RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) - Tahun 3

1.0     Pengenalan

Melalu penulisan esei ini, penulis bakal menggunakan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang dibina sendiri oleh penulis bagi menyesuaikan kehendak Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21). Penulis mengupas dan menghuraikan tentang kaedah dan teknik pengajaran yang di gunakan oleh guru berteraskan modul RPH yang mampu mencapai objektif Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) murid berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum Pentaksiran (DSKP) Bahasa Melayu Sekolah Rendah.

 

2.0     RPH yang Dibina

Rajah 2,0 (a) menunjukkan RPH yang dibina sendiri oleh penulis bagi menghuraikan kaedah dan teknik yang terdapat dalam RPH tersebut.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu

Tahun                          : 3 Teknologi

Bil. Murid                     : 20 orang

Masa                           : 7.40 pagi – 8.40 pagi

Tarikh                          : 9 Mac 2020

Tema                           : Perpaduan

Tajuk                           : Sambutan Hari Perayaan

 

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN

1.2     Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai tujuan.

1.2.1     Bertutur untuk menjelaskan dan menilai sesuatu perkara secara bertatasusila mengikut konteks.

 

Objektif

Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid berupaya:

      i.        Bercerita mengenai tiga hari perayaan utama di Malaysia

     ii.        Menceritkan tentang pengalaman murid menyambut hari perayaan

 

Sistem Bahasa         

Sistem bahasa            : Kata Kerja

Sebutan                       : Bahasa Melayu baku

 

 

Pengisian Kurikulum/ Elemen Merentas Kurikulum

Ilmu                 : Pendidikan Moral, Muzik

Nilai murni       : Hormat-menghormati, prihatin, disiplin

 

Strategi

KB                   : Menyelesaikan masalah, menaakul, mengecam

TKP                 : Verbal-linguistik, interpersonal, intrapersonal, muzik, visual, kinestatik

BCB                : Memproses maklumat mengenai sambutan perayaan kaum

 

 

 

Bahan Bantu Belajar

Bil

Jenis

1

Komputer riba

2

Pembesar suara

3

LCD

4

Lembaran petikan “Sambutan Hari Perayaan”

5

Soalan Bergambar

 

Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melakukan meraikan hari perayaan masing-masing

 

Langkah/

Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran

dan Pembelajaran

Catatan

 

 

 

 

 

 

 

-Set Induksi

(5 minit)

Lagu:

- Aidilfitri

- Gong Xi Fa Cai

- Happy Deepavali

 

Soalan cadangan:

1.    Berapakah perayaan utama di Malaysia?

2.    Pernahkah anda mendengar lagu perayaan?

3.    Bolehkah kaum yang berbeza menyambuta perayaan kaum lain?

4.    Bagaimanakah suasana sambutan hari raya?

1)    Guru mengarahkan murid-murid untuk menumpukan perhatian.

2)    Murid-murid mendengar tiga buah lagu perayaan berdasarkan tiga kaum utama di Malaysia.

3)    Guru meminta murid mendengar lagu dengan teliti.

4)    Guru mengulang semula lagu dan murid-murid bernyanyi bersama guru.

5)    Murid-murid diminta untuk meneka lagu yang telah dimainkan.

6)    Murid diminta untuk menyatakan perasaan yang mereka rasakan.

7)    Guru menyatakan tajuk pembelajaran yang bakal dipelajari.

BBB:

-Komputer riba

-Pembesar suara

-Lagu

Teknik:

-Soal jawab

-Perbincangan

 

TKP:

-Visual

-Verbal

-Muzik

-Interpersonal

 

BCB:

-Kemahiran mendengar

-Kemahiran bertutur

 

Langkah 1

(15 minit)

Petikan Dialog:

“Perayaan di Malaysia dan Kepentingannya”

 

Perayaan adalah suatu aktiviti yang disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum. Kebiasaannya sesuatu perayaan disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum adalah bertujuan untuk memperingati peristiwa penting yang pernah berlaku pada sesuatu masa dahulu. Ia juga disambut untuk mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Sambutan hari perayaan di negara ini meliputi perayaan Hari Raya Puasa buat orang islam, Tahun Baru Cina buat orang Cina dan perayaan Deepavali buat orang India. Ketika perayaan ini disambut suasananya pasti dengan kegembiraan dan sedikit hidangan makanan. Semua rakyat negara ini menanti-nanti setiap perayaan dengan penuh debaran dan semangat tinggi. Sambutan perayaan di Malaysia dapat melahirkan perpaduan antara semua kaum. Oleh itu, memang ada banyak kebaikan jika sambutan perayaan dilaksanakan di negara ini.

