PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT : MEMBENTUK GURU YANG MEMENUHI ASPIRASI PENDIDIKAN NEGARA
2.0) PENULISAN AKADEMIK : PENGENALAN
Matlamat utama
sesebuah negara iaitu membina negara bangsa yang berjaya. Sesuailah jika
dirujuk melalui Kamus Dewan Edisi Kelima, negara bangsa merupakan negara
berdaulat yang didiami oleh satu bangsa. Pembinaan negara bangsa pula merujuk
kepada satu proses mewujudkan ‘semangat kenegaraan’ dan perasaan ‘kekitaan’
dalam kalangan rakyat di dalam sesebuah negara (INTAN, 1980). Hal ini bermaksud
bahawa mewujudkan sentimen sesuatu bangsa mahupun negara mampu melahirkan
keperibadian yang utuh dan kukuh justeru mampu menjadi model utama bagi setiap
negara yang membangun di dunia.
Umum mengetahui bahawa negara
Malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum. Oleh yang demikian, agenda
pembinaan negara bangsa menjadi lebih penting kepada negara kerana pembinaan
negara bangsa mampu mengubah cara hidup rakyat. Misalnya, di Malaysia sendiri
setiap kaum mempunyai perspektif tersendiri terhadap kaum yang lain dan perkara
seperti ini masih lagi dipisahkan dengan panggilan bangsa Melayu, Cina, India
dan bangsa yang lain. Rakyat Malaysia perlu tahu bahawa pemisahan sosial dalam
kalangan kaum masih wujud walaupun perhubungan antara masyarakat berbilang kaum
di Malaysia kelihatan baik pada dasarnya. Oleh yang demikian, kaedah yang
optimistik perlulah diambil oleh setiap phak bagi menyelesaikan masalah seperti
ini. Pendidikan merupakan wacana utama bagi mendekatkan lagi jurang antara
kaum.
Merujuk John
Dewey melalui buku Ismail Mustapa, pendidikan merupakan salah satu daripada
proses pertumbuhan dan perkembangan. John Dewey sangat memandang pendidikan
sebagai satu usaha untuk mengatur pengetahuan bagi menambahkan pengetahuan
semula jadi yang ada pada seseorang individu. Jika merujuk perspektif yang
lain, Michael Fullan pernah menyatakan dalam buku Amin Senin pula, pendidikan
ialah bidang profesional yang dinamik, Asas pengetahuannya dalam setiap subjek
dan disiplin akademik sentiasa berkembang. Begitu juga dengan kefahaman tentang
bagaimana seseorang itu belajar tentang struktur dan prosedur yang menyumbang
terhadap keberkesanan persekitaran pembelajaran yang merupakan medium penting
dalam pembinaan negara bangsa.
Sudah terang lagi bersuluh bahawa
guru-guru merupakan wacana rakyat yang paling penting dalam melaksanakan
inovasi dan transformasi dalam bidang pengajaran dan pembelajaran rakyat. Para
pendidik perlu melakukan perubahan diri secara berterusan supaya mereka tetap proaktif
dalam pendidikan. Melalui konteks ini, pembangunan profesional guru telah
dijadikan sebagai satu komponen teras sebarang perubahan dalam pendidikan
khususnya.
2.1) DEFINISI PROFESIONALISME KEGURUAN
Profesionalisme
ialah sifat-sifat (kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan sesuatu dan
lain-lain) sebagaimana yang sewajarnya ter¬dapat pada atau dilakukan oleh
seorang profesional. “Profesionalisme” itu sendiri berasal daripada perkataan
“profesi” yang bermaksud suatu bidang pekerjaan. Menurut Philips (1991:43)
memberikan definisi profesionalisme sebagai individu yang bekerja sesuai dengan
standar moral dan etika yang ditentukan oleh pekerjaan tersebut.
