PENGURUSAN BILIK DARJAH DAN TINGKAH LAKU- Peranan Guru Menyediakan Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
1.0 Pengenalan
Pendidikan dan
pembinaan negara adalah berkait rapat antara satu sama lain. Tanpa pendidikan,
proses pembinaan negara tidak akan tercapai. Sesebuah negara perlukan
warganegara yang terdidik dalam semua aspek jasmani, emosi, rohani dan
intelektual seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Peranan guru dalam membina negara bangsa merujuk kepada melahirkan insan yang
mempunyai jati diri beridentiti Malaysia. Identiti Malaysia boleh dirujuk
kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang boleh dimaksudkan sebagai guru
bertanggungjawab melahirkan warga Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara. Oleh yang demikian, guru perlulah mempunyai pelbagai
jenis kemahiran dan teknik pengajaran dan pembelajaran agar hasrat kerajaan
menggapai kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan terlaksana justeru para murid
mendapat pendidikan yang sepatutnya.
2.0 Peranan Guru dalam Menyediakan Persekitaran
Pembelajaran yang Kondusif
Pembelajaran murid
yang selesa dan teratur sangat penting dalam memastikan persekitaran
pembelajaran berlaku dengan lebih kondusif. Guru bukan hanya mengajar
murid-murid sehingga berjaya mendapatkan gred yang terbaik sahaja, tetapi guru
berperanan juga sebagai penyelaras, pembimbing
malahan sebagai ibu bapa setiap murid semasa berada dalam lingkungan
sekolah. Pentaksiran yang dilakukan di dalam kelas juga merupakan elemen yang
berperanan dalam menyediakan persekitaran pembelajaran murid yang kondusif.
Menurut Jere Brophy, pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah keupayaan guru
untuk membentuk, memelihara dan memperbaharui bilik darjah bagi mewujudkan
persekitaran yang efektif untuk menjalani sesi pengajaran dan pembelajaran. Persekitaran
pembelajaran yang kondusif merangkumi persekitaran fizikal, persekitaran
psikososial dan juga peraturan dan rutin bilik darjah.
2.1 Persekitaran Fizikal
Persekitaran fizikal
terbahagi kepada beberapa bahagian. Antara bahagian persekitaran fizikal iaitu
sumber bahan pembelajaran, ruang atau sudut pembelajaran, ruang pada dinding,
pencahayaan, pengudaraan dan perabot, kebersihan, susunan dan reka bentuk
fizikal dalam bilik darjah dan juga susunan kerusi meja yang kondusif.
2.2 Persekitaran Psikososial
Ciri-ciri fizikal
yang bagus iaitu suasana yang mesra dan selesa, bebas daripada ancaman dan
bahaya fizikal, perasaan murid diterima, sensitif dan peka kepada perbezaan
individu, suasana yang meransang pembelajaran, mewujudkan komunikasi terbuka
dan menggalakkan pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama kepada
semua murid. Oleh yang demikian, guru wajarlah mengambil inisiatif untuk
mewujudkan suasana pembelajaran yang berkesan seperti sentiasa mementingkan
perbezaan individu agar murid-murid tidak berasa bosan mahupun rasa
dipinggirkan.
2.3 Peraturan dan Rutin Bilik Darjah
Peraturan dan rutin
bilik darjah bermaksud kenyataan yang memaklumkan tingkah laku yang boleh
diterima di dalam bilik darjah. Peraturan juga dikenali sebagai bentuk peringatan
dan autoriti kepada nilai manusia. Elemen penting yang perlu difokuskan oleh
guru iaitu memastikan ayat peraturan yang dinyatakan ringkas dan jelas,
peraturan yang dibentuk mesti bermakna dan dipersetujui oleh murid dalam bilik
darjah, mengehadkan bilangan peraturan agar murid-murid tidak berasa keliru.
Guru juga perlu memastikan peraturan yang dibuat perlulah adil dan bertujuan
membantu proses pembelajaran. Misalnya, guru harus mengelakkan daripada
menggunakan perkataan ‘jangan’ serta guru harus memastikan peraturan bilik
darjah selaras dan tidak bercanggah dengan peraturan sekolah.
