TEORI HURAIAN BAHASA - Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah (BMMB 3063)
KANDUNGAN
Teori huraian bahasa banyak dikemukakan oleh tokoh-tokoh linguistik dalam sejarah perkembangan ilmu linguistik teoritis. Teori-teori tersebut berbeza antara satu sama lain kerana dipengaruhi oleh aliran pemikiran mengikut zaman tokoh-tokoh tersebut. Teori huraian bahasa menjelaskan bahawa unsur-unsur bahasa yang hendak diajarkan boleh dihuraikan melalui penyampaian pengajaran. Rajah 2.0 (a) menunjukkan empat aliran teori huraian bahasa.
Rajah 2.0 (a) Empat AliranTeori Huraian Bahasa
2.1 Teori
Nahu Tradisional
Teori nahu
tradisional dipelopori oleh Paini yang berasal dari India. Teori ini berkembang
ke Eropah pada zaman pertengahan serta seterusnya meresap ke dalam bahasa yang
lain. Ayat didefinisikan sebagai ucapan yang mengandungi fikiran yang lengkap.
Susunan ayat dibuat bagi menempatkan bahagian-bahagian ayat yang berhubung
antara satu sama lain. Bahagian yang diperkenalkan iaitu subjek, predikat,
objek dan keterangan. Rajah 2.1 (a) menerangkan tentang ciri-ciri teori nahu
tradisional.
Rajah 2.1 (a) Ciri-ciri Teori Nahu Tradisional
Walau bagaimanapun, terdapat
beberapa kelebihan dan kelemahan terhadap nahu tradisional yang diperkenalkan
oleh Paini. Rajah 2.1 (b) menunjukkan kelebihan dan kelemahan penggunaan nahu
tradisional.
Rajah 2.1 (b)
Kelebihan dan Kelemahan Penggunaan Nahu Tradisional
2.2
Teori Struktural
Teori struktural ini
muncul pada kurun ke-20 yang digunakan oleh ahli-ahli bahasa seperti Ferdinand
De Saussure, Leornand Bloomfield, Otto Jespherson dan Edward Saphir. Teori ini
muncul apabila terdapat pertentangan pendapat dengan aliran tradisional
mengenai dasar rasional yang digunakan oleh aliran tradisional untuk membentuk
kategori-kategori tatabahasa dan anggapan bahawa semua bahasa mempunyai
kategori universal. Rajah 2.2 (a) menunjukkan pengenalan bagi teori struktural.
Rajah 2.2 (a) Pengenalan Teori Struktural
Teori struktural
yang diperkenalkan oleh Bloomfield ini mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri.
Rajah 2.2 (b) menunjukkan ciri-ciri teori struktural oleh Bloomfield.
Rajah 2.2 (b)
Ciri-ciri Teori Struktural
2.3
Teori Transformasi Generatif
Teori transformasi
generatif dipelopori oleh Noam Chomsky yang merupakan seorang ahli
psikolinguistik yang berasal dari Amerika Syarikat. Teori ini merupakan teori
tatabahasa. Teori ini memperkenalkan satu bidang linguistik baharu yang diberi
nama tatabahasa generatif. Teori ini menggunakan sistem rumus dalam melakukan
huraian terhadap bahasa. Teori ini mementingkan semantik dalam menghasilkan
kajian dan menganalisis bahasa berasaskan ciri-ciri rasional. Rajah 2.3(a)
menunjukkan ciri-ciri teori transformasi generatif.
Rajah 2.3 (a) Ciri-ciri Teori Transformasi Generatif
Teori ini
mengandaikan terdapat dua peringkat struktur ayat. Rajah 2.3(b) menunjukkan
peringkat struktur ayat yang terdapat dalam teori transformasi generatif.
Rajah 2.3 (b) Peringkat
Struktur Ayat Teori Transformasi Generatif
2.4 Teori
Fungsional
Teori fungsional berkembang pada tahun 1960-an dan 1970-an setelah melihat kelemahan pada teori-teori tahun sebelumnya. Ahli-ahli bahasa fungsional iaitu Haliday dan Wilkins bukan sahaja mengkaji bahasa dari segi struktur malahan mereka juga memberikan perhatian terhadap fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Teori ini juga menyenaraikan ciri-ciri serta anggapan tertentu tentang bahasa. Rajah 2.4 (a) menunjukkan ciri-ciri teori fungsional.
Rajah 2.4 (a)
Ciri-ciri Teori Fungsional
Teori fungsional
yang diperkenalkan oleh Haliday dan Wilkins ini mempunyai fungsi-fungsinya yang
tersendiri. Rajah 2.4 (b) menunjukkan fungsi teori fungsional.