Merujuk Kamus Dewan Edisi Ke-4,
‘profesion’ merupakan suatu bidang pekerjaan khasnya yang memerlukan latihan
yang khas, pendidikan, kecekapan, kemahiran yang tinggi. Mok Soon Sang (1996)
pernah menyatakan konsep profesionalisme sebagai suatu pekerjaan yang
dilaksanakan oleh inividu yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang
bermutu, dedikasi dan sebagainya. Menurut Kamus Dewan Edisi Ke-4, profesion
keguruan merupakan pekerjaan yang berkaitan dengan peranan tugas,
tanggungjawab, sifat dan kualiti guru. Profesion keguruan merupakan satu
pekerjaan yang membawa bersama tanggungjawab, integriti dan akauntabiliti
terhadap pelajar dan masyarakat.
Amalan nilai dan akhlak yang terpuji
hendaklah disematkan dalam profesion keguruan terutamanya pada perubahan sistem
pendidikan yang semakin mencabar ini. Bagi menyediakan guru menjadi individu yang berguna
serta mampu menyumbang kepada negara pada masa hadapan, penerapan nilai-nilai
murni murni oleh guru kepada pelajar sangat penting. Misalnya para guru
hendaklah menjadi kreatif serta inovatif dalam menyampaikan ilmu kepada para
pelajar memandangkan pelbagai peranti boleh digunakan untuk mengembangkan lagi
idea guru-guru mahupun para pelajar.
3.0) ELEMEN UTAMA YANG PERLU ADA DALAM DIRI
GURU PROFESIONAL
Terdapat banyak
ciri guru profesional yang perlu ada dalam diri setiap guru. Seseorang guru
endaklah mempunyai ilmu, berketrampilan dan mempunyai kemahiran dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Seorang guru juga perlulah mempunyai sahsiah ang
boleh menjadi contoh teladan dan ikutan kepada golongan yang dipimpin iaitu
para pelajar. Antara ciri sahsiah yang perlu dimiliki oleh seorang guru ialah
peribadi mulia dan mempunyai komitmen yang tinggi untuk menjayakan apa sahaja
program (Md Sani et al., 2008 dalam Nor Hasnida Che Ghazali, 2014). Rajah 1
menunjukkan ciri sahsiah yang perlu dimiliki oleh seorang guru.
Rajah 2: Model guru yang professional
Selain daripada itu, guru yang
profesional juga harusnya mempunyai enam konsep berikut iaitu berkemampuan
terhadap amalan profesionalisme di dalam bilik darjah, menjalankan amalan
profesional di sekolah, bertingkah laku secara profesional di dalam bilik
darjah serta sekolah, bersikap tanggungjawab untuk meningkatkan profesion,
menerima kursus latihan dan pendidikan pembangunan yang profesional dan bertanggungjawab
sebagai agen reformasi masyarakat (Robiah, 2002 dalam Nor Hasnida Che Ghazali,
2014).
3.1) CIRI-CIRI GURU PROFESIONAL
Dalam perubahan sistem
pendidikan yang semakin mencabar, profesion keguruan perlu menyediakan diri
dengan amalan nilai dan akhlak yang terpuji. Secara umumnya, guru mesti
mencintai profesion keguruan, mempunyai pengetahuan dalam bidang yang diajar,
sanggup mendidik dan menunjuk ajar murid-murid, bersifat sabar, berkeperibadian
mulia,mampu menghadapi cabaran dunia pendidikan dan sanggup bekerja tanpa
mengira di bandar atau di luar bandar.
Secara
peribadi, guru mesti berfikiran terbuka, rendah diri, dan bersikap optimistik.
Guru mesti sentiasa menunjukan contoh dan teladan yang utuh sama ada di dalam
atau di luar kelas. Guru perlu mengajar kebertanggungjawaban murid-murid dan
budi pekerti yang tinggi. Terhadap pelajar, guru mesti mempunyai empati dan
komitmen dalam menghargai maruah orang lain, mengajar anak murid cara belajar, menganalisis dan
berfikir secara kritis, menghubungkan “mata pelajaran” dengan kehidupan murid,
kenal, hormati dan mempercayai murid-murid, menjana idea-idea baru dan menarik
bagi murid berfikir, mengalakan anak murid bertanyakan soalan mengenai
pelajaran dan menghadiri dalam aktiviti-aktiviti yang murid terlibat seperti
sukan tahunan sekolah dan persembahan dalam sekolah. Guru mesti bersikap adil
terhadap muridnya untuk mengelak meluka hati murid dan menjejaskan hubungan
antara murid-murid.