2.4 Pengurusan Sumber Maklumat Murid
Pengurusan sumber
maklumat murid merupakan salah satu daripada keperluan murid dalam memastikan
pembelajaran berjalan dengan lebih efektif dan kondusif. Pengurusan sumber
maklumat murid merangkumi penyimpanan data peribadi murid seperti buku rekod
guru kelas, buku laporan dan juga buku kedatangan murid. Bukan itu sahaja,
pengurusan sumber maklumat murid juga berkait rapat dengan perkara yang
berkaitan dengan hal ehwal murid. Misalnya, pihak sekolah atau guru meminta dan
mengumpul maklumat berkaitan diri murid dengan cara mengisi borang maklumat
murid seperti maklumat ibu bapa, tanggungan ibu bapa, maklumat murid dan juga
maklumat bantuan yang diterima murid. Hal ini dilakukan bagi memudahkan kerja
guru mengetahui serba sedikit latar belakang murid agar pembelajaran dapat
berlaku dengan lebih berkesan memandangkan guru mengetahui keperluan khas yang
boleh diketengahkan terhadap murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
berlaku.
3.0 Kepentingan Membina Hubungan yang Positif
dalam Bilik Darjah
Hubungan yang
positif antara guru dan murid di dalam bilik darjah sangat penting dalam
memastikan pembelajaran berlaku tanpa sebarang masalah dalaman seperti
pergaduhan antara guru dan murid akibat salah faham antara kedua-dua belah
pihak. Hubungan ini dikenali sebagai hubungan guru-murid. Hubungan ini
memerlukan usaha daripada kedua-dua belah pihak walaupun dalam jangka masa yang
lama. Menurut Good and Brophy (2002), guru yang dihormati dan mesra murid dapat
bekerjasama dengan murid-muridnya dalam menjayakan aktiviti di dalam bilik
darjah. Hal ini menunjukkan bahawa aktiviti tersebut memberikan kesan yang
positif ke atas pencapaian akademik murid dan konsep kendiri murid dan guru.
Oleh yang demikian, setiap guru perlulah mempunyai komunikasi yang berkesan
antara guru-murid supaya kedua-dua pihak dapat mencapai objektif Pengajaran dan
Pembelajaran (PdP) pada sesi tersebut. Kepentingan membina hubungan yang
positif guru-murid ini boleh dibahagikan kepada dua secara umumnya. Dua
bahagian tersebut ialah kepentingan buat guru dan juga kepentingan buat murid.
Kepentingan membina hubungan guru-murid
kepada guru iaitu dapat menaikkan motivasi dan semangat guru semasa sesi PdP
dijalankan. Guru juga akan lebih mudah untuk mengawal perlakuan murid
terutamanya semasa sesi PdP berlangsung agar objektif yang terdapat di dalam
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) guru dapat dilaksanakan dengan mudah. Bukan
itu sahaja, pembinaan hubungan guru-murid yang baik mampu menaikkan imej guru
di sekolah tersebut. Oleh yang demikian, guru hendaklah sentiasa mewujudkan
suasana demokratik dalam bilik darjah agar guru tidak dilihat sebagai “pilih
kasih” oleh murid-murid. Guru juga mestilah memahami masalah yang dihadapi oleh
setiap murid yang terdapat di dalam
bilik darjah.
Hubungan guru-murid yang baik juga bakal
memberikan impak baik yang besar kepada murid juga. Misalnya, hubungan
guru-murid yang bagus mampu menarik minat para murid untuk mempelajari subjek
yang diajar. Murid-murid juga akan mudah untuk memberikan kerjasama kepada guru
justeru dapat meningkatkan pencapaian akademik murid kerana pembelajaran
berjalan dengan lebih berkesan. Oleh yang demikian, guru hendaklah mendekatkan
strategi-strategi yang berkesan bagi menarik minat murid memahami subjek yang
diajar. Misalnya, guru mengingati nama murid dan kerap memanggil nama setiap
murid. Guru juga perlulah sentiasa mengagihkan tugas bersama agar setiap murid
dapat bekerjasama tanpa disuruh kelak. Guru yang bijak akan menyelitkan unsur
kecindan dalam komunikasi serta sentiasa menunjukkan keprihatinan dan semangat
cintakan kelas dalam diri murid. Guru juga hendaklah mengaplikasikan
teknik-teknik yang sesuai melalui pendekatan model-model pengurusan disiplin
bilik darjah seperti Model Pengurusan Kelompok Kounin, Model Disiplin Asertif
Canter, Model Akibat Logikal Dreikurs, Model Pengurusan Bilik Darjah Thomas
Gordon dan juga Model Beyond Discipline Alfie Kohn. Rajah 3.0 (a) menunjukkan kepentingan
membina hubungan guru-murid.