Rajah 2.4 (b) Fungsi
Teori Fungsional
3.0
Teori Pemerolehan Bahasa
Rajah 3.0 (a) Teori
Pemerolehan Bahasa
3.1
Teori Behavioris
Rajah 3.1 (b) Hubungan
Teori Behavioris dalam PdP
3.2
Teori Mentalis
Teori mentalis dipelopori
oleh Noam Chomsky, Miller Katz dan Lakoff. Ahli-ahli bahasa ini tidak bersetuju
dengan teori sebelumnya. Teori mentalis mendokong istilah generatif, kreatif,
eksplisit, kegramatisan dan transformasi. Teori ini juga memperkenalkan
analisis bahasa transformasi generatif yang dipelopor oleh Noam Chomsky. Rajah
3.2 (a) menunjukkan ciri-ciri teori mentalis.
Teori mentalis seperti bawaan teori
transformasi generatif yang dipelopori oleh Noam Chomsky sangat berhubung kait
dengan sesi PdP. Rajah 3.2 (b) menunjukkan hubungan teori mentalis dalam sesi PdP.
3.3
Teori Kognitif
Rajah 3.3 (a)
Peringkat-peringkat Perkembangan Bahasa Jean Piaget
3.4 Teori Interaksionalis
Teori interaksionalis dipelopori oleh Haliday pada tahun 60-an. Tokoh-tokoh
yang turut terlibat iaitu Bloom (1970), Bowennan (1973) dan Gromer (1976).
Teori ini berpandangan bahawa kognitif sahaja tidak boleh menjelaskan
penguasaan bahasa tetapi hanya boleh mentafsirkan makna yang tidak menjamin
dilahirkan dalam bentuk bahasa. Ahli-ahli interaksionalis berpendapat bahawa
kanak-kanak perlu didedahkan kepada interaksi linguistik bagi menggambarkan
bentuk linguistik yang jelas dan tepat. Rajah 3.4 (a) menunjukkan prinsip-prinsip
PdP mengikut teori interaksionalis.
Rajah 3.4 (a) Prinsip
PdP dalam Teori Interaksionalis
Rajah 3.4 (b) Pandangan
Teori Interaksionalis dalam PdP
4.0
Banding Beza
Penulis bakal
membanding beza pendekatan, strategi, kaedah dan juga teknik yang digunakan
dalam pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Bahagian membanding beza ini
dibahagikan kepada empat iaitu pendekatan, strategi, kaedah, teknik dan juga
banding beza. Pada bahagian terakhir, penulis akan membanding beza
keempat-empat elemen dalam bentuk grafik dan juga huraian esei.
4.1 Pendekatan Pengajaran Bahasa Melayu
•Jenis-jenis Pendekatan
Rajah 4.1 (a) Jenis-jenis
Pendekatan
4.2 Strategi
Pengajaran Bahasa Melayu
Strategi
didefinisikan sebagai suatu susunan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah
untuk mencapai sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan
secara optimum. Melalui pengajaran pula, strategi pengajaran merujuk kepada
kemahiran merancang dan menguruskan kaedah dan teknik pengajaran untuk mencapai
hasil pembelajaran. Bagi mencapai objektif pengajaran, guru biasanya
menggunakan gabungan beberapa pendekatan serta kaedah mengajar tertentu.
Misalnya, untuk mengajar sebuah kelas berkaitan dengan ayat majmuk, strategi
pengajaran harus dipertimbangkan kerana bukan semua murid mampu memahami jenis
ayat tunggal dan juga ayat majmuk dengan cepat. Oleh yang demikian, guru
hendaklah merangka strategi yang sesuai agar setiap murid mampu mengecam ciri-ciri
ayat majmuk dan juga ayat tunggal. Ringkasnya, rancangan yang lengkap yang
mengandungi pendekatan dan kaedah adalah strategi mengajar yang dimaksudkan.
4.3 Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu
Kaedah merupakan
satu tindakan guru yang sistematik bertujuan untuk mencapai objektif pengajaran
yang telah ditetapkan. Kaedah lebih bercorak jangka pendek dan merupakan usaha
keseluruhan yang terdiri daripada prosedur tersusun serta berdasarkan sesuatu
pendekatan yang dipilih. Kaedah merupakan langkah-langkah pengajaran yang
tersusun serta kesinambungan yang perlu diikuti bagi mencapai objektif PdP.
Rajah 4.3 (a) menunjukkan antara kaedah yang terdapat dalam pengajaran bahasa
Melayu.
Rajah 4.3 (a) Kaedah-kaedah
Pengajaran Bahasa Melayu
4.4 Teknik Pengajaran Bahasa Melayu
Teknik merupakan
suatu alat yang digunakan oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan-bahan
pengajaran yang telah dipilih untuk murid-murid. Teknik yang dipilih haruslah
sejajar dengan kaedah yang digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dirancang.