Terhadap
tugas mengajar pula, guru mesti mempastikan situasi ”guru mengajar murid
belajar” wujud dalam kelas. Guru mesti merancang pengajaran terdahulu, memberi
masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan sering mengukur kemajuan dan memberikan
maklumbalas kepada murid-murid. Guru juga perlu melakukan refleksi dan kritik kendiri,
berfikir secara sistematik mengenai amalannya dan belajar daripada pengalaman.
Selain itu, guru harus fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan
pembelajaran. Secara berterusan mengukur pendekatan, syarahan dan ujian-ujian
bagi memastikan kurikulum yang sentiasa baru dan segar serta relevan.
Terhadap
disiplin, selain menjadi seorang yang pakar dalam bidang yang diajar, guru
perlu bersikap aktif dalam penubuhan profesional dan menggalakkan rakan sejawat
menyertainya. Guru mesti seorang yang mendahagakan ilmu., suka membaca, dan
sudi menghadiri konferens, konvensyen, bengkel & seminar dan mengikuti
kursus-kursus dalam perkhidmatan. Guru harus menjadi peranan baik kepada
murid-murid seperti menegur sapa dengan orang lain tidak mengira umur, jantina
dan status seseorang dan berusaha menyertai unit-beruniform, persatuan dan
kelab, sukan dan permainan. Rajah 1.1 menunjukkan antara ciri guru yang
profesional.
Rajah 2.1 : Ciri-ciri guru profesional
Manusia
mengetahui bahawa pendidikan yang kita lalui digunakan sehingga ke akhir hayat.
Hal ini sama maksudnya dengan pembelajaran yang dilakukan sepanjang hayat.
Pendidikan kebiasaannya terbahagi kepada dua jenis iaitu pembelajaran secara
formal dan pembelajaran secara tidak formal. Pembelajaran semestinya
menggunakan pancaindera seperti pendengaran, penglihatan dan juga sentuhan
deria-deria. Oleh yang demikian, pembelajaran sepanjang hayat merujuk kepada penimbaan
ilmu sehingga ke akhir hayat.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2013), pendidikan bermaksud perihal mendidik, ilmu, didikan, latihan dan juga
ajaran. Manakala perkataan ‘sepanjang’ bermaksud segenap waktu, selama dan juga
seluruh. Hayat pula bermaksud kehidupan ataupun hidup. Secara generalisasinya,
pembelajaran merupakan proses pemerolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan
kemahiran dan kepercayaan manusia dalam pendidikan. Proses pembelajaran ini berlaku
di mana-mana tempat pada sebarang masa.
Menurut
Knassel, Meed dan Rosetti (2000), kepentingan pembelajaran sepanjang hayat ini
dapat dikenalpasti menerusi tiga sebab utama yang dikenali juga sebagai “The
Three Es” iaitu pekerjaan, memberi kuasa dan keseronokan. Kemampuan seseorang
menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran baru merupakan kunci utama bagi
mendapatkan tawaran pekerjaan. Di dalam masyarakat workaholic seperti bangsa
Jepun, kesedaran tentang kepentingan pembelajaran sepanjang hayat ini mencetuskan
satu keadaan yang dikenali sebagai "employability fever" di mana ahli masyarakatnya bersikap tekad
untuk memiliki kelulusan atau kemahiran tertentu bagi menjamin mereka
memperolehi peluang pekerjaan di dalam bidang yang mereka minati.
Guru
berkualiti merupakan nadi utama kepada kejayaan pelaksanaan Dasar Pendidikan
Negara yang mempunyai kaitan secara langsung dengan keberhasilan murid. Bagi
memastikan para guru kekal relevan dan efektif dalam era globalisasi yang
semakin mencabar kini, para guru hendaklah menyempurnakan diri dengan dengan
ciri-ciri pendidik profesional abad ke-21. Rajah 2 menunjukkan tujuan pemantapan
pembangunan profesional berterusan.