Rajah 3.0 (a) Kepentingan Membina Hubungan Guru-Murid
4.0 Model Pengurusan Disiplin Bilik Darjah dan
Teknik : Model Kounin
Pelbagai model boleh
digunakan untuk mengawal tingkah laku murid mengikut keadaan yang sesuai. Bagi
tugasan ini, saya memilih Model Kounin sebagai model yang sesuai digunakan bagi
mengurus keadaan kelas semasa sesi PdP. Model pengurusan kelompok yang
diperkenalkan oleh Jacob Kounin memberi peluang kepada murid untuk terlibat
secara aktif dalam aktiviti seperti hands-on. Persekitaran bilik darjah
menjadi lebih efektif dan kondusif kerana murid lebih menumpukan perhatian terhadap
aktiviti berpusatkan murid. Merujuk Jacob Kounin dalam Choong (2009), terdapat
lima teknik pengurusan bilik darjah yang boleh diaplikasikan oleh guru bagi
mengawal disiplin para murid. Rajah 4.0 (a) menunjukkan lima teknik pengurusan
bilik darjah model Kounin.
Jacob Kounin mengesyorkan lima teknik
pengurusan bilik darjah yang boleh diaplikasikan oleh guru bagi mengawal
disiplin murid. Teknik yang pertama iaitu merangkumi semua (Withitness) yang
merujuk kepada kepekaan guru untuk bertindak mengikut keadaan yang sesuai. Guru
perlu bijak menjangka masalah yang bakal timbul daripada murid-murid serta guru
pandai menghalang masalah tersebut daripada menjadi lebih serius. Misalnya,
guru yang berhadapan dengan murid yang sentiasa bising di dalam kelas, guru
perlu tahu cara yang sesuai untuk mengurangkan kadar kebisingan yang dilakukan
oleh murid tersebut. Oleh yang demikian, guru perlu sentiasa mengawal keadaan
kelas dengan lebih peka agar tingkah laku pelajar sentiasa berada dalam
kawalan.
Rajah 4.0 (a) Lima
Teknik Pengurusan Bilik Darjah Model Kounin
Teknik pengurusan bilik darjah mengikut
Model Kounin yang seterusnya iaitu teknik pertindanan (Overlapping). Menurut
pendapat Choong (2009), pertindanan merujuk kepada keupayaan guru menangani lebih daripada satu
situasi secara serentak. Perkara ini membawa maksud bahawa bilik darjah akan
menjadi lebih terkawal sekiranya guru pandai meneruskan pengajaran sambil mengawasi
pergerakan murid-murid secara serentak. Misalnya guru berupaya untuk menyemak
buku latihan murid sambil mengawasi murid yang berada di barisan belakang
sekali. Oleh yang demikian guru mampu mengawal kelas dengan lebih berkesan.
Teknik momentum merupakan teknik
pengurusan bilik darjah mengikut Model Kounin yang seterusnya. Teknik momentum
ini merujuk kepada kebolehan guru untuk meneruskan pengajaran dengan cekap dan
lancar untuk melakukan peralihan aktiviti. Misalnya apabila guru hendak
melakukan peralihan aktiviti mengikut rancangan pengajaran harian yang telah
dirangka, guru akan bersifat tegas, jelas dan serius dalam memberikan arahan. Hal
ini akan menghasilkan ripple effect atau pun dikenali sebagai kesan
gelombang kepada murid-murid. Sekiranya seorang murid ditegur oleh guru dengan
tegas, ia akan memberi kesan terhadap muriid-murid yang lain untuk terus
menuruti perintah guru. Perkara ini menunjukkan bahawa pengajaran guru lebih
berkesan serta pembelajaran murid berjalan dengan lancar.