 

 

 

1)    Guru mengedarkan petikan kepada semua murid

2)    Murid-murid diminta untuk membaca petikan secara mentalis.

3)    Murid-murid diminta untuk membaca petikan mengikut kumpulan “Talking Chips” yang telah diagihkan.

4)    Selesai membaca petikan, murid-murid diminta untuk meletakkan chip di tengah-tengah meja mengikut giliran untuk menyatakan dua kata kerja yang terdapat dalam petikan.

5)    Kumpulan yang dapat mengeluarkan kata kerja yang terdapat dalam petkan bakal mendapat satu pelekat bintang bagi satu kata kerja yang betul.

6)     Guru menjalankan sesi soal jawab secara secara lisan berdasarkan petikan.

7)    Guru merumuskan nilai murni yang terdapat dalam aktiviti “Talking Chips”

BBB:

- Petikan

 

Teknik

- Perbincangan

- Sumbang saran

- Talking Chips

 

TKP

- Verbal

- Intrapersonal

- Interpersonal

 

BCB:

- Kemahiran bertutur

- Kemahiran membaca

 

Nilai:

- Keberanian

- Hormat-menghormati

- Prihatin

Langkah 2

(15 minit)

Aktiviti:

“Jom Reka’

1)    Guru memberikan lembaran bergambar kepada murid.

2)    Murid dibahagikan kepada lima kumpulan.

3)    Murid diminta untuk membaca soalan secara senyap.

4)    Guru menerangkan kehendak soalan kepada murid.

5)    Murid dikehendaki untuk membina sebuah cerita yang sesuai berdasarkan gambar.

6)    Murid digalakkan untuk berbincang secara berkumpulan.

7)    Guru akan membimbing murid mengenai penggunaan kata kerja yang sesuai

8)    Guru memilih wakil daripada setiap kumpulan untuk membacakan cerita yang telah direka bergambar gambar yang telah disediakan di hadapan kelas.

9)    Guru merumuskan nilai terdapat dalam aktiviti “Jom Reka”.

BBB:

- Lembaran Bergambar

 

Teknik

- Perbincangan

- “Personal Learning Experiences”

 

TKP

- Verbal

- Intrapersonal

- Interpersonal

- Visual

 

BCB:

- Kemahiran bertutur

- Kemahiran mendengar

- Kemahiran menulis

 

Nilai:

- Kerjasama

- Keberanian

Langkah 3

(20 minit)

Aktiviti

“Telefon Buruk”

 

Hari Raya Aidilfitri disambut pada 1 Syawal.

Malaysia merupakan negara yang damai dan harmoni.

Meimei sungguh gembira menerima angpau pada Tahun Baru Cina.

Gita gemar makan tosai pada Hari Raya Deepavali.

1)    Guru menerangkan mengenai cara aktiviti ini dilaksanakan.

2)    Guru akan membahagikan murid kepada empat kumpulan.

3)    Setiap kumpulan perlu memilih wakil untuk tampil ke hadapan kelas bagi mengambil kad tugasan.

4)    Selepas wakil kumpulan mengambil kad tugasan tersebut, murid tersebut perlu membaca dengan teliti dan membisikkan kepada ahli kumpulan yang seterusnya.

5)    Ahli kumpulan yang terakhir diminta tampil ke hadapan dan menuturkan semula ayat yang telah didengar.

6)    Kumpulan yang dapat menuturkan semula ayat yang telah dipilih dengan tepat akan mendapat ganjaran.

7)    Bagi yang kumpulan yang tidak dapat menjawab dengan tepat, mereka perlu mengulang semula aktiviti tersebut.

8)    Guru merumuskan nilai yang terdapat dalam aktiviti “Telefon Buruk”.

 

BBB:

- Kad Tugasan

 

Teknik

- “Radio Phone In”

 

TKP

- Verbal

- Intrapersonal

- Interpersonal

- Kinestatik

 

BCB:

- Kemahiran bertutur

- Kemahiran mendengar

 

Nilai:

- Keberanian

- Kerjasama

Penutup

(5 minit)

Rumusan Isi Pelajaran

1)    Guru dan murid membuat rumusan tentang tajuk pembelajaran hari ini.