Rajah 2.2 : Tujuan pemantapan pembangunan profesional berterusan
Oleh yang
demikian, pihak kerajaan Malaysia telahpun merancang pelbagai tindakan bagi
memastikan pembangunan profesional berterusan sebagai salah satu cabang
pembelajaran sepanjang hayat dimantapkan. Kementerian Pendidikan Malaysia
telahpun merangka Model Pembangunan Profesional Berterusan. Model ini
menggariskan tiga standard utama iaitu amalan nilai profesional, pengetahuan
dan kemahiran yang perlu dikuasai guru bagi membolehkan mereka memainkan
peranan dan tanggungjawab sebagai pelaksana, penggerak, pembimbing dan mentor,
peneraju perubahan, pemikir strategik dan pemikir holistik. Rajah 2.1
menunjukkan tiga pendekatan pembelajaran
sepanjang hayat untuk pembangunan profesionalisme keguruan akan digunakan.
Rajah 2.3 : Tiga pendekatan pembelajaran sepanjang hayat untuk
pembangunan profesionalisme keguruan akan digunakan.
Para guru memainkan
peranan yang penting bagi memastikan ketiga-tiga pendekatan pembelajaran
sepanjang hayat untuk profesionalisme keguruan diamalkan dalam kehidupan para
guru. Para guru hendaklah menjadi sebagai seorang penyiasat yang aktif dalam
menegakkan semula budaya penyelidik, menjadi pemikir yang kritikal. Oleh yang
demikian budaya pemikiran yang reflektif, bersikap terarah kendiri dengan rutin
budaya membaca serta menjadi pembicara yang berkesan. Hal ini dapat memantapkan
lagi budaya kolaboratif. Rajah 2.2 menunjukkan
peranan-peranan guru untuk membudayakan pembelajran sepanjang hayat.
Rajah 2.4 :
Peranan-peranan guru untuk membudayakan pembelajaran sepanjang hayat
Peranan
guru merupakan perkara yang paling penting bagi memastikan budaya pembelajaran sepanjang
hayat dapat dilaksanakan oleh murid-murid mahupun para guru sendiri. Oleh yang demikian, bagi merealisasikan lagi
budaya pembelajaran sepanjang hayat, wajarlah sekiranya setiap pihak memberi
peranan yang lebih efektif terutamanya pihak ibu dan bapa yang mempunyai
anak-anak untuk diberikan pendidikan.
5.0) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN
Pelbagai
kepentingan boleh dicapai jika permuafakatan antara komuniti dapat dijaga
sebaik yang mungkin. Bagi membantu pihak sekolah dalam usaha ke arah kejayaan
murid, permuafakatan sekolah dan komuniti sangat penting untuk dijaga kerana
dengan permuafakatan inilah matlamat pendidikan dapat diterajui dengan lebih
mudah dan pantas. Kepentingan permuafakatan yang dicapai oleh para guru bukan
sahaja membawa kebaikan kepada golongan pendidik, malah kepentingan ini
merupakan satu manfaat yang dikongsi bersama dengan komuniti dan juga pihak
sekolah. Rajah 3 menunjukkan antara kepentingan hubungan permuafakatan sekolah
dan komuniti.
Rajah 3.0 :
Kepentingan hubungan permuafakatan sekolah dan komuniti
|
5.1) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN
Mengikut
pandangan Poston (1992), “Sekolah yang cemerlang tidak dibina bersendirian.
Sekolah memerlukan komuniti dan komuniti memerlukan sekolah”. Kenyataan ini
bermaksud bahawa kepentingan hubungan sekolah dan komuniti adalah secara timbal
balik. Hal ini menunjukkan bahawa
kepentingan hubungan permuafakatan yang erat antara sekolah dengan komuniti itu
sangat penting. Komuniti tidak akan berjaya untuk melahirkan anak-anak yang
berjaya dalam kehidupan sekiranya sekolah tidak memberikan komitmen yang
secukupnya. Persefahamann dan penyuburan muafakat antara sekolah dan ibu bapa
semestinya akan dapat mencipta kecemerlangan pendidikan yang memuaskan hati
setiap pihak. Oleh yang demikian eloklah sekiranya setiap pihak komuniti sama
ada ibu bapa, guru mahupun masyarakat hendaklah berganding bahu memberikan
kerjasama untuk memajukan pendidikan.
