah mengambil keputusan untuk hanya memilih para
pelajar yang terbaik untuk meneruskan pelajaran di IPG.Pelajar cemerlang yang
menceburi bidang perguruan dapat menghasilkan generasi muda yang berkaliber dan
dapat bersaing dalam abad ke-21. Para pelatih guru yang keluar daripada IPG
akan berkaliber dan dapat menghasilkan generasi muda yang berkualiti tinggi dan
dapat memenuhi tujuan pihak kementerian pendidikan pada masa depan kelak. Para
pelatih guru juga akan menjalani latihan yang unggul dari mereka memulakan
pengajian sampai bersara daripada profesion perguruan. Para pelatih guru dapat
mempelajari banyak perkara tentang kerjaya mereka dan dapat membina keyakinan
dalam diri mereka agar dapat menyediakan diri mereka terhadap alam pekerjaan
mereka nanti.
Selanjutnya, para guru yang
memulakan profesion perguruan juga akan diberikan latihan CPD daripada guru
besar atau pengetua, guru penyelia atau guru pemimbing.Program CPD berasaskan
latihan komponen teras dan latihan komponen elektif. Latihan ini dijalankan di
peringkat sekolah dan akan berkesan disebabkan latihan di peringkat sekolah
amat berkesan. Latihan ini akan melibatkan rakan sejawat, guru kanan, dan guru
besar dan amat berkesan. Melalui latihan ini, para guru dapat meningkatkan
tahap kemahiran dengan selaras tahap kecekapan mereka dengan lebih tinggi.
Latihan sebegini dapat membantu para guru untuk menyediakan diri dalam alam
pekerjaan.
Selain itu, beban pentadbiran
para guru juga akan dikurangkan agar dapat membantu mereka untuk menumpukan
fokus dalam proses pengajaran. Proses ini dapat memperkemaskan dan memudahkan
proses pengumpulan data dan pengurusan data yang sedia ada. Kebanyakan tugas
akan mula diberikan kepada pusat perkhidmatan terpusat atau kepada guru
pentadbiran peringkat sekolah. Tambahan pula, para guru juga akan ditaksir oleh
pengetua atau guru besar untuk beberapa tahun. Penilaian ini akan dijalankan
mengikut instrumen penilaian baharu yang menilai terhadap keupayaan guru dalam
menyampaikan pengajaran di dalam luar kelas atau di dalam kelas. Instrumen
tersebut menyedarkan guru dan membantu mereka dalam pembelajaran murid.
Seterusnya, para guru yang
berprestasi tinggi juga akan diberikan peluang keemasan untuk dinaikkan pangkat
daripada DG 41 kepada DG 54 dalam tempoh yang lebih sigkat berbanding daripada
yang normal. Para guru yang mencapai tahap kualiti minimum akan diberikan
bimbingan yang lebih baik agar dapat memastikan mereka berada dalam landasan
pengajaran yang betul. Manakala guru yang masih tidak dapat mencapai tahap
kualiti yang minimum, mereka akan ditugaskan semula untuk menjalankan tugas lain
seperti pembantu pentadbiran, pengurusan disiplin, dan pengurusan kokurikulum.
Oleh itu dari masa ke masa, kementerian akan mengurangkan kohort guru secara
berperingkat melalui penambahbaikan dalam penggunaan masa dan produktiviti
guru.
Tambahan pula, para guru juga
boleh memilih perjalanan kerjaya yang dapat menarik prestasi dan potensi
mereka. Contohnya, mereka boleh memilih untuk menjalankan tugas mereka di
peringkat sekolah, daerah, negeri atau persekutuan. Para guru juga diberi
kebebasan untuk menceburi bidang yang mereka amat minati. Contohnya, bidang
pembangunan kurikulum, pentaksiran dan program latihan untuk menghasilkan
sistem yang luas. Para guru yang berperanan sebegitu, dapat menjadi sebagai
guru pakar dalam bidang yang mereka minati. Walaubagaimanapun, peluang kenaikan
pangkat masih sama tanpa mengira bidang yang diceburi oleh para guru.
Di samping itu, pihak
kementerian juga memberikan peluang kepada guru untuk meluangkan masa keluasaan
yang diberikan dalam isu perjadualan kokurikulum serta proses pengajaran dan
pembelajaran. Aktiviti CPD yang dilaksanakan juga dimudahkan dengan melibatkan
para guru membimbing satu sama lain. Melalui perkara ini kerjasama antara guru
dapat diperkukuhkan serta dieratkan dan dapat mencapai standard professional dengan
mudah sekali. Pihak kementerian juga harus membawa pelbagai kemudahan dan
keistimewaan dalam profesion perguruan agar dapat menarik minat para guru.
Contohnya, kemudahan tempat tinggal, elaun dan sebagainya.
Secara rumusnya, anjakan keempat
iaitu mentransformasi keguruan sebagai profesion pilihan merupakan salah satu
anjakan yang penting dan bermanfaat dalam pelan pembangunan pedidikan. Hal ini
kerana, melalui transformasi keguruan, pendidikan sesebuah Negara dapat
dibangunkan dan ditingkatkan dengan mudah sekali. Seorang guru memainkan
peranan yang penting dalam sesebuah pendidikan Negara dalam pembinaan generasi
yang berilmu dan berpengetahuan yang luas dan tinggi. Oleh itu, pendidikan
Negara kita memerlukan para guru yang lebih cemerlang dan sukses serta sesuai
untuk membangunkan pendidikan. Oleh itu,kementerian telah mengorak langkah yang
strategik untuk menarik minat orang ramai untuk menceburi bidang pendidikan
agar dapat menghasilkan guru-guru yang berkaliber tinggi. Melalui guru-guru
tersebut kementerian dapat mencapai dan memenuhi tujuan yang dirangka untuk
tahun 2013-2025. Pentransformasian keguruan ini harus disokong dan perlu
melibatkan diri secara langsung demi Negara yang tercinta ini.
Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT
BalasPadamMore than 160000 women and men are utilizing a easy and SECRET "liquids hack" to lose 1-2lbs every night in their sleep.
It's scientific and it works on anybody.
This is how to do it yourself:
1) Go grab a clear glass and fill it up with water half the way
2) Now use this awesome HACK
so you'll become 1-2lbs thinner as soon as tomorrow!
Nak minta rujukan untuk esei ni
BalasPadam