2)    Murid dikehendaki untuk memberikan satu contoh aktiviti yang dapat mengekal perpaduan kaum.

3)    Murid diminta untuk menyatakan nilai murni yang diperolehi pada hari ini.

Teknik

- Soal Jawab

 

TKP

- Interpersonal

- verbal

 

BCB:

- Kemahiran bertutur

- Kemahiran mendengar

 

Nilai:

- keberanian

- hormat-menghormati.

 

Rajah 2.0 (a) RPH Bahasa Melayu Tahun 3

 

3.0     Kaedah dan Teknik Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)

Rangka kerja aktiviti pengajaran pembelajaran yang bakal dilaksanakan oleh guru di dalam bilik darjah dalam satu jangka waktu yang telah ditetapkan dipanggil sebagai Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Guru bakal menggunakan RPH ini sebagai panduan setiaphari mengajar murid-murid berdasarkan modul DSKP yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).  Rajah 3.0 (a) menunjukkan RPH bagi tahun 3 yang telah dibina oleh penulis berdasarkan modul kemahiran mendengar dan bertutur. Tema yang digunakan iaitu tema perpaduan manakal tajuk yang digunakaniaitu “Sambutan Hari Perayaan”.

 

Rajah 3.0 (a) RPH BM Tahun 3

     Standard kandungan dan standard pembelajaran hendaklah digunakan oleh guru agar setiap PdP yang dilaksanakan oleh guru sentiasa menepati kehendak modul DSKP yang ditetapkan oleh KPM. Standard kandungan ialah  penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai manakala standard pembelajaran pula merupakan suatu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan. RPH ini semestinya menggunakan standard kandungan dan standard pembelajaran berdasarkan DSKP BM Tahun 3. Rajah 3.0 (b) merujuk kepada standard kandungan dan juga standard pembelajaran yang digunakan oleh guru.

 

\STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN

1.2     Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai tujuan.

1.2.1     Bertutur untuk menjelaskan dan menilai sesuatu perkara secara bertatasusila mengikut konteks.

 

Rajah 3.0 (b) Standard kandungan dan standard pembelajaran Tahun 3

 

     Standard kandungan dan standard pembelajaran yang disediakan oleh KPM sangat penting untuk dijadikan sebagai panduan para guru semasa sesi PdP. Panduan utama yang perlu dikecapi oleh setiap guru iaitu berpandukan objektif pembelajaran yang ditetapkan dalam RPH para guru. Wujudnya objektif pembelajaran bakal memudahkan guru untuk menilai tahap kefahaman murid mengenai sesuatu pembelajaran. Misalnya, merujuk rajah 3.0 (b), guru perlu menilai sama ada murid boleh bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea atau pun tidak. Guru boleh menetapkan sasaran yang seterusnya pada sesi PdP yang akan datang melalui RPH yang dirangka oleh guru. Guru hendaklah menghasilkan objektif pembelajaran yang jelas dan ringkas agar murid boleh memahami kehendak PdP pada masa yang ditetapkan. Tambahan pula, guru lebih mudah mengatur kaedah dan teknik yang sesuai mengikut RPH guru yang tersendiri. Sekiranya objektif tidak tercapai pada masa yang ditetapkan, guru boleh mengubah RPH untuk sesi yang seterusnya agar objektif pembelajaran tercapai.

Rajah 3.0 (c) Objektif Pembelajaran

     Melalui RPH ini, terdapat tiga langkah pembelajaran selain set induksi dan juga penutup. Guru hendaklah memulakan sesi PdP dengan set induksi. Set induksi merupakan langkah paling awal yang perlu dilaksanakan oleh guru sebelum bermulanya langkah pembelajaran dalam sesi PdP. Kaedah pembelajaran yang dipilih untuk dilaksanakan dalam set induksi iaitu kaedah pembelajaran kontekstual. Pembelajaran kontekstual bermakna pembelajaran yang dimulakan dengan mengaitkan isi pembelajaran dnegan pengetahuan sedia ada murid. Pembelajaran terbaik merupakan pembelajaran yang dimulakan dengan mengimbas kembali pengalaman-pengalaman lalu agar pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Guru menggunakan pendekatan nyanyian dalam set induksi bagi tempoh lima minit sahaja. Guru menggunakan kaedah didik hibur apabila pembelajaran dimulakan dengan nyanyian lagu-lagu hari perayaan bagi tiga kaum utama. Kaedah audio-lingual digunakan dalam aktiviti menyanyi ini. Hal ini kerana terdapat gabungan dua kemahiran iaitu mendengar dan bertutur dengan menggunakan bahan bantu mengajar seperti audio. Kemudian guru bertanyakan soalan kepada murid-murid seperti berapakah perayaan utama di Malaysia dan juga pernahkah murid-murid mendengarkan lagu perayaan yang telah dimainkan. Guru menggunakan kaedah terus dengan melakukan teknik soal jawab bersama para murid bagi meransang minda para murid sebelum memulakan langkah satu dan seterusnya. Bahan bantu belajar yang digunakan iaitu komputer riba, pembesar suara dan juga set lagu perayaan. Rajah 3.0 (d) menunjukkan set induksi yang disediakan oleh guru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah 3.0 (d) Set Induksi