5.2) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MEMBANTU KANAK-KANAK BELAJAR DENGAN LEBIH BAIK
“Garis dasar
bagi mana-mana program hubungan di sekolah dan komuniti adalah bagi membantu kanak-kanak
untuk belajar dengan lebih baik, mereka akan belajar sekiranya ibu bapa mereka
turut terlibat”, jika merujuk pendapat Gallagher, Bagin dan Moore (2005). Hal
ini membawa maksud bahawa sebagai masyarakat tidak kiralah ibu bapa mahupun
guru hendaklah memastikan agar kita menyokonng mereka untuk belajar dengan cara
berada di tempat mereka bagi menarik minat mereka untuk belajar. Dengan itu, rogram
hubungan sekolah dan komuniti perlulah menekankan konsep perkongsian antara
sekolah dengan ibu bapa. Murid yang mempunyai perasaan jaminan komuniti
lebih berkecenderungan bermotivasi dari
segi akademik, bertindak secara beretika serta mempunyai kecekapan sosial dan
emosi. Oleh yang demikian, wajarlah sekiranya setiap pihak menyokong
kanak-kanak serta memberi mereka dorongan supaya mereka bersemangat untuk
belajar dengan lebih baik.
5.3) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MENAMBAH BAIK KEMUDAHAN PENDIDIKAN
Darsawarsa kini
setiap pihak mengetahui bahawa kemudahan teknologi dan maklumat amat diperlukan
bagi merealisasikan pembelajaran abad ke-21. Sebarang jenis sumbangan mahupun
sokongan kewangan daripada masyarakat khususnya sangat penting bagi memastikan
kemudahan pendidikan dapat ditambah baik seperti kemudahan prasarana, bahan
bantu mengajar, kemudahan teknologi serta komputer dapat digunakan dengan
sebaik yang mungkin. Kemudahan-kemudahan ini adalah untuk memastikan agar para
pelajar mempunyai tahap keselesaan yang tinggi agar setiap ilmu yang dipelajari
mudah untuk diingati.
5.4) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MENANGANI MASALAH DISIPLIN
MURID
Masalah
disiplin bukannya masalah yang jarang-jarang ada di sekolah-sekolah. Masalah
disiplin murid ini semstinya berada di setiap sekolah yang wujud di Malaysia
ini. Masalah seperti ini semestinya perlu dibendung supaya masalah tidak
menjadi besar. Demi menjaga kepentingan semua orang, pihak sekolah semsetinya
perlu menyelaraskan undang-undang dan peraturan serta melaksanakannya dengan
lebih teratur. Gejala sosial yang melibatkan murid juga dapat diatasi dengan
adanya pemantauan oleh ibu bapa. Hal ini kerana ibu bapa paling memberi peranan
terutamanya dalam membentuk disiplin pelajar itu sendiri.
5.5) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MEMBANTU MEREKA YANG KURANG BERNASIB BAIK
Bagi membantu
mereka yang kurang bernasib baik, sewajarnya organisasi-organisasi yang wujud
tidak kira kerajaan mahupun swasta membantu murid-murid yang kurang bernasib
baik ini. Bukan itu sahaja, masalah ini memerlukan bantuan daripada para ibu
bapa dan komuniti dalam menangani masalah ini. Dengan adanya bantuan seperti
ini semestinya mereka yang kurang bernasib baik mampu untuk melalui kehidupan
dengan mudah walaupun sedikit sahaja bantuan yang diberikan. Hal ini akan
megurangkan kadar keciciran dalam pendidikan serta dapat meningkatkan peluang
untuk murid menceburi pelbagai bidang sama seperti murid-murid berkemampuan
yang lain. Benarlah bahawa sekiranya mereka yang kurang bernasib baik ini
mendapat bantuan daripada komuniti, mereka semestinya mampu menerajui
pendidikan sama seperti mereka yang hidup dalam keadaan baik daripada segi
harta mahupun fizikal.