Tujuan penerapan teknik dalam pengajaran dan pembelajaran ialah untuk menarik
minat murid dengan perkara yang ingin disampaikan oleh guru. Bagi memastikan
murid mengekalkan perhatian terhadap guru mengajar dan mampu membangkitkan rasa
ingin tahu murid terhadap apa yang guru cuba sampaikan. Rajah 4.4 (a) beberapa
teknik yang boleh digunakan oleh guru dalam sesi PdP.
Rajah 4.4 (a) Teknik-teknik
Pengajaran Bahasa Melayu
4.5 Perbandingan Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik
Menurut penulis, bagi perbandingan pendekatan, strategi, kaedah dan
teknik boleh dibahagikan kepada dua perkara penting iaitu persamaan dan juga
perbezaan. Persamaan yang boleh dilihat melalui pendekatan, strategi, kaedah
dan juga teknik iaitu keempat-empat kemahiran tersebut digunakan oleh guru
secara gabungan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Misalnya, bagi
guru yang ingin menggunakan strategi dalam sesi PdP, guru tersebut mestilah
menggunakan pendekatan-pendekatan yang berbeza. Contohnya, guru yang hendak
merangka strategi berkesan untuk mengajar sebutan vokal dalam bahasa Melayu
mestilah menggunakan pendekatan induktif. Hal ini bermakna bahawa guru
hendaklah memberikan contoh sebutan sebelum memperkenalkan abjad-abjad yang
terlibat untuk sebutan vokal tersebut. Perkara ini membuktikan bahawa kesemua
kemahiran tersebut digunakan secara gabungan dalam proses PdP. Rajah 4.5 (a) menunjukkan
persamaan antara pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran bahasa
Melayu.
Rajah 4.5 (a) Persamaan
antara Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik dalam Pengajaran Bahasa Melayu
Terdapat banyak perbezaan antara
pendekatan, strategi, kaedah dan teknik dalam pengajaran bahasa Melayu. Melalui
konsep, strategi merupakan langkah untuk mencapai objektif pelajaran,
pendekatan pula merupakancara objektif pelajaran dicapai, kaedah pula cara
mendekati objektif pelajaran dengan langkah pengajaran yang tersusun manakala
teknik pula merupakan kemahiran guru untuk mengelolakan kaedah pengajaran. Melalui
konsep sahaja, sudah diketahui bahawa persamaan keempat-empat iaitu digunakan
secara gabungan dalam sesi PdP. Rajah 4.5 (b) menunjukkan perbezaan antara
keempat-empat kemahiran dalam pengajaran bahasa Melayu.
|
DEFINISI |
HURAIAN |
CONTOH |
STRATEGI |
Pengurusan dan
perancangan pendekatan, kaedah dan teknik |
Menggabungkan pelbagai
pendekatan dan kaedah pengajaran |
-
Pemusatan guru -
Pemusatan murid -
Berasaskan bahan dan
sumber -
Berasaskan tugas |
PENDEKATAN |
Cara atau jalan yang diambil untuk
mengajar |
Menunjukkan haluan tetapi tidak
menerangkan bagaimana caranya untuk menuju haluan itu |
-
Induktif -
Deduktif -
Eklektif -
Tematik |
KAEDAH |
Mengelolakan dan
menggunakan teknik, isi pelajaran dan bahan bantu mengajar (BBM) |
Siri tindakan yang
sistematik dan tersusun |
-
Sumbang -
Bercerita -
Demonstrasi -
Perbincangan |
TEKNIK |
Kemahiran khusus yang terdapat
dalam sesuatu kaedah |
Kemahiran atau cara melaksanakan
kaedah |
-
Jelas -
Ringkas -
Sesuai dengan tahap
murid |
Rajah 4.5 (b)
Perbezaan Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik
Dalam pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan amat penting dalam
memilih pendekatan yang sesuai. Selain itu, kecekapan merancang kaedah dan
teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah
ditentukan. Dalam sesi PdP, strategi melibatkan pendekatan, kaedah dan teknik. Guru
yang bijak mestilah berkemahiran untuk menentukan pendekatan berdasarkan
objektif pelajaran, memilih kaedah dan teknik mengajar berdasarkan pendekatan
serta boleh menyusun kaedah dan teknik mengajar secara sistematik dengan
mengikut prinsip dan teori pembelajaran. Guru yang hendak merangka strategi
mestilah tahu menentukan langkah-langkah PdP, menentukan masa bagi setiap
langkah, menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai dan berkesan serta boleh
menguruskan kelas berdasarkan pendekatan, kaedah dan juga teknik. Antara contoh
aktiviti yang boleh dirangka mengikut strategi guru iaitu aktiviti penilaian, berpusatkan
murid, kepelbagaian sumber bahan, pemulihan, pendekatan tematik, pengayaan dan
juga penggabungjalinan.