 

     Langkah pertama dilaksanakan selama 15 minit. Guru menggunakan lembaran petikan untuk langkah satu. Guru menggunakan teknik Talking Chips bagi langkah satu. Teknik Talking Chips merupakan teknik yang menggalakkan murid-murid untuk menyatakan pendapat masing-masing berkaitan sesuatu soalan atau kehendak pembelajaran. Misalnya, murid yang hendak memberikan pendapat perlu meletakkan chip di tengah-tengah meja dalam satu kumpulan untuk menjawab soalan. Murid yang paling cepat meletakkan chip di tengah-tengah meja dibenarkan untuk menjawab soalan serta akan mendapat ganjaran sekiranya jawapan yang diberikan oleh murid tersebut betul. Kaedah yang digunakan dalam aktiviti Talking Chips iaitu kaedah komunikatif. Hal ini kerana aktiviti ini berlandaskan kecekapan berbahasa yang dilafazkan oleh murid-murid. Aktiviti seperti ini bakal menaikkan semangat murid-murid untuk menjawab soalan yang diberikan oleh guru kerana mereka bakal diberikan ganjaran pelekat bintang sekiranya mereka menjawab soalandengan betul. Rajah 3.0 (e) menunjukkan langkah satu yang terdapat dalam RPH.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah 3.0 (e) Langkah Satu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah 3.0 (f) Langkah Dua

 

     Bagi langkah dua, guru menggunakan bahan bantu belajar iaitu beberapa lembaran gambar yang menunjukkan suasana hari perayaan bagi kaum-kaum yang terdapat di Malaysia. Aktiviti yang dijalankan dinamakan sebagai aktiviti Jom Reka. Melalui lembaran-lembaran gambar yang diberikan, murid-murid dapat melahirkan imaginasi yang lebih tinggi untuk membina ayat berdasarkan kata kerja yang terdapat dalam gambar. Teknik yang digunakan oleh guru iaitu Teknik Personal Learning Experiences (PLE) yang merupakan satu teknik yang sesuai digunakan kepada setiap murid yang mempunyai kelebihan dan kelemahan yang berbeza. Teknik PLE diaplikasikan kepada murid-murid agar setiap murid mendapat keperluan yang secukupnya dalam sesi PdP memandangkan potensi kecerdasan murid-murid berbeza merujuk pendapat Howard Gardner (1983) melalui teori kecerdasan pelbagai. Lembaran gambar ini bakal menaikkan semangat murid-murid yang mempunyai kecerdasan visual ruang yang major. Hal ini menunjukkan bahawa teknik PLE dapat menyeimbangkan keperluan kecerdasan murid-murid dengan lebih berkesan. Kaedah eklektik digunakan oleh guru melalui langkah dua ini kerana kaedah eklektiklebih menekankan fleksibiliti guru untuk mengubahsuai teknik dan kaedah PdP mengikut keperluan murid-murid. Guru mengedarkan lembaran gambar kepada setiap kumpulan. Berdasarkan situasi perayaan yang berbeza, murid-murid bakal mengeluarkan kata kerja berdasarkan lembaran gambaryang diberikan. Murid-murid bakal mencipta sebuah cerita pendek berdasarkan kata kerja yang bersesuaian berpandukan lembaran gambar yang telah diberikan. Rajah 3.0 (f) menunjukkan langkah dua yang terdapat dalam RPH.