5.6) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MEWUJUDKAN TOLERANSI DAN PERPADUAN
Sudah
semestinya apabila berbicara tentang kepentingan permuafakatan komuniti dalam
pendidikan, semsetinya toleransi dan perpaduan menjadi alat utama dalam
memastikan kepentingan permuafakatan dapat digapai dengan matlamat yang benar. Permuafakatan
hanya akan berjaya dicapai apabila setiap ahli komuniti mempunyai rasa
tanggungjawab dan amanah yang meninggi dalam memberikan komitmen dalam setiap
gerak kerja. Berbekalkan komitmen dan kerjasama yang diberikan oleh setiap
anggota masyarakat tanpa mengira warna kulit, latar belakang mahupun agama
secara tidak langsung mampu melahirkan suasana yang harmoni dan bersatu padu.
Oleh yang demikian wajarlah sekiranya setiap pihak memberikan komitmen dalam
setiap kerja agar sifat toleransi dan perpaduan dapat disemat dalam diri setiap
komuniti pendidikan.
5.7) KEPENTINGAN PERMUAFAKATAN KOMUNITI DALAM
PENDIDIKAN : MENINGKATKAN PEMBANGUNAN PROFESIONALISME GURU
Prestasi
sekolah-sekolah di Malaysia boleh ditingkatkan dengan cara mengeratkanb
hubungan kerjasama antara sekolah dengan sekolah-sekolah lain. Perkongsian ilmu
yang dilakukan antara sekolah dengan sekolah semestinya mampu meningkatkan
pencapaian para pelajar justeru dapat berkongsi kemahiran dengan guru-guru
pakar. Hal ini boleh meningkatkan lagi pembangunan profesionalisme para guru
disamping dapat memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran, pengurusan
bilik darjah dan kemahiran lain. Selain itu, para guru juga boleh membuahkan
idea kepada sekolah-sekolah lain agar kemahiran keguruan itu dapat disebar
luas.
6.0) CABARAN-CABARAN PROFESIONALISME PERGURUAN
Perkembangan
dan cabaran dunia pendidikan yang dinamik masa kini menuntut guru membuat
anjakan paradigma yang menyeluruh. Cabaran didefinisikan sebagai sesuatu yang
menguji kekuatan, kemahiran dan kemampuan seseorang dalam sesuatu aktiviti. Pergolakan
dalam bidang pendidikan memerlukan guru meneliti setiap aspek pengajaran dan
pembelajaran bagi memastikan perubahan yang dilakukan dapat dimanfaatkan
sepenuhnya oleh setiap ahli masyarakat dalam sesebuah institusi pendidikan.
6.1) CABARAN DALAM PROFESION KEGURUAN
Kompleksiti tugas dalam profesion keguruan sering disalahtafsir oleh ahli
masyarakat yang beranggapan bahawa jadual tugas guru amat mudah dan guru hanya
perlu bekerja setengah hari sahaja dan mempunyai cuti yang banyak. Pada
hakikatnya, tugas guru adalah melangkaui waktu persekolahan. Di samping
melaksanakan tanggungjawab mengajar murid, guru turut berperanan melaksanakan
tugas berdasarkan arahan dan keperluan tugas yang lain.
Noriah (1994) menyatakan bahawa profesion keguruan merupakan profesion yang
tidak mempunyai pembahagian masa yang jelas. Bebanan kerja guru bukan sahaja
mengajar tetapi juga melaksanakan kerja perkeranian dan pentadbiran,
menjalankan aktiviti kokurikulum dan juga kerja-kerja Persatuan Ibu Bapa dan
Guru (PIBG) (Faridah dan Zubaidah, 1999). Selain daripada itu, guru juga turut
menjalankan tugas tambahan seperti menjadi guru penasihat persatuan, jurulatih
permainan dan sukan, mengendalikan rekod murid, memeriksa kerja murid, menyedia
persediaan mengajar serta kertas soalan dan menanda kertas peperiksaan.
Pelaksanaan tugas tambahan ini menuntut guru untuk datang ke sekolah selepas
waktu persekolahan termasuklah pada hujung minggu dan semasa cuti persekolahan.