Pendekatan pula merujuk
kepada beberapa teori yang berkaitan dengan sifat-sifat semula jadi
murid-murid, teori pemerolehan bahasa dan juga teori pembelajaran. Pendekatan
sering dijadikan pegangan dalam sesuatu PdP bagi memudahkan perancangan guru.
Pendekatan difahamkan juga sebagaicara bagaimana objektif-objektif jangka
panjang dapat dicapai. Pendekatan juga berasaskan model atau teori PdP yang
merangkumi kaedah dan juga teknik. Antara contoh pendekatan yang ada iaitu
pendekatan induktif, deduktif, eklektif dan juga komunikatif. Misalnya guru
memulakan sesi PdP dengan menggunakan pendekatan komunikatif seperti
murid-murid melakukan perbincangan terbuka berkaitan dengan pembinaan ayat
majmuk. Hal ini menunjukkan bahawa guru menggunakan pendekatan komunikatif
digunakan dalam sesi PdP.
Berbeza dengan kaedah,
Kaedah merupakan suatu siri tindakan guru atau pun prosedur yang sistematik untuk
mencapai objektif spesifik bagi jangka masa yang pendek. Cara guru mendekati
sesuatu objektif adalah dengan mengaplikasikan langkah-langkah yang tersusun
kebiasaannya melalui Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang telah dibuat oleh
guru pada setiap hari. Kaedah amat diperlukan dalam setiap pelaksanaan RPH agar
objektif guru dan murid tercapai dengan lebih berkesan. Antara contoh kaedah
yang terdapat dalam pengajaran bahasa Melayu iaitu kaedah natural, terus,
linguistik, ajuk hafaz, kod kognitif dan juga kaedah oral. Kaedah amat
diperlukan bagi memastikan setiap pendekatan, strategi dan juga teknik dapat
dilaksanakan dengan lebih terancang dan kemas justeru menjana pemahaman murid
terhadap pembelajaran yang lebih tinggi.
Teknik pula merupakan kemahiran guru dalam
pengelolaan dan pelaksanaan sesuatu kaedah. Teknik merangkumi aktiviti,
perlakuan dan kemahiranguru yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Guru perlutahu cara melaksanakan pelbagai langkah dalam PdP. Melalui teknik ini
juga, guru boleh menggunakan pelbagai jenis teknik dalam satu kaedah. Perkara
ini menunjukkan bahawa teknik-teknik yang perlu guru tahu seperti main peranan,
latih tubi, bercerita, inkuiri, perbahasan, kuiz, sumbang saran, simulasi,
drama, perbincangan, forum, dialog, permainan bahasa, menyanyi, penyelesaian
masalah, tunjuk cara dan juga berpuisi perlu diaplikasikan dalam sesi PdP agar
dapat menarik minat para murid mempelajari topik yang diajar khususnya
pengajaran dalam bahasa Melayu.
5.0 Penutup
Kesimpulan yang
boleh dikaitkan iaitu sesuatu strategi pengajaran dan pembelajaran
menggabungkan pelbagai jenis kaedah dan pendekatan pengajaran untuk mencapai
impak pengajaran yang paling optimum. Strategi yang baik akan menggunakan masa,
tenaga serta kos paling tetapi menghasilkan kesan pengajaran pembelajaran yang
paling cemerlang.
RUJUKAN
Buku
Choong Lean Keow. (2009). Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd
Good, T. L., & Brophy, J. E.
(2000). Looking in Classrooms (8th éd.). New York: Longman.
Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar
Samuel. (2014). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah
Laku (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn Bhd
Mok Soon Sang. (2000). Pendidikan
di Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn.
Bhd
Internet
Taeachers to be, Pendidikan Awal
Kanak-anak, 2018 (Diakses pada 19 Julai 2019)
http://groupofearlyeducationchildhood.blogspot.com/2018/11/model-pengurusan-
kelompok-kounin.html
Roxarap,
Konsep Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik dalam Pengajaran dan
Pembelajaran
Bahasa Melayu, 19 Oktober 2019 (Diakses pada 19 Julai 2019)
http://roxarap-sayacikgubiasa.blogspot.com/2011/10/perbezaan-antara-strategi
pendekatan.html
Cikgu Hassan, Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik, 2 November
2012 (Diakses pada
19 Julai 2019)
http://husniupsi680.blogspot.com/2012/11/strategi-pendekatan-kaedah-dan-
teknik.html
Ulasan
Catat Ulasan