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah 3.0 (g) Langkah Tiga

 

     Bagi langkah tiga, guru melaksanakan aktiviti Telefon Buruk selama 20 minit. Teknik yang diaplikasikan dalam aktiviti ini iaitu Radio Phone In. Teknik ini menguji pendengaran dan ingatan murid-murid terhadap perkaran yang disampaikan oleh pemberi maklumat. Konsep yang digunakan iaitu konsep transmitter dan juga receiver yang dikenali juga sebagai pemberi dan juga penerima maklumat melalui telefon radio. Kaedah yang digunakan dalam aktiviti Telefon Buruk ini iaitu kaedah fonetik. Hal ini kerana kaedah fonetik merupakan pengajaran yang dimulakan dengan latihan pendengaran, kemudian sebutan. Misalnya murid perlu mendengar ayat yang disampaikan melalui rakan sekumpulannya sehingga ke murid yang paling akhir. Langkah-langkahnya iaitu guru memberikan sedikit penerangan sebelum aktiviti dimulakan. Murid-murid membentuk empat kumpulan sebelum aktiviti dimulakan. Ketua kumpulan akan ke hadapan kelas untuk mendapatkan kad tugasan masing-masing. Murid yang menjadi wakil kumpulan akan membisikkan ayat yang telah diberikan kepada salah seorang daripada ahli kumpulan dan mereka perlu menyampaikan maklumat kepada satu sama lain sehinggalah sampai ke murid yang terakhir. Kumpulan yang gagal menyebut ayat yang betul perlu mengulang aktiviti sehinggalah mereka dapat ayat yang betul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah 3.0 (h) Penutup

    Merujuk rajah 3.0 (h) penutup bagi RPH, aktiviti yang dijalankan iaitu rumusan isi pelajaran selama lima minit. Kaedah komunikatif digunakan oleh guru kerana kaedah ini mementingkan proses pemerolehan bahasa kanak-kanak yang melibatkan interaksi bahasa. Hal ini memudahkan penyampaian rumusan kepada murid-murid memandangkan interaksi terus guru kepada murid-murid mampu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan. Teknik yang digunakan dalam penyampaian isi rumusan ini iaitu teknik soal jawab. Guru bakal bersoal jawab dengan para murid supaya segala persoalan yang berlegar dalam kalangan murid-murid terjawab justeru memudahkan perkongsian ilmu antara guru dan juga murid.

 

4.0    Penutup

Secara konklusinya, dapat disimpulkan bahawa Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang dirancang oleh guru bakal berjaya dilaksanakan sekiranya RPH dibentuk berdasarkan modul DSKP yang telah ditetapkan oleh KPM. Pembelajaran berpusatkan murid perlulah diterapkan dalam sesi PdP supaya pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Hal ini demikian kerana proses pembelajaran yang berlaku antara murid bakal memudahkan penyampaian ilmu sesama mereka berbanding cara yang lama iaitu Chalk and Talk. Pembelajaran Abad ke-21 perlulah diamalkan oleh guru semasa sesi PdP agar para murid lebih tertarik untuk mempelajari topik yang diajar berdasarkan RPH yang dibina oleh guru. Oleh yang demikian, kesemua kaedah dan teknik PAK-21 hendaklah diaplikasikan dalam bilik darjah agar sesi PdP berjalan dengan lebih lancar dan menyeronokkan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUJUKAN

Buku

Choong Lean Keow. (2009). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Kuala Lumpur:

Kumpulan Budiman Sdn Bhd

Good, T. L., & Brophy, J. E. (2000). Looking in Classrooms (8th éd.). New York: Longman.

Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel. (2014). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah

Laku (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn Bhd

Mok Soon Sang. (2000). Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn.

Bhd

 

Internet

Roxarap, Konsep Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik dalam Pengajaran dan

Pembelajaran Bahasa Melayu, 19 Oktober 2019 (Diakses pada 19 Julai 2019)

http://roxarap-sayacikgubiasa.blogspot.com/2011/10/perbezaan-antara-strategi

pendekatan.html

Cikgu Hassan, Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik, 2 November 2012 (Diakses pada

            19 Julai 2019)

            http://husniupsi680.blogspot.com/2012/11/strategi-pendekatan-kaedah-dan-

teknik.html


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

FRASA DAN BINAAN FRASA

KATA BANTU ; ASPEK & RAGAM

KEPENTINGAN BERBUDI BAHASA DALAM MASYARAKAT MALAYSIA