6.2) CABARAN
DARIPADA MURID
Norhayati Md Said (2007, Julai 29) dalam
tulisannya “Kekurangan Guru Lelaki Amat Dirasai’ yang disiarkan di Berita
Minggu, turut mengakui bahawa masalah disiplin ketika ini bukan boleh
dibandingkan dengan zaman dulu. Masalah yang menghambat anak zaman sekarang
terlalu berat, bermula daripada ponteng, menghisap rokok, samseng, pergaulan
bebas lelaki dan wanita serta pelbagai masalah yang tidak terfikir akal boleh
dilakukan anak zaman ini. Inilah cabaran hebat yang perlu ditanggung oleh guru.
Cabaran
yang hebat dalam mendidik dan mendisiplinkan pelajar boleh mematahkan semangat
guru. Guru sering berada dalam keadaan dilema sama ada mengambil tindakan
disiplin terhadap pelajar atau membiarkannya sahaja. Guru menjadi serba salah
kerana bimbangkan keselamatan diri. Kebimbangan guru ada rasionalnya. Guru
bimbang sekiranya mereka mengambil tindakan disiplin terhadap pelajar yang
melanggar peraturan sekolah, mereka akan menghadapi risiko. Pelajar yang nakal
ini berkemungkinan membalas dendam dengan cara mencederakan guru atau
merosakkan harta benda guru seeprti mencalar kereta guru atau membocorkan tayar
kereta guru. Pelajar-pelajar zaman ini berani mengambil tindakan terhadap
guru-guru yang cuba mendisiplinkan mereka di sekolah. Buktinya,terdapat banyak
kes pelajar melawan guru, mengugut guru, menumbuk guru, malah ada juga pelajar
yang memukul guru walaupun hanya berumur 12 tahun. Satu kes pernah dilaporkan
oleh akhbar Harian Metro berkaitan seorang murid darjah enam yang membelasah
gurunya dengan penyodok sampah pada 18 April 2006 kerana tidak puas hati dengan
hukuman guru terbabit terhadapnya berikutan tidak menyiapkan kerja sekolah.
Dalam kejadian tersebut, murid itu dimarahi oleh guru dan disuruh menyiapkan
kerja rumah sambil berdiri.
7.0) KESIMPULAN
Profesion keguruan adalah merupakan satu
profesion yang sangat mulia. Jasa dan sumbangan yang diberikan oleh warga
pendidik untuk melahirkan masyarakat yang berilmu, beriman dan mengamalkan
nilai-nilai yang baik tidak harus dipandang rendah oleh masyarakat.
Perkembangan dan perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan hari ini
menuntut perubahan perspektif masyarakat terhadap profesion keguruan.
Profesion keguruan tidak boleh
dianggap sebagai satu kerjaya yang boleh diceburi oleh sesiapa sahaja. Hanya
mereka yang mempunyai kualiti, keterampilan, kewibawaan, kelayakan, minat,
iltizam dan berjiwa pendidik layak menjadi guru. Di samping menuntut
kesungguhan dan tanggungjawab guru dalam mengharungi cabaran di era
globalisasi, pemantapan kebajikan dan kerjaya harus terus diberi penekanan oleh
pihak kerajaan.
Pepatah Melayu menganalogikan
guru sebagai lilin membakar diri bagi menerangi orang lain masih relevan dalam
era globalisasi. Cabaran guru masa depan lebih hebat. Guru harus berfikiran global
dengan mengadunkan aspek tempatan dengan kepelbagaian entiti dunia yang berlaku
begitu pantas dengan pelbagai karenah yang harus dibendung secara lebih bijak
dan berhati-hati.
Guru masa kini harus melihat
kurikulum pendidikan secara dinamik. Guru harus bijak mentafsir kurikulum yang
menjadi wahana penyampaian ilmunya. Bagi rakyat, kurikulum yang menjadi
intipati kemajuan dan perpaduan ialah integrasi antara kaum. Usaha Kementerian
Pendidikan untuk memartabatkan profesion ini perlu dipandang tinggi. Tanpa guru
siapalah kita hari.
Ulasan
Catat Ulasan