Kelancaran (Smoothness) juga merupakan
salah satu daripada lima teknik pengurusan bilik darjah berpandukan Model
Kounin. Teknik momentum merujuk kepada kebolehan guru untuk memastikan
peralihan dua aktiviti dalam pembelajaran menjadi lebih licin. Menurut Haliza
Hamzah dan Samuel J.N (2009), bagi memastikan kelancaran pelaksanaan aktiviti
bilik darjah, guru hendaklah mengelakkan penerangan yang meleret, mengulangi
perkara yang tidak perlu dan juga melakukan fragmentasi. Misalnya guru
hendaklah sentiasa memastikan objektif pengajaran harian tercapai tanpa
diselitkan unsur-unsur yang tidak perlu sehingga meleret-leret. Hal ini bakal
memudahkan pemahaman murid terhadap sesi PdP yang disampaikan serta guru tidak
perlu lagi mengulang topik yang sama kepada murid-murid.
Teknik pengurusan bilik darjah Model
Kounin yang seterusnya iaitu kepekaan kelompok (Group Focus). Teknik ini sangat
diperlukan oleh guru bagi mengekalkan penglibatan aktif murid-murid selain
mencetuskan minat mereka terhadap topik yang disampaikan oleh guru. Menurut
Choong (2009), teknik kepekaan kelompok Model Kounin ini dapat dilakukan
apabila guru berupaya untuk mengemukakan soalan yang boleh mencetuskan minat
dan sifat ingin tahu murid atau dikenali sebagai inkuiri. Misalnya guru
sentiasa bertanyakan soalan yang meransang pemikiran mereka dengan cara
mengaitkan soalan tersebut dengan kehidupan sebenar mereka. Teknik seperti ini
bakal mencetuskan banyak persoalan kepada
murid-murid memandangkan mereka perlu menyelesaikan soalan tersebut berpandukan
kehidupan sebenar mereka. Contohnya, guru bertanyakan tentang salasilah
keluarga masing-masing dalam mata pelajaran bahasa Melayu bagi menjana idea
murid-murid justeru dapat memperkenalkan jenis kata nama dalam pembelajaran.
5.0) Penutup
Secara konklusinya,
setiap lima teknik pengurusan bilik darjah yang diperkenalkan oleh Jacob Kounin
wajar diaplikasikan oleh guru bagi memastikan disiplin murid-murid dapat
dikawal dengan lebih berkesan serta sesi PdP berjalan dengan lebih efektif dari
semasa ke semasa. Guru haruslah mengawasi persekitaran setiap masa, memililih
masa yang sesuai untuk membuat teguran, teguran dibuat dengan tegas, jelas dan
serius. Guru janganlah melengah-lengahkan teguran serta teguran perlu dilakukan
sebaik sahaja tingkah lakuyang salah itu sedangdilakukan oleh murid. Guru perlu
mendapatkan perhatian sepenuhnya daripada murid sebelum memberi arahan dan
membuat penerangan. Kemudian guru hendaklah melibatkan murid dengan aktif dalam
setiap aktiviti yang berpusatkan murid. Guru hendaklah sentiasa memanggil murid
untuk memberi maklum balas, membuat demonstrasi atau memberi penerangan agar
murid-murid yang terdapat di dalam kelas sentiasa memberikan perhatian semasa
sesi PdP dijalankan.
RUJUKAN
Buku
Choong Lean Keow. (2009). Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd
Good, T. L., & Brophy, J. E.
(2000). Looking in Classrooms (8th éd.). New York: Longman.
Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar
Samuel. (2014). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah
Laku (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn Bhd
Mok Soon Sang. (2000). Pendidikan
di Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn.
Bhd
Internet
Taeachers to be, Pendidikan Awal
Kanak-anak, 2018 (Diakses pada 19 Julai 2019)
http://groupofearlyeducationchildhood.blogspot.com/2018/11/model-pengurusan-
kelompok-kounin.html
Nur
Aliaa Mohd Ahwan, Hubungan Guru Murid, 27 Jun 2014 (Diakses pada 19
Julai 2019)
https://www.slideshare.net/NurAliaaMohdAhwan/hubungan-guru-murid-36384276
Cikgu
Syam, Kepentingan Membina Hubungan Guru dan Murid, 17 Mei 2010 (Diakses
pada
Pada 19 Julai 2019), http://cikgusyamsp.blogspot.com/2010/05/kepentingan-
membina-hubungan-guru-dan.html
Ulasan
Catat Ulasan